Snímek Zoo vypráví příběh o německém bombardování severoirského města Belfast v roce 1941. Osud zde svede dohromady dvanáctiletého chlapce Toma (Art Parkinson) a slona Bustera. Oba se pak snaží zachránit městskou zoo před totální zkázou v plamenech německých bomb a také vládou, která se chystá postižená zvířata utratit. Právě Busterovo obsazení by ale mohlo snímku zkomplikovat vstup do světových kin.
„Zvířata nejsou herci. Dnešní filmy mají přístup k digitálním trikům a počítačovým obrazům, takže neexistuje žádná výmluva pro vystavení zvířat fyzickým útrapám. Nemluvě o psychické újmě na place - všude září jasná světla a ozývají se hlasité a strašidelné zvuky. Dále je na zvířata vyvíjena zátěž z tréninku, cestování a omezení volného pohybu,“ vysvětlila Ellisa Allenová, vedoucí britské odnože Pety, deníku The Irish Times. Organizace Peta volá všechny „milovníky zvířat“, aby film bojkotovali.
Filmaři přišli s castingovou pobídkou do filmu již v roce 2016. Do role slona, chlapcova drahého přítele, byl přijat tříletý samec Nellie, obyvatel safari ve městě Hamilton v Kanadě. Tehdy jsme opravdu přemýšleli o tom, že bychom použili digitální obraz, ale všem nám přišlo, že když můžeme použít reálné zvíře, tak bychom tak měli učinit,“ vysvětlil John Leslie, producent filmu Zoo v Belfastu.
Zvíře v Hollywoodu nezabiješ
Slzy na krajíčku. Výzkum ukázal, že audioknihy vzbudí větší emoce než seriál i film |
Ochranou zvířecích herců se pak v Hollywoodu zabývá i organizace American Humane Association (AHA). Větu „No amimals were harmed“ (při natáčení nebylo ublíženo zvířatům) v titulcích má na svědomí právě AHA. Podle sdružení Peta ale vážně chybuje, protože potvrzení dostanou i filmy, ve kterých zvířatům ublíženo bylo. Například ve filmu Pí a jeho život se při natáčení málem utopil tygr, který doprovázel hlavního hrdinu.
Chování ke zvířatům ve filmech se v průběhu věků měnilo. V úspěšném filmu Apokalypsa z roku 1979 je scéna, kdy je mačetou usmrcen na kameru živý buvol. Ve filmu Trosečník z roku 2000 už žádné z ulovených zvířat nebylo pravé - ryba, kterou Tom Hanks ve filmu snědl, byla gumová a krab byl robotický a poměrně drahý na výrobu.
Poslední dobou se rozmohlo právě i vytváření zvířat za pomocí počítačů. Tento postup použili filmaři například ve filmu Kniha džunglí (2016) nebo Válka o Planetu opic (2017).