Lidovky.cz

Tramvaj nestihne zabrzdit

Česko

  9:19
PRAHA - Přednost chodců před tramvajemi není správná, logická ani reálná. Tato slova zazněla z úst generálního ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka při včerejším testu v malešických ústředních dílnách. Dopravní podnik chtěl jasně ukázat, že ubrzdit tramvaj je o mnoho složitější než zastavit autobus. A to se mu také podařilo.
Dopravní podnik kritizuje návrh na přednost chodců před tramvajemi už podruhé během jednoho měsíce. Jde mu o jedinou věc: aby ministerstvo dopravy nezapracovalo zmíněný návrh do novely silničního zákona, která má vstoupit v platnost v příštím roce.

 Jak tedy měření dopadlo? Dopravní podnik v praxi potvrdil, co chtěl. Tramvaj typu T3, jedoucí rychlostí 40 kilometrů za hodinu, měla více než dvojnásobnou brzdnou dráhu než stejnou rychlostí jedoucí nízkopodlažní autobus. Zastavila se až po 26 metrech. V ústředních dílnách brzdil i osobní automobil, který zastavil po šesti metrech.

Úplně první zkouška, kterou dopravní podnik přihlížejícím předvedl, ale skončila fiaskem. Řidič autobusu totiž zřejmě netušil, v kterém místě má začít brzdit, a pedál sešlápl o mnoho později než řidič souběžně jedoucí tramvaje.  Celou zkoušku tak zkazil a dokázal přihlížejícím pravý opak, než chtěl jeho zaměstnavatel. Tedy že autobus brzdí na delší dráze než tramvaj. Další testy už ale dopadly podle očekávání a tramvaj v nich brzdila pomaleji.

 „Dle výsledků z porovnávacích zkoušek brzdné dráhy tramvaje a autobusu je zřejmé, že pokud bude tato novela odsouhlasena, chodci i cestující v tramvaji se stanou zcela bezpochyby mnohem ohroženějšími,“ řekl marketingový ředitel dopravního podniku Jan Svoboda.

 Cestující v tramvaji by při takto prudkém brzdění doplatili na použití takzvané nouzové brzdy. Tedy elektromagnetu, který tramvaj přilepí ke kolejnici a v několika sekundách ji velmi prudce zastaví. Pasažéři, kteří se v tom okamžiku pevně nedrží madel, se pak mohou nepříjemně poranit.

 Podle slov mluvčího ministerstva Karla Hanzelky ale přednost chodců v novele zřejmě nebude. „S lidmi z dopravního podniku jsme si to vyříkali a domnívám se, že přednost v novele nebude. Je tady sice požadavek na větší bezpečnost chodců, ale tramvaj o přednost nepřijde,“ prohlásil Hanzelka.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.