Pátek 14. června 2024, svátek má Roland
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Vize dopravy: okružní metro

Česko

  9:00
PRAHA - Tramvajové tratě se desetkrát prodloužily, v ulicích Prahy přibyly autobusy, zavedeny a po čase zase zrušeny byly trolejbusy, podzemí navíc provrtaly tubusy metra. To vše zažila Praha za 110 let od založení zdejšího dopravního podniku.

Vestibul stanice metra Florenc foto: Jakub HněvkovskýLidové noviny

Kulaté výročí si připomněl pražský dopravce 1. září.

Až bude dopravní podnik slavit od svého založení 150 let, bude mít Praha už pět tras metra, tramvají se člověk dostane do Suchdola, k zoo i do Holyně a na starou „té trojku“ v ulicích města prakticky nenarazí.

Dopravní podnik má do budoucna opravdu smělé plány. Už nyní je jasné, že nová trasa D bude naprosto bezobslužná. To znamená, že vlaky budou jezdit zcela samy, bez jakýchkoli strojvůdců.

„Nejen že nám to ušetří peníze za platy řidičům, ale hlavně nám nový systém pomůže zkrátit intervaly. Nebudeme totiž nijak vázáni omezeným počtem řidičů,“ popisuje výhody převratného systému ředitel strategie dopravního podniku Tomáš Jílek.

Další výstavba metra ale nekončí jen prodloužením trasy A na letiště a dolováním trasy D do jižních sídlišť. Má ale dále pokračovat zcela novou okružní trasou E, která má propojit Žižkov, Letnou, Strahov, Smíchov, Podolí a Michli. Masivní rozvoj však čeká podle Jílka také tramvajovou dopravu.

Dopravní podnik totiž hodlá postavit celkem 12 nových tratí. O většině z nich se mluví už dlouho. Například jedna z plánovaných tratí z Želivského na sídliště Malešice je už téměř evergreenem. Dopravce tu tramvaj plánuje už více než třicet let.

„Kdybychom tu začali stavět tramvaj v této době, byla by neúnosně drahá. Pod travnatým pruhem uprostřed silnice, kde bychom tramvaj stavěli, totiž vede takzvaný káranský přivaděč, tedy jedno z nejdůležitějších vodovodních potrubí ve městě,“ popisuje komplikace Jílek. Dopravní podnik by tak musel hlavní potrubí přeložit, což se mu nechce.

Z dalších plánovaných tratí lze jmenovat například tramvajovou trať na Pankrác a Budějovickou, trať z Dvorců na Zlíchov po novém Dvoreckém mostě nebo zavedení tramvaje na sídliště Bohnice. Na všech tratích by se mělo jezdit především novou tramvají 15T, tedy modernější nástupkyní současné nízkopodlažní novinky 14T. Praha má smlouvy na dodávku celkem 250 „patnáctek“.
Autor: