Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Proč mění jízdní řády? Ptali jste se šéfa Ropidu

Pavel Procházka, šéf organizace ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy).

UKONČENO

Od podzimu se připravte v systému pražské MHD na řadu změn. Jízdní řády se změní, mnohé linky pojedou jinudy a některé budou dokonce zrušeny. Informovat cestující má rozsáhlá kampaň. Svůj nesouhlas s omezením spojů už projevili také rozzlobení občané výlepem falešných oznámení na zastávkách. I když na změny existují protichůdné názory, pražský magistrát na nich trvá. Zajímá vás, proč se musely jízdní řády 'osekat' nebo jak se dostanete začátkem září do zaměstnání či školy? Ptali jste se Pavla Procházky, ředitele společnosti Ropid, která změny v MHD připravila.

položených otázek: 47 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (27.8.2012 18:59) Rudolf Miler
Dobrý den, mám na vás pouze 3 otázky: 1. Jakým odborným způsobem jste došli k výsledku, který má být zaveden k 1. září? Zajímá mě metoda, kterou jste použili. 2. Byl tento model konsultován s našimi předními odborníky na dopravu na dopravní fakultě ČVUT a s jakým výsledkem? 3. Jaké je vaše nejvyžší dosažené vzdělání?
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:02)
Vážený pane Milere, v síti PID se provádí periodicky každé dva roky komplexní přepravní průzkumu, kde zjišťujeme počet nastupujících i vystupujících cestujících na jednotlivých zastávkách a obsazenost jednotlivých spojů. Je to standardní způsob, který se používá v celé Evropě. ČVUT vypracovalo pro magistrát oponentní posudek, který se systémovou změnou MHD souhlasil. Vystudoval Střední průmyslovou školu dopravní - obor zaměřený na provoz MHD.
OTÁZKA (27.8.2012 11:35) Jakub Vulin
Dobrý den, předpokládám, že poslední týdny nemáte lehké spaní ... Zajímalo co by se muselo stát aby se linka, která byla zrušena vrátila zpět do jízdního řádu. Děkuji
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:05)
Dobré dopoledne, Jakube, mám čisté svědomí, a proto spím dobře :) Od prvního dne změn budeme provoz bedlivě sledovat a vyhodnocovat všechny připomínky cestujících. Na podzim pak plánujeme velký anketní průzkum. Linky, kterých se týká nějaké omezení, jsme vybírali podle toho, že jimi jezdilo málo lidí, takže věřím, že vše bude v pořádku.
OTÁZKA (27.8.2012 18:56) Linda
Dobrý den, zajímalo by mne, zda máte nějaký náhradní plán, až se ukáže, že tyto nové změny způsobují v dopravě ještě větší chaos? Jakým způsobem budete hodnotit efektivitu těchto změn? A pokud ano, budou výsledky také k dispozici pro nás "cestující MHD"? Byl nějaký důvod rušit něco, co relativně dobře fungovalo a lidem vyhovovalo? Děkuji za odpovědi.
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:09)
Dobrý den, Lindo, základním kritériem vyhodnocení změn bude vývoj počtu cestujících na jednotlivých linkách, a to zejména metrobusových. Výsledky přepravních průzkumů zveřejňujeme už teď. Rozhodně nerušíme linky, které jezdily plné a léta dobře fungovaly (např. tram 9,10, 22, 177, 119, 195, 140...)
OTÁZKA (28.8.2012 1:11) Cwalda
Dobrý den, zajímalo by mne co se ušetří když tramvaj linky 11 končí na Olšanských hřbitovech a linka 5 bude místo ní bude jezdit na Černokosteleckou, tedy mimo toho, že budou lidi navíc přestupovat na Floře?
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:13)
Dobrý den, Cwaldo, linka číslo 11 jede celou dobu po Vinohradské souběžně s metrem A. Navíc má úsek v oblasti Zborova dvě linky směřující do uzlu Otakarova (7 a 11). Nově sem bude jezdit pětka, která nabídne nové přímé spojení této oblasti Prahy s Náměstím Republiky - to je mnohem lepší přístup do centra než současná zastávka Muzeum na lince 11, která je za magistrálou.
