Lidovky.cz

Metroprojekt už to dělat nemá, kritizoval nejnovější návrhy metra D Arch Vader

Česko

  15:27
PRAHA - Nejnovější vizualizace plánovaných stanic metra D z dílny společnosti Metroprojekt vyvolávají kontroverzní reakce. Kritikou je zavalil i známý komentátor architektonických prohřešků v Česku, který vystupuje pod přezdívkou Arch Vader. Chtěl by sám navrhnout stanice metra? „Upřímně bych byl strašně rád, kdy by dostali příležitost všichni architekti,“ vzkázal v online rozhovoru čtenářům serveru Lidovky.cz.

Arch Vader foto: Facebook Arch Vader

Pokud jde o nepovedené architektonické projekty, nebere si servítky. Nejčastěji tyto hříchy kritizuje vystudovaný architekt vystupující pod přezdívkou Arch Vader na své facebookové stránce s názvem ArchWars, kterou odebírá už téměř 27 tisíc lidí. Ve čtvrtek si ale jedovaté komentáře neodpustil ani před čtenáři serveru Lidovky.cz, kteří mu pokládali dotazy.

Redakce identitu tajemného kritika v černožlutém obleku zná, na jeho přání ji ale ponechá jako tajemství. „Ta anonymita je někdy trochu potíž, hodně lidí to kritizuje, vím o tom,“ přiznal v online rozhovoru. Obává se ale, že kdyby lidé jeho znali jméno a tvář, pozornost od architektury by utekla především k jeho osobě. „Hodí se to do toho ‚komiksového‘ žánru. Arch Vader je pseudonym. To není nic neobvyklého,“ doplnil.

Porovnání původního (vlevo) a aktuálního návrhu stanice Písnice.
Porovnání původního (vlevo) a aktuálního návrhu stanice Nemocnice Krč.

A co myslí o nejnovějších vizualizacích plánovaných stanic metra D, které na začátku týdne exkluzivně server Lidovky.cz (více ZDE)?

„Upřímně, Metroprojekt (společnost, která na nových přepracovaných vizualizacích stanic více než rok spolupracovala s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy - pozn. red.) už to dělat nemá. Má se toho vzdát. Už ho lidi budou jenom kritizovat. Nemůže to přes všechnu snahu dopadnout dobře,“ odpověděl jednomu ze čtenářů.

Metroprojekt překreslil stanice metra D. Podívejte se na změny

„Jeho karma je zkažená. Dostal hodně šancí. Má to už pověsit na hřebík a dát šanci jiným. Rozmanitost je strašně, strašně důležitá,“ dovysvětlil, proč by upřednostnil architektonickou soutěž. Ta by znamenala úplné přeplánování struktury stanic, jejich rozmístění a vyústění na povrch, v horším případě i novou trasu, zatímco výtvarná řeší pouze designovou podobu.

Sám by chtěl také navrhnout stanici plánovaného metra D. „Udělal bych ultraarchwars stanici, která by asi nevyhrála, ale byla by to dobrá legrace,“ napsal v nadsázce. S vážnější tváří pak vzkázal, že by byl rád, kdy by dostali příležitost všichni architekti. V této souvislosti vyzdvihl například prácii studentů architektury na ČVUT, kteří před nedávnem zveřejnili své semestrální práce. Jejich návrhy si můžete prohlédnout ZDE.

Metro podle Arch Vadera není jen dopravní stavbou, u níž hraje prim především funkce, s čímž jej konfrontoval čtenář serveru Lidovky.cz. „Metro je i sociální fenomén. Jsme v něm tišší, vše se tam rozléhá, je tam chlad a šero. Proto by metro mělo být přehledné, bez zákoutí, jednoduché,“ uvedl Arch Vader s tím, že materiál je jen další dílek ve skládačce.

VŠECHNY ODPOVĚDI ARCH VADERA NAJDETE ZDE

„I surový beton, který je dobře udělaný, třeba v pěkném tvaru a je dobře nasvícen, může být velmi přívětivý. A stejně tak můžeme metro udělat přesvětlené, křišťálové, s krásnými lampami,“ přiblížil svou představu.

Forma by podle Arch Vadera neměla ustupovat účelu. Přesto se tak v Česku prý neděje. „U nás se staví pomalu nejdražší metro i dálnice v Evropě. A ještě je to navíc hnusné. Autoři by měli dělat dobré, funkční a účelné stavby. To metroprojekt nedělá. Dělá je drahé, hnusné a neúčelné - viz Letňany, Bořislavka, Střížkov, Veleslavín. Architektura je estetika, funkce a forma. Takže je tam všechno. Cena by mohla být jedna z podmínek. Cajk,“ zakončil v uvolněné atmosféře rozhovor.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.