Lidovky.cz

Česko

Tři kandidáti na prezidenta nezveřejnili údaje o darech na kampaň, úřad zváží další kroky

Vlajka prezidenta republiky - prezidentská standarta. foto: MAFRA

BRNO - Třetina prezidentských kandidátů chybovala ve zveřejnění darů na financování kampaně. Většina kandidátů se spoléhá při placení kampaně na dary či vlastní peníze. Za současného prezidenta Miloše Zemana platí kampaň různé organizace, které financování nezveřejňují. Kandidáti měli do pondělní půlnoci na svých oficiálních stránkách uvést jména všech, kteří jim na kampaň přispěli penězi i bezúplatným plněním.
  9:15aktualizováno  14:22

Tři z devíti uchazečů o funkci prezidenta přehled s informacemi o financování kampaně v daném termínu neuvedli, řekl Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Neuvedl ale, kdo pochybil. Jedním z nich byl Pavel Fischer, informace již jeho tým doplnil. Čtvrtý kandidát měl informace o dárcích v poznámce a kandidát Michal Horáček neuvedl nic, protože si kampaň platí sám. Zbylí čtyři kandidáti uvedli přehled v plném rozsahu. Úřad zváží další kroky. Za pochybení může dát pokutu až 300 000 korun.

Financování prezidentských kampaní: nejtransparentnější je Horáček, nejméně průhledný Zeman

Kandidáti vykazovali dary a takzvané bezúplatné plnění - například pomoc od spolupracovníků a dobrovolníků nebo náklady na jízdné. Bezúplatné plnění tvoří u kandidátů vesměs menší část nákladů na kampaň. Třeba Michal Horáček za kampaň utratil ze svého 29,4 milionu korun a dalších 250 000 korun účtuje jako bezúplatné plnění. Jiří Drahoš přiznal dary téměř 34 milionů a nepeněžité plnění 1,9 milionu, Mirek Topolánek vykázal dary 9,4 milionu a bezúplatná plnění za 1,3 milionu. U Zemana je ale situace opačná. Nepeněžitá plnění činí 17 milionů a dary 4,5 milionu.

Zemanova ‚nekampaň‘ je hrazena z bezúplatných plnění

Z darů na transparentním účtu Zemana nebyly zaplaceny žádné náklady. Volební kampaň současného prezidenta je tak hrazena z bezúplatných plnění. Většinu reklamy za Zemana zaplatila Strana práv občanů, která měla v minulosti v názvu slovo Zemanovci, spolek Přátelé Miloše Zemana vedený Zemanovým kancléřem Vratislavem Mynářem nebo firma Euro - Agency. Odkud čerpaly peníze tyto organizace z uveřejněného výpisu nevyplývá. Podle Outlého ani jeho úřad nemá informace o tom, odkud tyto organizace peníze získaly. Není to však porušení zákona, protože zákon nereflektuje možnost volební kampaně v této formě, ve které může jiná organizace působit jako jakýsi prostředník.

Zeman uváděl, že kampaň nepovede. Po Česku se ale objevilo velké množství billboardů a plakátů, znovuzvolení Zemana podporuje i reklama v novinách. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček uvedl, že volební reklama byla použita se Zemanovým vědomím. Organizace Transparency International v pondělí uvedla, že vzhledem k billboardům a online reklamě musela stát Zemanova kampaň desítky milionů. Kampaň označila za neprůhlednou.

Problémy s financováním byly i před 5 lety

Problémy s financováním kampaně měli kandidáti již při první přímé volbě prezidenta před pěti lety. Senátní mandátový a imunitní výbor pak konstatoval, že zákonná pravidla zcela nedodržel žádný z devíti kandidátů. Senátní audit se však tehdy nezabýval možným financováním mimo transparentní účet, ale pouze údaji, které obdržel od kandidátů.

Kandidáti před pěti lety chybovali například v tom, že transparentní účet pro financování kampaně neuzavřeli dnem vyhlášení volebních výsledků. Platilo to zejména pro Miloše Zemana a Jana Fischera, kteří ještě dlouho po volbách spláceli své závazky a přijímali příspěvky na své volební účty. Podle médií měl před pěti lety nejnákladněji kampaň vítěz voleb Zeman, který vydal asi 37,2 milionu korun.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.