Lidovky.cz

Nikdy nebylo lépe

Kultura

  12:28
KARLOVY VARY - Zájem zahraničních produkcí sice soustavně klesá, ale naopak česká kinematografie na tom nikdy nebyla lépe. Tak je možné podle české Asociace producentů v audiovizi (APA) interpretovat čísla za uplynulý rok. Asociace přišla s novým návrhem, který by měl vyřešit klesající zájem zahraničních štábů o natáčení v Česku a tím i miliardové úniky. „Místo daňových úlev teď navrhujeme podporu investic, tedy model, který se osvědčil v Německu,“ vysvětlil člen představenstva APA Petr Keller.

Valkyrie. Snímek s Tomem Cruisem se také mohl točit u nás. foto: Repro LN

Zástupci APA doufají, že takový návrh bude přijatelný pro ministerstvo financí, které není nakloněno systému daňových úlev, které s úspěchem zavedlo například Maďarsko nebo Rumunsko, kam se řada amerických i západoevropských štábů přesunula z Česka. „Jednání máme stále ještě před sebou, ale v podstatě navrhujeme německý model, kdy stát podporuje zahraniční filmové investice formou tzv. production rebate,“ vysvětlil Keller.

Opatření umožňuje produkčním společnostem zažádat stát o vrácení investic do určité výše z celkové částky utracené během filmování v konkrétní zemi.

Ani Bond, ani Hellboy
Zájem zahraničních produkcí o natáčení v Česku dlouhodobě klesá. Zatímco v roce 2003 se objem pohyboval ve výši 5 miliard, v roce 2006 už to bylo jen 1,3 miliardy. Loňské dvě miliardy vypadají slibně, ale čísla zkreslilo natáčení druhého dílu Narnie. Odliv zahraničních produkcí, jejichž boom Česko zažívalo v roce 2003, je patrný. Česko například přišlo o natáčení „bondovky“ s Danielem Craigem Quantum of Solace nebo o druhé pokračování komiksové adaptace Hellboy.

Podle Kellera se na odlivu produkcí podílí nejen neexistence pobídek, ale i stávky v Hollywoodu a velmi silná koruna, která natáčení zde zdražuje. Podle Jana Šusty z Barrandov Studia stávky v Hollywoodu tolik do odlivu produkcí nezasáhly. Velká studia plánují svoje projekty dlouhodobě a kalkulují i s možností stávky. Ta ovlivnila hlavně menší nezávislejší produkce. Odložen tak byl například projekt Boys from Brazil, do něhož byla zapojena společnost Starlite. Co se pobídek týče, tak si APA slibuje zvrat právě od chystaného zákona o kinematografii, který nyní prochází připomínkovým řízením a v září by ho měla projednat vláda. Nezačne ale platit dřív než v roce 2009.

Pokud se producenti a vláda dohodnou, vyřeší se i další problém, který začíná českou filmovou produkci trápit. Totiž odliv zkušených filmových profesionálů. „Do zahraničí odcházejí i české štáby. Stalo se to například u filmu Hellboy, kdy mi produkce poslala z Budapešti seznam českých lidí, které chce,“ uvedl Keller. „Zavedením pobídek se snažíme vyrovnat hendikep, který máme proti ostatním státům, které už podporu zavedly,“ popsal situaci předseda APA Pavel Strnad ze společnosti Negativ. „S celou Evropou se dělíme o sedm miliard objemu hollywoodských investic a vyplatí se investovat nějaké peníze, aby sem produkce přijely mnohem větší peníze utratit,“ dodal Strnad.

Konkurence je třeba
Naopak nářky nad stavem české kinematografie Strnad odmítá. „Nechci se rouhat, ale nikdy nebylo líp,“ reagoval na poznámku o klesajícím zájmu diváků o české filmy Strnad.

„Přestože český film má jen 15 % podílu na trhu, tak má 35 % podílu na zisku. České filmy na tom jsou dobře a návštěvnost se nezvedne, pokud nebude méně špatných amerických filmů,“ vysvětlil. Oblibu českých filmů u českých diváků potvrzují čísla za první čtvrtletí roku 2008, kdy v první desítce nejnavštěvovanějších filmů figuruje hned sedm českých snímků.

Ani nízkou kvalitu řady českých filmů z poslední doby, která vyvolala debaty o propadu české kinematografie o zbytečné nadprodukci, a případnou neochotu distributorů filmy do kin nasazovat, nevidí Strnad jako problém. „Konkurence je dobrá pro všechny. Pokud špatné české filmy do distribuce nepůjdou, je to jedině dobře. Třeba pak ti, co je natočili, už žádné další nenatočí.“
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.