Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Vznikne „ministerstvo vědy“? Profesorka Syková má pro ČSSD recept.

Na ministerstvu školství mohou být dle sociálnědemokratické senátorky dva ministři – každý pro jinou problematiku.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
C

Ctenarcp

1. 7. 2013 7:37
Pane Rychlíku,
pokud máte někdy nutkání pokoušet čerty, rád si s Vámi zahraji ruskou ruletu. Ale tohle téma jste neměl otevírat. Kolega Šebo Vám teď popíše tabuli do posledního volného místa - a to budete rád, když Vám nenatluče.  Začínám Vás podezírat, že na tom ministerstvu chcete vést tiskový odbor ;-). Ale nechme chvíli vědu a politiku. Mám pro Vás námět na prázdninovou četbu. http://www.novinky.cz/zena/styl/193490-povesti-o-krvave-cachticke-pani-nelhaly.html Dnes prý se používá i krev jinochů. Emancipace. S ženami, které nechtějí do důchodu, si při prázdninové četbě prožijete opakovaná déja vuhttp://ona.idnes.cz/miroslava-nemcova-032-/spolecnost.aspx?c=A130626_155454_spolecnost_jup
0 0
možnosti
S

Sebop

1. 7. 2013 18:28
Nebojte, nepopíši...
V této líbezné  a politicky superstabilní a prosperující zemi, kde  námi volení představitelé lidu efektivně a konsenzuálně, a především koncepčně a strategicky, v libém souladu a bez handrkování a handlů, řídí směřování této země, kde zástupy milých, upřímných a pro věc zanícených altruistů, a nikoliv celé šiky poťouchlých oportunistů, kariéristů a prospěchářů, s velkým nasazením a především mimořádnou profesionalitou hýbou věcmi věřejnými, tak v této "Zemi krále Miroslava" je systém organizace a řízení výzkumu nastaven tak skvěle, že opravdu, ale opravdu vůbec nehrozí, že by se v něm přístích 50 let dalo cokoliv změnit k lepšímu...Totiž, nejdříve je nutné změnit volební systém z poměrného na většinový, aby vůbec někdy v příštím půlstoletí mohla aspoň jednou vzniknout vláda s jasným čtyřletým mandátem, která bude moci i něco dělat a nebude se muset neustále vybíjet v mediálních taškařicích iniciovaných "mimoni" typu "hada na tři" (J. Lux a KDU-ČSL), "zelených" (pani Kuchtová a spol.), US, VV (Vítek Bárta s půvabnou mladou paní), LIDEM (teta Karolína), SPOZ (sdružení paličů ovocných zlitků), ANO (projekt mého byznysově superúspěšného a manažersky hyperzdatného rodáka, kterého když slyším mluvit, tak mu oprvadu nerozumím, neb jeho hybrid obou ČS jazyků se ničemu nepodobá a nechápu proč nemluví "jak mu zobák narostl", aby nepůsobil jako "degeš"...) a pod...Čili, dokud se to nestane, a volební systém se nezmění, tak s tím bincem českého systému VaV (= institucionálního chaosu zmítaného partikulárními zájmy v podání RVVI a čtyř klíčových zájmových lobby VŠ, AV, resortních  ústavů a firem přisátých na "veřejný prs" financování VaV), s tím opravdu nikdo nehne...Ono totiž malými postupnými krůčky "mírného pokroku v mezích zákona" se s tím nedá nic moc udělat z jednoho prostého důvodu. Vyžaduje to kromě "osvíceného diktátu" (místo plebejského pseudodemokratického tlachání), ještě i velmi významně zasáhnout současně a systémovým způsobem (tedy pragmaticky a racionálně = strategicky a provázaně, nikoliv voluntaristicky a chaoticky, s využitím "lidové tvořivosti") najednou do alespoň 5-ti platných zákonů:- tzv. "Kompetenčního zákona" 2/1969 Sb. ve znění po novele 127/2005 Sb.- zákona o veřejné podpoře VaV č. 130/2002 Sb.- zákona o VŠ č. 119/1998 Sb.- zákona o AV ČR č.  283/1992 Sb.- zákona o VVI č. 341/2005 SVy si umíte představit, že by někdy nějaký parlament této země byl schopen podobného systémového výkonu v zájmu properity a veřejného blaha???V klidu!!!"Toho Bůhdá nebude"..., toho se již nikdo z dnešních čtenářů ČP nedožije..., žádné převratné a rušivé změny se neuskuteční, náš klid na práci nikdo rušit nebude. Vždyť mnozí z nás vystačí i s opravdovým málem...Místo toho nám bude dopřáváno dosytosti se kochat intelektuálními výkony námi zvolených troglodytů svádějících mediální půtky a  na televizních obrazovkách se budeme moci dosyta obdivovat řečníckému umění Vítka a libému poprsí Kačenky v nažehlené bílé blůzce. To poslední má aspoň nějakou estetickou hodnotu a nepůsobí systémové deformace, narozdíl od Metodiky hodnocení výsledků VaV v podání RVVI.Takže, bez obav... I Kdyby se někdo o něco podobného chtěl pokusit, jeho úsilí spolehlivě zardousí "Český sovětský systém" - tedy rozhodování nějakou speciálně ustavenou Radou ("Sovětem"), kde v zájmu uplatnění patologického přebytku politické pseudokorektnosti, dojde k rozmělnění jakéhokoliv smysluplného záměru až do stadia kolektivní nezodpovědnosti, institucionalizovaného alibismu a odborářské pseudodemokracie.Nevěříte? Uvěříte! Řekneme si to za 30 let (budeme-li oba ještě živi a při smyslech...)
0 0
možnosti
P