OTÁZKA (27.8.2012 19:09) Hynek Z.
Dobrý den 1. Proč je bez náhrady zrušena frekventovaná zastávka Vavřenova, která byla přirozenou konečnou pro linky 170 a 203 a spádovou oblastí pro celé území?! 2. Proč byly bez náhrady zrušeny (pardon optimalizovány na jinou trasu) na trase Vavřenova - Kačerov linky 170 a 203, které měly ve špičce interval 8 minut?! Údajně posílená linka 106 je sama o sobě nahradit nemůže. 3. To není dotaz, ale trpké přání: jestli máte odvahu, běžte si 3.9. odpoledne stoupnout na Kačerov mezi lidi, kteří se budou snažit dostat na Novodvorskou, a pak vykládejte o optimalizaci.
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:16)
Vážený Hynku, zastávka Vavřenova vykazovala minimální využití - na autobus tu čekali jednotlivci nebo také vůbec nikdo. Spojení na Kačerov nebude zajišťovat jen linka 106, ale také linka 196, která pojede nově po celý týden a bude jezdit častěji než dnes. Rozhodně budu už od 1. září i s kolegy v terénu a budu bedlivě sledovat, jestli vše funguje, jak má.
OTÁZKA (27.8.2012 11:07) Karel
Jak je možné, že zisk z reklam a z vybírání pokut revizory nejde do dopravního podniku, ale do Ropidu ?????, To máte zase strašně výhodnou smlouvu? Kolik z toho odvádíte kmotrům a na financování ODS ? MĚL BY JSTE SE STYDĚT A VĚŘÍM, ŽE TAKÉ SKONČÍTE ZA MŘÍŽEMI !!!!
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:18)
Dobrý den, Karle, to je pravděpodobně nedorozumění. Ani jedno do Ropidu nejde.
OTÁZKA (27.8.2012 11:22) Romana
Dobrý den, zajímalo by mne, zda se před tím, než se rozhodlo o změnách, dělal průzkum mezi Pražany, zda vůbec jim budou nové spoje takto vyhovovat? Myslím, že ve skutečnosti se neušetří nic a lidi budou ještě více využívat dopravu automobily. Hodláte také postupně zlepšit čistotu spojů? Třeba já bych si v tramvaji ani v metru nikdy na sedačku nesedla. Jezdíte vy sám MHD? A kterým spojem? Děkuji, Romana
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:21)
Dobré dopoledne, Romano, MHD jezdím den co den, protože autem to po Praze nemá cenu. MHD využívám, protože je to rychlejší, ale samozřejmě také proto, abych měl přehled o využití spojů a podobně. ROPID má se všemi dopravci uzavřenu smlouvu, která obsahuje i standardy kvality a tedy i požadavky na čistotu. Pokud některý z dopravců standardy nesplní, sankce ho neminou. Pokud by Vás standardy kvality zajímaly detailně, najdete je na www.ropid.cz.
OTÁZKA (27.8.2012 13:06) Marie
Linka 102 byla zkrácena a v úseku Ládví/Bulovka ji nahrazuje linka 295 zajišťovaná nízkopodlažním spojem. S nahrazením přišly problémy: vynechávání spojů, zpoždění 10 minut, případně autobus přijede o 5 minut dříve. Vzhledem k tomu, že na lince jsou zastávky na znamení, je celkem přirozené, že autobus někam dojede dříve, než má v jízdním řádu. Řidiči 102 to řešili tak, že čekali v některé zastávce. Když jsem problémy s 295 popsala DPP, odkázali mě na Ropid. Budete nějak řešit přístup řidičů této linky?
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:26)
Dobrý den, Marie, pokud k takovým nepravidelnostem a nepříjemnostem na lince 295 dochází, zašlete nám prosím přes kontaktní formulář na www.ropid.cz přesné údaje o tom, který autoubus kdy a kde jel později/v předstihu a my vše prověříme. Každý autobus má dnes sledovací zařízení GPS a lze tak přesně dohledat jeho polohu a pohyb (i zpětně).
