Z procesu pořizování vojenského materiálu postupem času zcela zmizela reflexe reálných potřeb armády. "Systém funguje bez regulativních zpětných vazeb a jeho náplní, realizovanou masou k výsledku lhostejných úředníků, je zejména výměna dokumentů, zápisů a informačních zpráv," popisuje zpráva situaci na ministerstvu obrany.
ČTĚTE TAKÉ: |
Mezi slabá místa procesu nákupů zařazuje zpráva, kterou ministerstvo poskytlo novinářům, už sám proces zpracování požadavků. Lidé, kteří budoucí nákup připravují, jsou často vystaveni lobbistickým tlakům dodavatelů, se kterými mají mnohdy i osobní vazby. "Požadavek vzniká 'domluvou' mezi uživatelem a dodavatelem," popisuje materiál.
Technické parametry požadovaného zboží jsou pak mnohdy nastaveny tak, že je reálně splní jen jeden výrobek, chybí konkurence a výsledkem je nehospodárné nakládání s prostředky státního rozpočtu. Proto je podle dokumentu potřeba lépe provádět marketingový průzkum a získávat informace o situaci na trhu nejen od výrobců, ale například od ostatních armád, včetně cen zboží i služeb s ním spojených.
Problémy s letadly CASA
Čeští vojenští nákupčí totiž podle zprávy nezvažují náklady celého
životního cyklu pořizovaných komodit. Například při nákupu dopravních letadel CASA C-295M tak existují dvě smlouvy - jedna na samotná letadla a druhá na servis, ovšem jen na tři roky. "Jak zabezpečit servis po uplynutí tří let není nijak ošetřeno. Velmi to ztěžuje vyjednávací pozici státu," upozorňuje dokument. Další smlouvu totiž bude ministerstvo muset velmi pravděpodobně podepsat se současným dodavatelem a bez možnosti vyjednat lepší cenu.
Domlouvané smlouvy často neobsahují podmínky pro odstoupení, výpověď či jejich zrušení, což se za současného stavu "jeví nepraktickým". Akvizice jsou navíc velmi často uskutečňovány pod tlakem akutních potřeb armády se snahou využít oslovení konkrétního dodavatele. "Nelze akceptovat zdůvodnění, že armáda dotyčnou komoditu potřebuje ihned, to je chyba na straně armádního plánování," tvrdí materiál.
Zpráva také upozorňuje, že státní podniky by měly být jako partneři resortu využívány ve větší míře než dosud, mohly by suplovat odborníky i nahrazovat prostředníky.
Nejvýraznější nedostatky v nákupech armádní techniky- Prověrky hospodaření na ministerstvu obrany ukázaly, že se v minulosti upřednostňovalo utrácení peněz, které byly k dispozici, před uspokojením skutečných potřeb. V reakci na uvedené nedostatky obrana zavádí změny systému akvizic: - Ve středu vláda projedná novelu zákona, která umožní nakupovat vojenskou techniku ze zahraničí přímo, bez nutnosti využít služeb prostředníků. |