Lidovky.cz

KOVANDA: Syn Harryho a Meghan vynese 2,2 miliardy, George ekonomice zajistil o poznání víc

Názory

  5:00
Narození královského potomka má příznivý dopad na britskou ekonomiku. Pravidelně jej vyčísluje britské Středisko maloobchodního výzkumu. Nejinak tom je i v případě v pondělí narozeného chlapečka, „Baby Sussex“, prvorozeného syna prince Harryho a vévodkyně Meghan. Šťastná událost bezprostředně vynese britské ekonomice podle Střediska maloobchodního výzkumu v přepočtu kolem 2,2 miliardy korun.

Prince Harry s vévodkyní Meghan. foto: Reuters

Uvedená suma zahrnuje objem maloobchodních výdajů, které jsou uskutečněny ve dvouměsíčním časovém pásmu kolem data narození. Výdaje se pochopitelně musí tak či onak týkat narozeného královského potomka.

Středisko odhaduje, že narození prvního potomka prince Williama a vévodkyně Kate, prince George, vyneslo v létě 2013 v přepočtu podle tehdejšího kursu 7,5 miliardy korun. Narození druhého dítěte stejného páru, dcery Charlotte, pak na jaře 2015 přineslo britské ekonomice zhruba tři miliardy korun. Třetí potomek Williama a Kate, princ Louis, se narodil loni v dubnu a ekonomice své domoviny zajistil dodatečné 2,5 miliardy korun.

Fanynka královské rodiny oslavuje narození syna prince Harryho a vévodkyně...
Britský princ George pózuje po křtinách svého mladšího bratra, prince Louise.

Přepočty jsou pochopitelně ovlivněny kursovými výkyvy, které z důvodu brexitu či intervenčního režimu České národní banky byly poměrně znatelné. Těžila z nich zejména princezna Charlotta, neboť v době jejího narození, ještě před referendem o brexitu a v době umělého oslabování koruny Českou národní bankou, byla libra vůči české měně poměrně silná, což opticky navyšuje korunový výnos princeznina narození pro britskou ekonomiku.

William a Kate zveřejnili první oficiální fotky syna Louise, vévody z Cambridge

Lidé v době narození potomků britské královské rodiny navyšují své výdaje za související suvenýry (keramické šálky, čajové hrnky, DVD disky, pamětní mince, knihy, memorabilie,…). Zrovna tak neváhají více utratit za potraviny, často tak či onak tematizující šťastnou událost (dorty, koláče, cukrovinky,…), nebo za alkohol, konzumované v rámci oslav.

Zvýšené prodeje pak dlouhodobě registrují výrobci dětského oblečení či třeba dupaček, v nichž se potomek královské rodiny objevuje na veřejnosti či před objektivem fotografů. Zde se příznivý efekt počítá na léta. Postupně se sčítá, takže nejsilnější je v případě nejstarších potomků George a Charlotty.

Žebříček královských narození dle bezprostřední ekonomické výnosnosti pro britskou ekonomiku (v miliardách korun, v přepočtu dle kursu v době narození):

  1. George (2013)                  7,5
  2. Charlotte (2015)              3,0
  3. Louis (2018)                      2,5
  4. Baby Sussex“ (2019)     2,2

Podle zmíněného Střediska maloobchodního výzkum zajistil každý z nich britské ekonomice už miliardy liber, přičemž silnější příznivý efekt, kolem 120 miliard korun v přepočtu dle aktuálního kursu vykazuje kvůli svému ženskému pohlaví v tomto případě Charlotta. Georgeův dlouhodobý kumulovaný ekonomický efekt činí v české měně dle nynějšího kursu zhruba 85 miliard korun.

Autor je hlavním ekonomem firmy Czech Fund.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.