Lidovky.cz

Kapoor v Paříži. Masážní přístroj či příšera?

Design

  7:00
Britský výtvarník indického původu Anish Kapoor právě dokončuje největší stavbu Londýna a zároveň vystavuje v Pařížském Grand Palais. Do prosklené lodi bohatě dekorovaného paláce umístil ohromnou nafukovací skulpturu, která návštěvníky pohlcuje ve svých rudých útrobách. Jmenuje se Leviatan jako hebrejský výraz pro velrybu či archaickou sílu spojenou s temnotou. Někomu však připomíná dělohu, jinému masážní přístroj…

Za slunečného počasí prosvítá rudými stěnami břicha velryby secesní konstrukce paláce. foto: BENOIT TESSIER

Anish Kapoor se ve světě umění těší obdobné slávě jako Salman Rushdie ve světě literatury. Oba muži navštěvovali stejnou základní školu v Bombaji a oba začali svou uměleckou dráhu v Londýně. Ve svém díle oba vycházejí z orientální tradice, kterou interpretují těmi nejmodernějšími prostředky a vytvářejí tak působivý most mezi Východem a Západem.

Britský umělec indického původu Anish Kapoor a jeho Leviatan v pozadí.


Pro dílo Anishe Kapoora je typická rudá barva a magické působení na lidské smysly. Secesní prostor pařížského výstavního paláce zaplnil nafukovací "obludou", která je svým způsobem krásná a vytváří podivuhodný prostor uvnitř i vně.

Po vstupu vás její břicho lapí do temnoty tak hluboké, že navodí fyzický strach z nárazu či pádu. Po chvíli si oči zvyknou a začnete vnímat červené světlo (jeho intenzita je závislá na počasí a denní době), které vykresluje abstraktní prostor neodhadnutelné velikosti. Podivuhodný zážitek umocňují zesílené zvuky mluvy a potlesku. Umělec objekt popisuje jako "příšeru tíženou vlastním mrtvým tělem, jež hlídá vstup do zapovězených míst naší mysli".

Návštěvníci v břiše velryby.


Jakmile opustíte příšerné útroby, vyjeví se vám slizký povrch jejího těla. Je všude a máte pocit, že vás rozmačká. Mozek je na chvilku zmaten. Nedokáže vyhodnocovat vzdálenost pozorovatele od temných zaoblených stěn skulptury ani nenachází slova pro označení viděného. Po probuzení z magického úžasu se vkrádají prozaičtější popisy. Recenzenti používají různá připodobnění a i já v ní cítím něco erotického. "Nevěřím, že existuje cosi jako nevinný divák," nechal se slyšet autor.

Leviatan pod 35 metrů vysokou kupolí Grand Palais.


Světové výstavy a porážka Britů

Tvář Paříže zásadně poznamenaly světové výstavy. Ve snaze pokořit Brity, kteří si v polovině 19. století ohromné hospodářské přehlídky vymysleli, vybudovali Francouzi například Eiffelovku, která sloužila jako velkolepá brána do výstavního areálu na Martovým polích v roce 1889.


O dva roky později Paříž uspořádala výstavu ještě větší. U příležitosti bilancování milénia lákala návštěvníky na nová nádraží, jezdící chodníky a mnoho dalších atrakcí. Z této výstavy se dochoval také Grand Palais s monumentální skleněnou kupolí ve výšce 35 metrů.

Sto let po svém vzniku se palác dočkal nákladné rekonstrukce. Už v jejím průběhu hostil punkové přehlídky umění probíhající uprostřed staveniště či v sešlých prostorech u zadních schodišť. Tehdy se zrodil nápad na každoroční instalaci Site specific art neboli uměleckého díla vytvořeného pro toto zvláštní místo. Akce nese název Monumenta, který vzdáleně odkazuje k jedné z nejvýznamnějších uměleckých přehlídek současnosti zvané Documenta v Kasselu.


Kiefer, Serra, Boltanski


Anish Kapoor je čtvrtým umělcem v řadě, který se v rámci akce Monumenta představí. Jako první tvořil v roce 2007 v Grand Palais Anselm Kiefer, přední představitel německého poválečného expresionismu. Uvnitř dekorativního paláce postavil betonové krychle s vlnitým plechem. Uvnitř krychlí vystavil své obrazy a mezi nimi nainstaloval zborcenou železobetonovou konstrukci. Richard Serra v dalším roce umístil do Grand Palais své oblíbené ocelové pláty obřích rozměrů. Christian Boltanski minulý rok vytvořil metaforu pomíjivosti lidského bytí skrze hromady oblečení, které bylo ohromným jeřábem vyzvedáváno a opět pouštěno na zem.

