Zástupci Vinařského fondu odhadují, že letos po 11. listopadu se na trhu objeví 900 tisíc lahví svatomartinského. "Při prvním ročníku v roce 2005 to bylo 125 tisíc lahví," uvedl Pavel Večeřa z Vinařského fondu. Vše ale závisí na tom, kolik vinařů své produkty přihlásí - a kolik jich uspěje při hodnocení.
SvatomartinskéZnačku svatomartinské smí nosit pouze víno, kterému je přizná odborná komise. Pouze jeho producent pak smí užívat na lahvích logo s postavou jezdce na koni. Značku drží Vinařský fond ČR a ten ji uděluje vinařům, kteří splní náročná kritéria. Loni výběrem prošlo asi 85 procent přihlášených vzorků. Svatomartinské se na trhu objevuje od 11. listopadu a je typem tzv. mladého vína, které by mělo být spotřebováno přibližně do Velikonoc. |
Expanzi kampaně chystají letos vinaři na dvou rovinách. Jednak na Slovensko, kde si nechali zaregistrovat i tamní verzi značky Svatomartinské, ale také mezi mladé. "Pro ně je určena hříčka Těšte se na Sado Maso. Je to taková hříčka, v níž se objevují písmena S a M," poznamenal Večeřa. Na propagačním letáku tento nápis a logo svatomartinského doplňuje například fotografie ruky výhružně držící několik vývrtek.
Podle Milana Půčka ze Svazu vinařů je zatím sklizeň hroznů přibližně v polovině. "Letos sklízíme méně, než je dlouhodobý průměr, mluví se o úrodě asi o třetinu nižší, na některých místech Znojemska se blíží až k polovině," poznamenal. Podle něj to ale vynahrazuje vynikající kvalita hroznů, byť to nemusí potvrzovat kvalitu výsledného vína.
Svatomartinské je především reklamní značka, která má přivést obyvatele České republiky ke konzumaci mladého vína, tedy vína z právě dokončeného roku. Vinař, který značku chce získat, musí zaplatit pouze pětisetkorunový poplatek za účast vzorku v hodnocení. Komise zasedne ve Valticích 20. a 29. října.