Lidovky.cz

Ekonomika

Proč máme najednou výrazně dražší benzín? Vysvětlení velkého týdenního skoku


Tankování u benzinové pumpy. | foto: Pixabay.com/DeltaMike

Premium Analýza
Praha - Zdražování u tuzemských čerpacích stanic nabralo na obrátkách. Cena benzinu dosáhla dlouho nevídané rychlosti 80 haléřů za týden. A podobným tempem zrychluje i diesel.

Pohonné hmoty v Česku dál zdražují, benzin za týden o 47 haléřů

Od počátku roku si řidiči v Česku připlatili už 2,7 koruny za litr Naturalu 95 a 1,6 koruny za naftu, z toho nejvíc ale tankování podražilo právě v posledních dnech. Cenovky se tak po ročním příznivém vývoji dostávají opět k hodnotě 30 korun. Benzin už hranici o šedesátník v průměru za celé Česko překročil, diesel stojí přes 29 korun.

Autor:

Jenže reálná cena se leckde od průměru značně liší. Do plusu i minusu. Rozptyl je podle regionů hodně velký. Nejdražší pumpy na dálnici D1 prodávají benzin i naftu za 33,5 koruny. Naopak nejlevnější čerpačky mají benzin za 29,5 koruny a diesel za 27,5 koruny. A ukazuje se, že hlouběji budou muset řidiči sahat do peněženek i v následujících dnech.

Dva týdny zpoždění

„Ropa, zdá se, zatím dosáhla svého maxima na úrovni blízko k 70 dolarům. A lze nyní očekávat spíš stagnaci. Mezi zdražením ropy a zdražením pohonných hmot na pumpách je však zpoždění dvou až tří týdnů, takže i ceny benzinu a nafty ještě zhruba týden až dva porostou. A to o nějakých 30 až 40 haléřů za litr,“ popisuje situaci ekonom a analytik světových cen komodit ve společnosti Finlord Boris Tomčiak.

Důvodů, proč se ropa nyní drží na vyšších cenách, je víc. Zdražuje kvůli vyhlídce růstu globální ekonomiky v důsledku pokračující vakcinace podstatné části globální populace i kvůli tomu, že těžařské země, sdružené v kartelu OPEC, dosud odmítají navýšit denní objemy těžby.

Kam až poroste cena benzinu? Za současné zdražení může Čína i mráz v Texasu

„Také kvůli stimulačním opatřením vlád a centrálních bank, nejnověji tedy kvůli obřímu, dvoubilionovému balíku rozpočtových opatření v USA, který už podepsal prezident Biden,“ připomíná hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Zajímavý a pro cenu ropy stimulující je i rostoucí odbyt pohonných hmot, a tedy i ropy v Číně. Země, odkud se do světa rozšířil koronavirus, ekonomicky roste a svou zvýšenou spotřebou ropy tlačí světu vzhůru její cenu. Fakticky tak i přispívá ke zdražení pohonných hmot. A to i v Česku.

Benzin na úrovni přes 30 korun a diesel za 29 korun tankovali u nás řidiči naposled před rokem. Už v únoru 2020 vlivem nástupu pandemie covidu a postupného propadu ekonomik začala ropa prudce zlevňovat. Výrazně klesla i spotřeba samotných pohonných hmot, protože před rokem lidé na minimum omezili jízdy osobními vozy a kamionová doprava přišla kvůli zavřeným továrnám i hranicím o zakázky.

Letos je však situace jiná. Hospodářství většiny zemí neutrpělo posledními vlnami covidu zásadní újmu a černé zlato v tomto roce spíš zdražuje.

V Evropské unii pohonné hmoty dokonce v poslední době zdražují o něco větším tempem než v samotném Česku. Podle posledního srovnání, vycházejícího z dat Evropské komise, vzrostl před týdnem průměr ze všech 27 členských zemí na v přepočtu 37,7 koruny za litr benzinu a 34 koruny za naftu. To je oproti předchozímu týdnu nárůst o korunu, respektive o 70 haléřů.

V Dánsku netankovat

Nejdražší je Dánsko, kde pumpy prodávají benzin s 95 oktany v průměru za 1,61 eura (42,5 koruny) a naftu za 1,34 eura (35,4 koruny). Jen o málo levnější jsou benzinky v Itálii, Portugalsku a Francii. Naopak nejlevnější pohonné hmoty má tradičně Bulharsko, kde litr benzinu nyní vychází na 25,2 koruny.

Na českém trhu se objevil nový typ benzinu. V čem je jiný a kde se dá koupit?

V případě nafty pomohlo u nás řidičům dieselů od ledna státem zavedené snížení spotřební daně o jednu korunu (distributoři odvádějí nově z jednoho prodaného litru 9,95 koruny místo loňských 10,95 koruny). To přispělo v prvních týdnech roku k pomalejšímu zdražování nafty a k většímu cenovému rozdílu oproti Naturalu 95. Diesel je nyní v průměru o 1,5 koruny levnější, někde dokonce o dvě koruny.

Vyšší cena oproti loňsku současně s útlumem osobní dopravy, způsobeným nynějším lockdownem a uzavřením okresů pro pohyb obyvatel, způsobují prudký propad odbytu pohonných hmot na českých pumpách. Ty evidují stejně velký nebo i větší pokles prodeje než při loňské první vlně pandemie.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.