Nakonec vznikly nové písničky hned dvě: Joy, která se nakonec na desku nedostala a nahradil ji remix starší skladby Má ji motorovou, a Pohoda. Zatím ale neměla slova, Milan Špalek měl pouhou skicu budoucího textu: "Byly to obludné bláboly, dodnes si vzpomínám třeba na verš:,Vezmu tě má milá rovnou sem / pojedeme přímo za nosem.‘ Navíc byla slova špatně nafrázovaná, takže je Josef Vojtek nemohl dost dobře nazpívat."
S polovinou první sloky to alespoň zkusil. "Jakmile jsem to slyšel, povídám:,To je příšerný, vydrž moment!‘ Odběhl jsem do kuchyňky a po chvíli mu přinesl celou první sloku přepsanou. Nazpíval ji a povídá:,A kde je zbytek?‘ Zadržel jsem ho:,Počkej, hned to bude.‘ A pádil jsem psát druhou sloku. Zatímco ji zpíval, vymýšlel jsem refrén, pak další sloku... Nakonec ve studiu vznikl celý text, ale ani trochu se mi nelíbil. A ještě ke všemu jsem měl pocit, že Josef namísto zpěvu jen řve, kytary že jsou špatně nazvučené a baskytara není slyšet vůbec. Byl jsem přesvědčený, že je to naše nejhorší písnička, naprosto neposlouchatelná, opatřená navíc těmi nejblbějšími slovy, jaká jsem kdy napsal – a že ji musíme od základu předělat a já přetextovat," vzpomíná na genezi skladby Milan Špalek.
PohodaVezmu tě má milá rovnou k nám, |
Kolem třetí hodiny ranní si Milan Špalek odvážel Pohodu domů a ještě telefonoval producentovi Milanu Cimfemu, aby z refrénu alespoň umazal slova: "A tam já to mám rád..." Stalo se. O několik dní později došlo na natáčení klipu, který režíroval David Beránek, podepsaný i pod vizuálním ztvárněním písničky Dole v dole. Zlínští fanoušci Kabátu zapůjčili vojenský vůz značky Hummer, v němž kapela během jediného dne natočila u Slaného celé video.
Těžko říct, jak se to stalo, ale v klipu byla nakonec použita původní hudební stopa, tedy bez umazaného dovětku v refrénu. "Dodnes se nám na koncertech pravidelně stává, že dozpíváme refrén a publikum sborově pokračuje:,A tam já to mám rád...‘ Je s podivem, že víc lidí zná klipovou verzi než podobu natočenou na desku, ale fakt je, že kdykoliv tuhle pecku během vystoupení zastavíme, fanoušci ji dořvou sami. A to nikdo z nás nevěřil, že by z ní mohl být velký hit," tvrdí Milan Špalek o skladbě, která podle jeho názoru evokuje atmosféru severních Čech – louky, lesy, hejna vran.
A dodává: "Už několik lidí, kteří pocházejí z Teplic, Mostu nebo z Litvínova a dnes žijí v Praze, mi řeklo, že při poslechu téhle písničky se jim okamžitě vybaví rodné město. I když jsme to neměli v úmyslu, tak se nám nejspíš podařilo napsat uřvanou, ale sentimentální skladbu. A megahitovku k tomu!" ?
Jak vznikaly české nej hity? Čtěte každé pondělí na serveru lidovky.cz/kultura
V pondělí 22. srpna: Šlapací kolo (Faraon)