Pesjitrnickusezral

1. 7. 2013 7:11
Ministerstvo vedy s Prof.
Ministerstvo vedy s Prof. Sykovou v cele - no to bude narez. Zatim si dokazala vybudovat celkem slusny kult osobnosti a rodinny podnik na UEM, kde na ni dela cely ustav - ted to zkusi v celostatnim meritku. Kdyz to nejde pres vedu, tak to vezme pres politiku...
0 0
možnosti
G

Giorgio

1. 7. 2013 6:25
zakladem budouci konkurenceschopnosti je zakladni skolstvi
Při vší úctě k paní Sykové si myslím, že tato myšlenka je krokem nesprávným směrem. Důvody jsou dva. Ke konkurenceschopnosti země (naše mimochodem trvale klesá a jsme už za Malajsií) přispívají dva prvky - lidský potenciál a konkurenceschopný průmysl. Země, které jdou v konkurenceschopnosti nahoru, jako je Singapur nebo Finsko, sázejí na výchovu ke kritickému myšlení již na základních školách! Sem také investují nejvíce úsilí a učitelé na základních školách se rekrutují z nejlepších absolventů. Kvalita vysokých škol, vědy ani průmyslu (a potažmo politiky a státní správy) se nezvýší, dokud se nezvýší kvalita lidí. Těžko se zvýší tím, že své "elitní" obory (VŠ a vědu) oddělíme od těch pouze "kulturních" (ZŠ a SŠ). Základní a střední školství přece z vědy a vysokého školství musí čerpat! Nápad zařadit je ke kultuře ukazuje, za jak důležité je paní Syková považuje a že nechápe, jak je důležité jejich vzájemné propojení.Stejně tak kvalitní věda a vysoké školství nepřinesou společnosti prospěch, pokud naše vědecké výsledky a naši vysokoškoláci nenajdou v soukromém sektoru adekvátní uplatnění. Co udělají? Půjdou jinam. Za peníze, které jsme do nich z našeho rozpočtu investovali... Zvýšit konkurenceschopnost průmyslu a poptávku po nových poznatcích by snad mohly vyřešit daňové úlevy (namísto dotací). To je ale otázka na jinou diskusi.Zajímalo by mě, co o této věci soudí odstupující ministr Fiala, ale tipnul bych si, že o rozumnosti tohoto nápadu bude pochybovat. Taky by bylo pěkné, pokud by článek diskutoval, zda nějaká vyspělá země podobný nápad vyzkoušela...
0 0
možnosti
JK
Pokud jde o nápad na
Pokud jde o nápad na ministerstvo vědy, tak ano, např. Rakousko nebo Dánsko. Nový Zéland to nedávno vyzkoušel přibližně jen na rok a poté ministerstvo zrušil -  zfúzováním dle modelu, který má Velká Británie a který by se paní profesorce určitě nelíbil: začlenil "ministerstvo vědy" do ministerstva byznysu, technologie a inovací. Kdyby ČSSD vyhrála volby a Prof. Sykové vytvořilo ministerstvo na míru, je velmi pravděpodobné, že první následující (tzv.) pravicová vláda  by udělala totéž, co Novozélanďané, s tím rizikem by propagátoři ministerstva vědy měli počítat předem. Myslím, že motivaci Prof. Sykové výstižně popisuje příspěvek nicku pesjitrnickusezral výše.                                                                           Pokud jde o fúzi MŠMT s MK, tu konstrukci také považuji výhledově (viz níže) za racionální. Řada vyspělých zemí žádná celostátní ministerstva kultury nemá. Nejde o "přiřazení základního a středního školství ke kultuře", ale o spojení veřejného rozhodování na celostátní úrovni o těchto dvou problematikách, které by propojeny být měly,  do jedné instituce. To je v principu racionální  myšlenka. U nás by její racionalitě přispíval i omezený okruh rolí, které už v současnosti centrální úrovni v oblasti kultury i základního a středního školství  zbývají.  V konkrétním českém případě bohužel bude racionální až výhledově,  až alespoň jeden z těchto úřadů začne fungovat jako úřad, který aspoň vzdáleně svou úřední kapacitou připomíná instituci vyspělého státu v 21. století. Možná k tomu dojde až generační výměnou, zejména až generace současných padesátníků a starších, kteří rozhodování o odborné problematice základního a středního školství a kultury dlouhodobě ovládají z pozadí a reprezentují všelijaké politické a osobní ekonomické zájmy, odejdou na odpočinek.  
0 0
možnosti