"Jízda vlakem Českých drah z Berlína nebo Vídně do Prahy potěší nanejvýš nostalgiky," píše deník. Prastaré vlaky prý dokáží své pasažéry jen naštvat – zejména v létě, kdy často v těchto starých vlacích vypadává kvůli teplému počasí proud. "Může se stát, že generátor, pamatující ještě časy Východního Německa, naskočí při jizdě z Berlína do Prahy až v cílové stanici," píše deník.
Rakušané diskutují"Jen nechte ČD na pokoji!" píše další čtenář v diskusi pod článkem. Projezdí prý na českých drahách ročně tisíce kilometrů a musí se jich zastat. |
"Zpoždění českých vlaků jsou pravidlem. Nejvíce je to patrné na mezinárodních spojích, kdy České dráhy nasazují své vlaky v Rakousku, Německu či Maďarsku." Cestující navyklí na standard Eurocity tak musejí nezřídka jet stovky kilometrů ve tmě, bez možnosti objednat si teplé jídlo.
Průvodčí jsou milé a pohledné
Internetové příspěvky čtenářů pod článkem se však Českých drah převážně zastávají a konstatují, že mimo hlavní tratě představuje i síť ÖBB spíše skanzen.
Rakušanovi cestujícímu z Lince do Prahy cesta českým vlakem připadala jako nostalgická jízda. Vlak z doby komunismu, ale pohodlný s čistými toaletami. Část cesty se vlak táhnul jako šnek. I když na internetu stálo, že ve vlaku je k dispozici občerstvení, až do Budějovic se žádné nepodávalo.
I přesto, že české průvodčí byli milé a pohledné, tento cestující již příště raději pojede do Prahy vlastním autem, než aby cestu českým vlakem absolvoval ještě jednou.
"Naše vlaky by Česko zachránily"
Drtivý kritika stavu české železnice však v rakouském deníku nevyšla jen tak náhodou. Právě vídeňský závod koncernu Siemens totiž vyrábí vlakové soupravy RailJet, které se České dráhy snaží nakoupit v rámci opce, kterou by český dopravce převzal od rakouských státních drah.
Nákupu za pět miliard korun, který by prudce zvedl úroveň cestování po železnici v Česku, se však ze všech sil snaží zabránit plzeňská Škoda Transportation. Ta totiž byla až dosud téměř monopolním dodavatelem vlaků pro ČD.
"V nouzi se české dráhy rozhodly porušit tabu, " píše deník s poukazem na dosavadní monopol Škody.
O KAUZE RAILJET VÍCE: |
Rakouský deník v článku celou kauzu popisuje a nezapomíná připomenout, že škodovka měla už před dvěma lety drahám dodat nové lokomotivy 109E. Ty jsou kvůli chybějícím mezinárodním povolením stále jen ve zkušebním provozu. Jedna z nich byla dokonce během homologačních testů v Rakousku zadržena soudem kvůli letitému sporu Škody s konkurenčním výrobcem lokomotiv Bombardier.
ČTĚTE TAKÉ: |
Nákup RailJetů drahám v předběžném opatření zakázal český antimonopolní úřad. "Škoda může být spokojená," píše Die Presse. "Plzenští zabránili, aby se Siemens dostal na jejich 'domácí' koleje. Cestující Českých drah se tak ještě dlouho budou muset obejít bez teplného občerstvení na palubě a na zimní cestu cestu do Prahy by si ve vagonech neměli zapomenou obléknout tlustý svetr," uzavírá deník.