Lidovky.cz

Ekonomika

Pohled do hlavy tipařů drahých kol. Na co si dát pozor, aby vám neukradli to vaše


ilustrační snímek | foto: Pixabay.com/Victoria_Borodinova

Premium Doporučujeme
Praha - Cyklistická sezona přináší žně také zlodějům jízdních kol, ty navíc výrazně podpořila pandemická situace. Jak riziko krádeže bicyklu minimalizovat?

Vedlejší efekty pandemie sahají ještě dál, než by se na první pohled mohlo zdát. V důsledku toho, že se za poslední rok z jízdních kol stalo téměř nedostatkové zboží, jsou nyní bicykly přirozeně mnohem lákavějším cílem zlodějů než kdy dříve. Majitelé kol by se proto před sezonou neměli dlouho zdráhat s investicí do zabezpečení.

Riziko hrozí doma i na výletech. Radno není ani provokovat sdílením fotografií na sociálních sítích, kde se to tipaři jen hemží.

Za kolik si pořídíte kvalitní kola a kolečkové brusle

„S tím, jak je nabídka kol omezená, jsou dražší a dostává se jim velké pozornosti veřejnosti, tak se samozřejmě zvyšuje také riziko krádeže. Roste počet vykradených obchodů, sklepů, riziko ale hrozí také na výletě,“ potvrdil pro Lidovky.cz Lukáš Princ, spolumajitel Ski a Bike Centra Radotín.

Jen za loňský pandemický rok Policie ČR eviduje 5258 odcizených kol v hodnotě 135 milionů korun – o 27 milionů korun více než v roce 2019. Objasnit jich přitom dokáže jen asi pětinu. A počet krádeží kol neroste jen v České republice, za rok 2020 vykázala skoro čtvrtinový meziroční nárůst také například britská pojišťovací společnost Bikmo, podobně je na tom podle místní policie i metropole New York.

Nejčastějším cílem jednotlivých zlodějů, ale i organizovaných skupin se stávají kola, u nichž jim jejich vlastníci sami usnadňují práci. Podle policejních statistik se bicykly nejčastěji ztrácejí na volných prostranstvích, kde jsou ledabyle opřena o zeď, lavičku nebo sloup veřejného osvětlení. Takovému zacházení by se proto měli cyklisté vyhnout, a to i v případě, že si jen na chvilku odskočí.

Dvojitá ochrana

Cyklisty vytížená místa jsou proto pro zloděje kol doslova rájem, nevyhýbají se ovšem ani pročesávání zahrad, garáží, sklepů, balkonů či společných koláren v bytových domech. Všechny prostory, kde je to možné, by proto měly být primárně zajištěny řádným zámkem s bezpečnostní vložkou, anebo zámkem visacím, který odolá vypáčení.

Samotné kolo by mělo být opatřeno sekundární ochranou, kterou by cyklisté neměli zanedbávat ani v případě odložení na výletě, ideální možností je kolo vždy připoutat k něčemu pevně ukotvenému.

„V nabídce jsou různé zámky na kód nebo na klíček. Ceny se pohybují v řádu sto korun a míra bezpečnosti roste s tím, jak silné je lanko – s tím ale narůstá také hmotnost, takže je potřeba najít kompromis, aby nebylo na obtíž vozit zámek stále s sebou. Pro rodiny bych doporučil vybrat delší lanko, kdy lze spoutat k sobě dvě až čtyři kola,“ říká Princ.

Podle policie může zloděje pomoci odradit také to, když cyklista před odchodem ze svého kola odmontuje sedlo. Pro pachatele je pak složitější odjet.

Alarm i GPS lokátor

V případě dražších kol se může vyplatit investovat do sofistikovanějších systémů. „Prodáváme také alarm, který se připevní na rám kola a na jakýkoli pohyb reaguje houkáním, takový systém vyjde zhruba na 1500 korun,“ sdělil pro Lidovky.cz Radek Muška z obchodu s jízdními koly Ramala.

„Druhá varianta je sice ještě nákladnější, ale má i jiné výhody. Jde o GPS lokátor, který se namontuje do vidlice a zaznamenává najeté trasy a polohu kola vidíte i v případě krádeže,“ říká Muška. Takový systém vyjde asi na 4000 korun, navíc se hradí pravidelné poplatky za službu.

U cennějších kol (a zejména u elektrokol) se může vyplatit také pojištění, které kompenzuje případné ztráty. V současnosti už se počítá s poměrně širokým krytím událostí, a to včetně krádeže v zahraničí.

Na závěr není snad od věci zmínit, že chlubit se podařeným „úlovkem“ z trhu s jízdními koly na sociálních sítích není zrovna nejlepším nápadem.

Právě online prostředí v současnosti slouží podle policie jako zdroj tipů, kde si svůj kýžený cíl zloděj vyhlédne z pohodlí domova a pak už jen najisto vyrazí. V případě, že se přesto rozhodnete fotografie z cyklovýletu sdílet, nemělo by na nich být poznat, kam kolo ukládáte.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.