Celý obchod zprostředkovává zbrojařská firma Omnipol. Pokud by vše dopadlo podle současných jednání, zbavila by se Česká republika desítky nepotřebných bitevníků a výměnou by získala dopravní letadla CASA od výrobce EADS. Problém je v tom, že letouny CASA nevyhovují požadavkům, které si stanovila sama armáda.
Vyplývá to z dokumentů, které mají LN k dispozici. Armáda například požadovala, aby letadla uletěla 1850 - 5500 kilometrů dle tíhy nákladu. Z materiálu oddělení marketingu a analýz ministerstva obrany plyne, že CASA je schopna uletět pouze 1275 - 3900 kilometrů.
Podle interních dokumentů ministerstva uvažovaná dopravní letadla nedokáží přepravit techniku, nepojmou ani palety s materiálem, na nichž se přepravuje většina věcí v rámci NATO, Pokud by si česká armáda tyto letouny pořídila, museli by vojáci při nakládání z každé palety zhruba třetinu vyložit, aby se vešly do útrob letadla.
„Rozměry nákladového prostoru letounu CASA C-295 neumožňují přepravu celého požadovaného spektra vojenské techniky ani standardizovaných paletizovaných nákladů,“ píše v materiálu zástupce ředitele odboru logistiky na generálním štábu Libor Květina.
Další podrobnosti o záměru armády pořídit dopravní letadla, které jí nevyhovují, si přečtěte v pátečním vydání deníku |