Čtěte také |
"Ti, kteří budou aktivně konat a hledat úspory, tak s těmi počítám. Jinak budu postupovat radikálněji než jinde," řekl.
Ve vlaku za jeho zády v tu chvíli seděli téměř všichni, kterých se to týká. Cestou na Moravu ministra doprovázejí například ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka, šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík nebo dlouholetý ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. "Říkám to vůči všem pánům tady otevřeně," otočil se Bárta k podřízeným. Například fond dopravy musí podle ministrových pokynů ušetřit 40 procent na provozních nákladech, ŘSD polovinu.
Klíčový je ředitel Českých drah Žaluda
Za klíčovou ministr označil spolupráci s generálním ředitelem Českých drah Petrem Žaludou, který se ale cesty nezúčastnil, neboť je na dovolené. Žaluda podle Bárty dostane šanci, pokud bude s ministrem spolupracovat při plánovaných personálních změnách ve vedení dcery ČD, společnosti ČD Cargo.
Na bývalého ředitele carga Josefa Bazalu Bárta nedávno podal trestní oznámení pro údajné poškozování firmy přijímáním nevýhodných zakázek. Bárta policii obeslal na základě výsledků mimořádného auditu. na samotné trestní oznámení to ale podle jeho slov nestačilo.
"Vycházel jsem z rozsáhlejšího materiálu než je audit, mám k dispozici interní dokumenty, které ukazují na konkrétního pachatele," uvedl ministr a dodal, že na základě samotného auditu by oznámení nepodával.
Úspory se dotknou úředníků
Pokud jde o úspory v resortu, chce jít Bárta svým ředitelům příkladem a na provozu ministerstva ušetřit desítky procent nákladů. MD nyní zaměstnává 550 lidí. Bárta si chce podle svých slov zachovat především nejvýkonnější úředníky, kteří dostanou přidáno, jiní zřejmě budou muset odejít.
Se zbývajícími úředníky chce ministr připravit novou strategii dopravy České republiky. Ta by měla mimo jiné jasně vymezit úlohu železnice ve veřejné dopravě a určit nové priority ve výstavbě.