Lidovky.cz

Ekonomika

Levných bicyklů je zoufale málo, na dračku jdou i použité modely. Jak vybrat a na co si dát pozor?

Jízdní kolo (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Premium
Z jízdních kol se za pandemie stalo nedostatkové zboží a inzeráty na ojeté bicykly plní internet. Pokud ale nechcete kupovat kolo z druhé ruky, nezbývá než obrnit se trpělivostí a počkat, až objednaný bicykl dorazí. Anebo si vybrat z dražších modelů, které jdou na odbyt přeci jen o něco pomaleji.

Řidiči budou muset objíždět cyklisty s větším odstupem, na běžných silnicích až 1,5 metru

Prodejci jízdních kol zažívají během pandemie zlaté časy. V dobách, kdy opakované lockdowny omezily sportovní vyžití, na bicykl totiž usedají i lidé, kteří o něj donedávna vůbec nejevili zájem. Obchody tak už od loňského jara hlásí rekordní prodeje.

„Zájem o jízdní kola na internetu v březnu vzrostl o 427 procent. Rostl ale celý segment s cyklistikou, a to meziročně o 230 procent. Více než šestinásobný zájem je také o helmy,“ sdělil pro Lidovky.cz šéf analytiků webového srovnávače cen Heureka.cz Michal Buzek.

Poněkud hůře se však rok s koronavirem podepsal na výrobě jízdních kol a jejich součástek, což v kombinaci s vysokou poptávkou a omezenou mezinárodní dopravou vyhnalo jejich ceny nahoru a výrazně omezilo nabídku. Přesto však extrémní zájem Čechů o bicykly neopadá ani před letošní hlavní sezonou.

Množí se i nabídky kol z druhé ruky – ani ty se ale na internetu dlouho neohřejí. Jak si tedy z omezené nabídky vybrat a na co si dát pozor?

Rozhoduje čas a prostor

Není kolo jako kolo, jednotlivé typy se liší jak v celkové konstrukci, odpružení či způsobu posedu, tak především v šíři a vzorku plášťů. Zásadní proto je důkladně zvážit, jestli se hodláte na bicyklu prohánět lesem mezi kameny, po šotolině či písku, nebo raději dáte přednost poklidnému putování krajinou po asfaltových komunikacích a upravených stezkách. Nejčastěji se zákazníci rozhodují mezi horskými, silničními, gravel, trekingovými či krosovými koly.

„Horská kola mají širší pláště a hrubší vzorek, celkově jsou stavěna pro jízdu po lesním terénu. Na popularitě pak v poslední době nabírají silniční kola, která jsou nejrychlejší, ale nemají odpruženou vidlici, a jsou tak určená výhradně na hladký asfalt,“ vysvětluje Lukáš Princ, spolumajitel Ski a Bike Centra Radotín.

„Pokud chci ale asfalt i lesní pěšiny kombinovat, pak si vyberu krosové kolo. Na oblíbenosti nabírají i gravelová kola, která mají vlastnosti jak horského, tak silničního kola,“ popisuje Princ s tím, že všechny varianty jsou dostupné také ve verzi elektrokol.

Neméně důležitá je ovšem otázka kvality. Výběr správného kola by se proto neměl primárně podřídit výhodné ceně, protože případná úspora by se mohla později projevit i s úroky – a to nejen peněžními.

Na levném kole se nadřete

„Na levnějším kole se člověk daleko víc nadře. Největší rozdíly mezi jednotlivými cenovými kategoriemi jsou v hmotnosti kola a kvalitě komponentů, dražší kola mají lepší přehazovačky, ale i odolnější vidlice,“ říká Radek Muška z obchodu s jízdními koly Ramala. Rozhodující pro to, kolik do kola investujete, by měl být čas, který na něm plánujete trávit.

„Pokud někdo najede deset kilometrů za měsíc, bude mu stačit nějaké základní kolo například za 13 nebo 15 tisíc, levnější kolo už bych ale vůbec nepořizoval,“ tvrdí Muška. „Za jízdní kola padají běžně desetitisíce či statisíce. Pokud se ale bavíme o většině a o lidech, které donutil posadit se na kolo částečně i covid, jedná se o střídmější částky,“ tvrdí Buzek.

Za kolik si pořídíte kvalitní kola a kolečkové brusle

Podle něj však není zdaleka výjimkou ani nákup kola v ceně průměrného automobilu. „Nejdražší prodané kolo na internetu stálo více než 300 tisíc korun. A nebylo jediné,“ dodává.

Omezená nabídka do 20 tisíc

Nejčastěji však Češi do bicyklů investují v průměru 20 tisíc korun. A právě v této kategorii se zákazníci aktuálně musí připravit na omezenou nabídku. Nedostatková jsou momentálně také dětská kola. „Po letech je to skutečně výjimečná situace, v nabídce jsou velké trhliny, chybí především levnější kola v ceně od deseti do 25 tisíc napříč různými typy kol včetně dětských,“ říká Princ s tím, že nepředpokládá zlepšení situace na trhu dříve než za rok.

„Nyní musí zákazník počítat s tím, že si na vybrané kolo může počkat déle, než byl zvyklý v předchozích letech. Termín se tak může protáhnout až na půl roku,“ upozorňuje Michal Trunc, vedoucí teplické prodejny Koloshop.cz.

„Z osmi značek, které běžně nabízíme, nám nyní pravidelně dodávají kola dvě. Největší problém je v případě kol pro juniory nad 12 let, tam je v podstatě skoro vyprodáno, pokud nechtějí čekat, nemají jinou možnost, než jít pro kolo do bazaru,“ dodal Muška.

Do bazaru s odborníkem

A není překvapením, že se internetové inzertní portály nabídkami kol z druhé ruky jen hemží. Ačkoli se nákup kola z bazaru může zdát jako dobrý nápad, vždy je na místě uvedené informace nejprve důkladně prověřit. Problémem totiž často bývají přestřelené ceny, nepravdivé údaje o původu, stáří kola i počtu najetých kilometrů. Kola z bazaru navíc mohou skrývat závady a zdánlivě výhodná cena v mžiku narůstá o nutné investice a opravy.

„Při nákupu z druhé ruky lze sehnat zajímavá kola, ale je třeba se před nákupem raději poradit s někým, kdo kolům rozumí,“ radí Princ.

Pravidelná údržba by však měla být samozřejmostí u každého kola včetně novějších modelů. „Čím více kolo udržujete, tím méně pak stojí i servis. Hodně věcí lze udělat svépomocí, důležité je jednotlivé části pravidelně promazávat, ale v závislosti na množství najetých kilometrů je dobré jednou až dvakrát ročně dát kolo do specializovaného servisu,“ dodává Princ.

I na ten se však kvůli zvýšené poptávce čeká několik týdnů. Není proto radno odkládat ho těsně před plánovaným výletem, ideální čas na odbornou kontrolu je před prvním vyjetím po zimě.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.