Lidovky.cz

Historikové se zastali Dohnala, který si stojí za svými nákupy umění

Česko

  15:35
PRAHA - Historikové umění představující významné tuzemské oborové organizace se zastávají prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Františka Dohnala. Ten v minulých dnech čelil kritice za nákupy uměleckých děl pro sídlo svého úřadu.

František Dohnal. foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

Nejvíce vadily nákupy umění komunistickému poslanci Vladimíru Koníčkovi, tomu odborníci nyní poslali otevřený dopis.

Kritici nákupů říkají, že NKÚ má dohlížet na dobré hospodaření státních institucí, ale sám prý utrácí.

Informace o nákupech děl se objevily v tisku brzy poté, co média zmiňovala Dohnalovo údajně příliš drahé bydlení na útraty státu. S informacemi přišli sami členové vedení úřadu. Luxusní bydlení slíbil Dohnal opustit, za nákupem děl si ale stojí. Hospodařením NKÚ má prověřit sněmovní kontrolní výbor, respektive nezávislý auditor.

NKÚ nakoupil v letech 2007 a 2008 přes dvě desítky uměleckých děl. Šéf kontrolního výboru sněmovny Koníček uvedl, že si nemyslí, "že by státní úřady měly nakupovat umělecká díla, od toho má stát galerie". To se historikům nelíbí, státy podle nich nakupovaly umění v minulosti bez ohledu na typ státního zřízení a děje se tak i dnes po celém světě.

"Z hlediska dobrých mravů a zvyků je nákup uměleckých děl státem zcela legitimním nástrojem kulturní politiky a aktivita NKÚ by z hlediska svých záměrů a výsledků měla být naopak chápána jako příklad hodný následování," uvádějí v dopise, který podepsali předsedkyně Uměleckohistorické společnosti Milena Bartlová, předsedkyně Sdružení českých kritiků a teoretiků Vlasta Čiháková, předseda spolku Mánes Jiří T. Kotalík a ředitelka ProCulture Marta Smolíková.

Odborníci nesouhlasí ani s názorem kritiků, že by se nákup uměleckého díla měl provádět prostřednictvím veřejného výběrového řízení. "Parametry výběrového řízení, především dosažení optimálního poměru mezi cenou a kvalitou, hrají z definice při nákupu uměleckých děl druhotnou roli," říkají.

Investice do umění je dlouhodobě výhodná a bezpečná. Proto vedle soukromých sběratelů patří k dominantním subjektům na uměleckém trhu velké firmy, banky, ale i státní instituce. Jejich motivací jsou obchodní zájmy i potřeba reprezentovat. Získáním a umístěním díla do veřejně přístupné budovy se pak podle autorů dopisu umění přibližuje i lidem, kteří by třeba sami nešli do galerie. Připomínají významné nákupy umění z první republiky i příklady toho, jak jiné státní instituce nakupují umění v poslední době.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.