Lidovky.cz

Vyúčtování: Schwarzenberg vsadil na internet, za reklamu dal 8,4 milionu

Česko

  8:00
PRAHA - Už během kampaně bylo očividné, že Karel Schwarzenberg sází na mladší voliče. Nyní to potvrzují i čísla ve vyúčtování jeho neúspěšného tažení na Hrad. Za internetovou reklamu včetně Facebooku dal více peněz, než za inzerci v novinách a venkovní billboardy dohromady.

Karel Schwarzenberg foto: ČTK

Pokud byl během kampaně některý z kandidátů na internetu skutečně vidět, byl to šéf TOP 09 Karel Schwarzenberg. A to nejen na fotografiích zpravodajských serverů. Jeho tvář obsadila reklamní bannery, na Facebooku nešlo přehlédnout fotomontáž s punkovým "čírem" a na Twitteru jeho tým glosoval prezidentské debaty.

ČTĚTE TAKÉ:

"Útok" na voliče na internetu rozložil do čtyř vln, přičemž celkově za tuto reklamu utratil zhruba 7,5 milionu korun. K tomu je ale třeba přičíst ještě 900 tisíc, které ho stála reklama na Facebooku. "Na sociálních sítích měl přes 214 tisíc fanoušků," pochvaluje si jeho tým ve vyúčtování.

Sympatie, které se mu podařilo získat na internetu, ale na celkové vítězství nestačily. Nakonec Schwarzenberg nedokázal zvítězit ani ve "svých panstvích" na jihu Čech.Jasně se tak ukázalo, že internet není všemocný. Více čtěte zde.  

Noviny ostrouhaly

Tištěná média ze Schwarzenbergovy kampaně prosperovala o více než třetinu méně než internetové portály. Do inzerátů v denících a časopisech investoval 'pouze' 4,75 milionu korun. Nejmenší sumu pak vynaložil na takzvanou venkovní reklamu, to znamená billboardy, bigboardy a citylight vitríny, za než zaplatil 3,36 milionů korun.

Když se k tomu připočte ještě 40 tisíc korun, které dal za reklamu v rádiích, utratil neúspěšný kandidát na prezidenta za reklamu v médiích celkem více než 16,5 milionu korun.

Druh reklamyCena
Internetová reklama7 496 223,80
Facebooková reklama   901 721,60
Tisková inzerce4 751 360,50
Venkovní reklama3 362 010,06
Reklama v rádiu     40 020,00
CELKEM16 551 335,96

Významnou sumu pak Schwarzenberg investoval také do dopisů, které rozesílal do všech domácností. Výroba a distribuce obálek ho přišla na 4,6 milionu korun. Pro srovnání: kontaktní kampaň, kdy jezdil k voličům po celé republice, ho vyšla na polovinu.

Ze závěrečné finanční zprávy lze také vyčíst cenu, kterou Schwarzenberg zaplatil za volební spoty. Ten určený pro první kolo volby stál 180 tisíc, spot pro finálové kolo pak 253 tisíc korun. Více čtěte zde.

Bonus pro charitu

Na transparentní účet Karla Schwarzenberga doputovalo během šesti a půl měsíce téměř 36,5 milionu korun. Nejvyšší částku (9 milionů) mu zaslala jeho strana TOP 09. Šest milionů dostal od podnikatele Libora Winklera, společníka miliardáře Karla Janečka. 2,5 milionu korun mu přišlo od uhlobarona Zdeňka Bakaly a stejnou částku získal také od miliardáře Tomáše Němce.

ČTĚTE TAKÉ:

Více než 70 tisíc korun však šéf TOP 09 přijmout nemohl, neboť dárci o sobě neuvedli všechny povinné údaje, které nařizuje zákon. "Celkově se jedná o 41 darů. Nejvyšší částka je 20 tisíc, nejnižší 0,01 koruny," řekl serveru Lidovky.cz mluvčí kampaně Marek Pražák. 

"Volební výbor navrhuje, aby se tyto prostředky nemusely vracet a mohly být věnovány na charitu. Do 60 dní ale může kdokoliv podle platného znění zákona podat proti tomu stížnost," uvedl Pražák. Na kterou charitu Schwarzenberg zbylé peníze z kampaně zašle, zatím není rozhodnuto. "Evidujeme asi 80 žádostí," dodal mluvčí.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.