Ministerstvo dopravy má k dispozici výsledky z 27 sond ze zkoumaného úseku dálnice, které podle Žáka na ukazují na pochybení při stavbě. "Doufáme, že se při dalším pokračování vrtů nezjistí podobné záležitosti, protože v nejkatastrofičtějším scénáři, pokud by byla celá dálnice postavena takto, tak by se musel celý reklamovaný úsek zbourat," uvedl Žák.
Celkem se má uskutečnit 111 kontrolních vrtů, které prozkoumají podloží zhruba 8,5 kilometru dálnice, za kterou stát zaplatil 4,3 miliardy korun.
Dálnice, která se nepovedla |
Chybějící vrstvy mají podle šéfky úseku kontroly kvality na Ředitelství silnic a dálnic Miloslavy Pošvářové za úkol odvádět vodu, která do dálničního tělesa prosakuje skrze vrchní asfaltové vrstvy. Podle kontrolních vrtů se ale hned pod asfaltem nacházejí strusky a hlušina, které jsou působením vody rozdrolené a způsobují, že dálnice bude mít nižší nosnost, než pro jakou byla projektována.
TahaniceŘeditelství silnic a dálnic nyní s Eurovií vede řadu rozhodčích sporů už od zprovoznění dálnice v roce 2008. První ze sporů ŘSD vyhrálo začátkem října. |
Akutní nebezpečí podle ministra dopravy řidičům nehrozí. Vlastní jízda po dálnici, pokud řidiči dodržují sníženou rychlost, nebezpečná není. Při jakémkoliv výkyvu počasí nebo extrémnějším zatížení, se však vozovka může chovat nepředvídatelně.
Předvolební boj
Ministerstvo proto vyzvalo společnost Eurovia CS, která je zhotovitelem stavby, k zahájení jednání o způsobu nápravy situace. Ještě během středy by měla dostat materiály z výsledků kontroly, které po ministerstvu dopravy požadovala.
Stavební firma výsledky kontroly odmítla detailněji komentovat právě s tím, že oficiální protokol k dispozici nemá. Obává se prý, aby současná situace nebyla zneužita v předvolebním boji.
Anketa
Měly by se zfušované úseky D47 zbourat a postavit znovu?
Zároveň řekla, že vrty v rámci reklamace mají být provedeny za účasti stavební firmy a na základě vzájemné shody o jejich metodě, což se prý nestalo. Podle ŘSD ale byli zástupci stavební firmy ke kontrolním vrtům opakovaně zváni.
Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš se podivil hlavně nad načasováním zveřejnění výsledků kontrol. "Považuji tento způsob medializace jen den před volbami, ve kterých ministr kandiduje jako lídr jedné ze stran (Žák kandiduje jako jednička SPOZ v Praze - pozn. red), za něco nepěkného. Opravdu tomu nerozumím," prohlásil Matyáš, kterému vadí i zvolený způsob komunikace.
"Reklamace a problémy související s kvalitou se mají v první řadě řešit především se všemi účastníky stavby. Cestou není startovat mediální akce a podávat trestní oznámení, aniž by se to věcně a inženýrsky neprobralo s dotčenými - tedy projektantem, investorem i dodavatelem stavby," dodal Matyáš.