OTÁZKA (27.8.2012 13:37) L. Jáchim
Dobrý den, proč prosím rušíte autobus, který vozí pasažéry na metro Skalka (linka č. 154) a nahrazujete ho častěji jezdící linkou 183, která vozí lidi do spalovny v Malešicích? Máte v ruce nějaká data, která toto přesměrování podporují? Ukažte mi prosím konkrétní čísla. Děkuji.
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:31)
Vážený Jáchyme, provedené přepravní průzkumy ukázaly, že z celkové frekvence linky 154 bylo její využití ke stanici metra Skalka jen cca 30 %. Navíc se jedná v úseku Nádraží Hostivař - Na Padesátém o souběh s tramvajovými linkami 22 a 26, které jezdí ve špičce každé 2 - 4 minuty. Sídliště Horní Měcholupy bude mít i nadále přímé spojení se Skalkou linkou 125, která svou kapacitou bude plně dostačovat.
OTÁZKA (27.8.2012 14:45) Honza P. Martinec
Dobrý den, informační kampaň cudně mlčí o omezeních na lince metra C (resp. zachování prázdninových intervalů). Co konkrétně vede k omezením provozu ve večerních hodinách, kdy se mnoho lidí vrací z města (např. z kina nebo z divadla)? Tyto spoje rozhodně v běžném, neprázdninovém provozu, vzduch nevozily, ba dokonce nejezdily ani poloprázdné.
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:35)
Jedná se pouze o hodinu mezi 21 a 22 hod a důvodem je zavedení lepších návazností metra C na spoje na trasách A a B, které již desetiminutový interval dnes mají. Pokud dnes přestupujete např. na Muzeu z A na C mezi devátou a desátou večer, tak Vám zpravidla C ujede o pár minut.
OTÁZKA (27.8.2012 14:48) Honza P. Martinec
Dobrý den, v informační kampani (a konečně i ve své publikační činnosti) se často odkazujete k německým městům, jako jsou např. Berlín, Drážďany nebo Hamburk. Dle mého názoru tato města nejsou svým charakterem srovnatelná s Prahou - jednak leží v rovině, a zejména byla před půlstoletím srovnána se zemí. Myslíte, že lze postupy z rovinatých měst, vybudovaných téměř na zelené louce, nekriticky aplikovat v kopcovité, hustě zastavěné Praze?
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:39)
...a ještě bych k tomu doplnil také Mnichov. Určité rozdíly tu ve struktuře města samozřejmě jsou, ale návyky cestujících a jejich požadavky na MHD jsou dnes už srovnatelné. Stačí se podívat třeba na posun přepravních špiček do pozdějších dob, vyšší využívání noční dopravy... To jak lidé cestují, je pro systém MHD důležitější, než struktura samotného města. Jsme proto přesvědčeni, že systém bude i v Praze dobře fungovat.
OTÁZKA (27.8.2012 16:35) Evžen
Dobrý den, zajímalo by mě, proč se ve Vaší kampani nechlubíte i omezením autobusů v oblasti Uhříněvsi? Linka 265, kterou v ranní i odpolední špičce, jezdí z Benic spousta lidí na metro Depo Hostivař, bude nyní ukončena na Nádraží Uhříněves (proč se tedy Depo Hostivař stavělo?), to tedy moc komfortu nepřidá. Vlaky jsou totiž ve špičce dost plné a takto to tedy bude vážně super "komfortní" jízda. Nehledě na to, že již zmíněná linka 265 o víkendu z Nádraží Uhříněves odjíždí vždy ve 45, což vlakem z Benešova nikdy nikdo stihnout nemůže (pokud jede včas, přijíždí právě ve 45). A vlak z Prahy, na který má autobus navazovat, přijíždí ve 40 na nádraží, ale může mít klidně 5 minut zpoždění (zase tak neobvyklé to není), takže cestující to také nestihnou. Současný stav je, že bus odjíždí ve 48, takže i když má vlak z centra zpoždění, tak to stíhají i starší spoluobčané a rychlým krokem se bus stíhá i vlakem z Benešova, takže návaznost relativně dobrá, ale nyní??? A to jsem ještě nezmínil odjezdy autobusů z Benic a jejich návaznost