"Nelíbí se mi to, přijde mi to trochu nespravedlivé," říká Orlík. Golema vztyčil před šesti lety a syn Dományové k němu prý dorazil vzápětí: "Jó, to bylo hned," dodává.
Dědička autorských práv sochaře Jaroslava Horejce bere hledání "nepovolených" golemů nejspíš docela vážně. O jak velký "byznys" jde celkem, není jasné. Dományová tuto informaci LN neposkytla.
Čtěte také: |
Městský soud v Praze včera z větší části vyhověl její žalobě na Wax Museum Prague. Voskové muzeum má dceři tvůrce filmového golema Jaroslava Horejce zaplatit 50 tisíc korun za to, že před šesti lety neoprávněně používalo ke své propagaci dva golemy.
Jednatel muzea Zdeněk Kočík také považuje rozsudek za nespravedlivý: "Je to nemravné, mám 50 figur a za žádnou se neplatí." Jestli bude spor pokračovat odvoláním k vrchnímu soudu, je otázkou. Kočík o odvolání nestojí. Advokát Dományové Rudolf Leška chce naopak své klientce doporučit, aby se odvolala a vysoudila celou částku, tedy sto tisíc.
Rozhodnutí soudu se dotkne všech podnikatelů, kteří propagují firmu sochou či malbou golema nebo prodávají postavičky a pohlednice pražské legendy.
Spor o golemaDnešní všeobecně známou podobu golema "stvořil" v roce 1951 sochař Jaroslav Horejc pro film Císařův pekař - Pekařův císař. Právě on poprvé golema zpodobnil coby hliněného obra s obručí přes puklou hruď. Do té doby si umělci golema představovali jako normálního urostlého muže a jeho "golemství" ztvárňovali jen za pomoci oblečení. |