Zavřete muzea a pusťte vězně!

Monumentální instalaci Kapoor věnoval čínskému umělci Aj Wejwejovi, který byl nedávno zatčen za kritiku komunistů. Minulý týden Kapoor vyzval v online vydání deníku The Guardian světová muzea a galerie, aby na jeden den uzavřely své sbírky a výstavy na podporu Ai Weiweie. "Jako kolega – neznám ho osobně – mám dojem, že my umělci máme společný hlas a je důležité, abychom drželi pospolu a byli si vědomi vzájemné solidarity," cituje The Guardian umělce.


Světově uznávaného čínského umělce a otevřeného kritika komunistické vlády Aj Wejweje zadržela 3. dubna policie na letišti, když chtěl odletět do Hongkongu. Policie také prohledala jeho ateliér v Pekingu. S odvoláním na oznámení umělcových spolupracovníků na komunikační síti Twitter to uvedla agentura AFP.

Zatčení třiapadesátiletého Wejweje přišlo jen několik dní poté, co údajně oznámil, že chce z Číny odejít a usadit se v zahraničí, neboť už má dost šikany a represí činských úřadů vůči lidem kritizujícím režim. Policie jej však údajně obvinila z neplacení daní.

Leviatan má tvar pěti koulí složených do kříže.

ArcelorMittal Orbit

Pro olympijský park v Londýně Kapoor navrhl 114 metrů vysokou veřejně přístupnou věž, která by se měla stát atrakcí pro nadcházející letní olympijské hry 2012. Červený objekt je tvořen propletenou ocelovou strukturou a na prosklenou rozhlednu se bude stoupat po točitém schodišti. Zatím dosahuje výšky okolo 50 metrů, ale už za rok by se měla otevřít veřejnosti ve své plné výšce a měla by se tak stát nejvyšší stavbou Velké Británie.

Z věže ArcelorMittal Orbit, která bude se svými 114 metry největší stavbou Velké Británie, dosud stojí asi 50 metrů.


Rozpočet na stavbu dosahuje 19 milionů liber tedy asi 545 milionů českých korun. Název dal věži částečně výrobce a hlavní sponzor společnost ArcelorMittal (zaplatí osm desetin pořizovací ceny) a také vzhled, který díky divoké konstrukci připomíná oběžnou dráhu.

Výstava Monumenta 2011 potrvá až do 23. června. Přístupná je každý den mimo úterý. Vzhledem k vysoké návštěvnosti i umocnění uměleckého zážitku doporučuji večerní návštěvu. Od čtvrtka do neděle je otevřeno až do 22 hodin.


Grand Palais

Slavný palác byl postaven u příležitosti Světové výstavy v roce 1900. Na místě zbouraného průmyslového paláce byl během tří let vybudován malý a velký výstavní palác se střední osou prodlouženou mostem cara Alexandra III. Obdivuhodná stavba Grand Palais, dílo architektů Giraulta, Deglana, Louveta a Thomasse, sklidila v době svého dokončení ostrou kritiku. Tento ohromný "hangár", jak byl palác hanlivě nazýván, hostil v následujících letech umělecké salóny, ale také automobilové veletrhy a koňské dostihy. Přehlídka veteránů před závodem.

V zimě roku 1910 Paříž postihly ničivé povodně. Voda a ledové kry tehdy významně narušily základy stavby. Na konci druhé světové války palác vyhořel. V roce 1964 proto ministr kultury André Malraux rozhodl o jeho zbourání a nahrazení stavbou nové Národní galerie od Le Corbusiera. Nenadálé utonutí slavného architekta však palác zachránilo před zkázou.

Národní galerie byla nakonec umístěna do jeho severní části přístupné od Elyzejských polí. Pod kupolí hlavního veletržního sálu byla v roce 1993 uspořádána velkolepá výstava designu. Kromě nábytku tu byly k vidění i historické počítače Apple či interiér prvního McDonalda. Osud však této ojedinělé akci nepřál. Nedlouho po zahájení výstavy se mezi exponáty z výšky 35 metrů zřítila část konstrukce skleněné střechy.

Hned na to byla hlavní loď paláce uzavřena. V roce 2000 byl Grand palais prohlášen památkou a byla započata jeho rekonstrukce dokončená v roce 2005.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.