na vlak. To je takový problém posunout odjezd autobusu o 5 minut dříve, aby byla zachována možnost přestupu na vlaky do centra, respektive z centra? Myslím, že by to byl velice vstřícný krok. Promiňte, ale jízdné není zdarma (pro lidi do 70 let) a nežádám přidání autobusů, ale úpravu intervalu, protože když bude mít ROPIDem vychvalovaný vlak zpoždění, tak buď můžete jít 3 km pěšky po silnici (v dešti a sněhové vánici vážně nic moc), či čekat na další bus hodinu, ale to si musíte koupit další lístek, protože ten původní již vypršel. Spousta lidí si zde stěžuje, že jim omezujete autobusy/tramvaje a že budou čekat o 3 minuty déle, ale to, že autobus jede 1x za hodinu (chápu, že na okraji Prahy nebude jezdit častěji, na to si nestěžuji!) a nebude mít propracovanou návaznost, je dost smutné. Takže na toto bych rád znal Váš názor - Váš názor, ne frázi, že bude na podzim velký průzkum a pak se to možná s někým prokonzultuje a možná upraví! Děkuji
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:43)
Vážený Evžene, je obecně známé, že v Kutnohorské a Černokostelecké ulici stojí každé ráno kolony aut a autobusy tu uvíznou v zácpách. Proto se domníváme, že dostupnost Benic do centra města se pomocí vlaku zlepší. Mimo jiné i proto, že bude mít linka 265 zkrácený interval a bude ráno navazovat společně s linkou 325 na každý vlak v Uhříněvsi. Vaše připomínky k návaznostem samozřejmě prověříme.
OTÁZKA (27.8.2012 19:11) Robert
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat jaké autobusy jedou na Ukrajinskou ulici,předtím jezdili bus 139,106 z domova čím budou autobusy nahrazeny proč se to ruší 139,106? Děkuji za odpověd
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:45)
Dobré dopoledne, Roberte, v trvalém stavu budou přes zastávku Ukrajinská vedeny linky 124 a 139 s tím, že obě pojedou ráno častěji. Současný stav je důsledkem uzavírky Michelské ulice, je to jen dočasné opatření, které se na podzim změní.
OTÁZKA (27.8.2012 19:45) Paul Sulc
Proc se prazane nebouri proti zvuli dobre placenych uredniku? Proc nejsou projevy obcansek neposlusnosti, zablokovane ulice, chodniky, budovy. Proc jen brblaji, ale jinak poslouchaji jako ovce?
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:48)
Dobrý den, pane Šulci, každá změna vzbudí vždy veřejné reakce. Prožíváme v současné době úplně to samé, jako kolegové v Berlíně, Drážďanech..., když měnili obdobným způsobem MHD. I tam lidé přelepovali informace na zastávkách, stejně jako v Praze. Rozumím tomu, že se lidé potřebují vyjádřit.
OTÁZKA (27.8.2012 23:20) Petr Pávek
Dobrý den pane Procházka. Převezme ROPID na sebe také zodpovědnost za tyto změny? Protože první , kdo to odnese budou řidiči a informátoři, druhé bude DPP, které teprve pošle stížnost Vám. Místo kampaně TO CELÉ ZMĚNILI, mohlo raději město na zastávky napsat, že změny neurčuje a ani neschvaluje Dopravní podnik hl. m. Prahy a.s., které už teď má špatnou pověst. Jinak z objektivního hlediska jsou některé změny k lepšímu a některé zase k horšímu, ale tak to prostě je a my to přežijem!
ODPOVĚĎ (28.8.2012 11:53)
Vážený pane Pávku, děkuji Vám za realistické zhodnocení situace. Dopravní podnik je v tomto ohledu skutečně pouze dopravce a za změny zodpovědnost nenese. My se budeme snažit řidičům ulehčit situaci i v tom, že v pátek a v pondělí nasadíme na nejfrekventovanější místa informátory, kteří budou lidem poskytovat všechny potřebné informace. Sám vím, že řidiči tramvají a autobusů jsou v Praze profesionálové, rozhodně nemám strach, že by situaci nezvládli.