Lidovky.cz

Bojovník s protihlukovou zdí vyhrál, obří stěna nebude

Česko

  8:00
PRAHA/ÚVALY - Končí jeden z nejdelších sporů na železnici. Po dvanácti letech docílil občan Úval toho, že před jeho domem nevyroste obří protihluková zeď. Může se tak dokončit oprava trati z Prahy do Kolína. Zatímco většina lidí by to pokládala za prohru, Luboš Brzák ze středočeských Úval slaví. Po dvanácti letech sporů totiž odvrátil stavbu vysoké protihlukové stěny před svým domem.
Cestování vlakem - ilustrační foto.

Cestování vlakem - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Správa železniční dopravní cesty, která tu chtěla pětimetrovou stěnu zbudovat v rámci kompletní opravy trati, mu v nejnovějším návrhu vyšla vstříc a zeď podél jeho plotu snížila pod dva metry. „Protihluková opatření jsou opravdu menší. Pan Brzák s nimi souhlasil a nyní už čekáme jen na stanovisko krajského hygienika,“ řekl LN Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

KDE SE STAVÍ PROTIHLUKOVÉ STĚNY:

  • Protihlukové zdi se staví tam, kde naměřený hluk překračuje stanovené limity. Tedy i u domu Luboše Brzáka v Úvalech (na snímku).
  • Železničáři si stěžovali, že limity jsou moc nízké, a protihlukové stěny se tedy musí stavět skoro všude. Usilovali tak o jejich zvýšení. Proti byli naopak lidé hlukem postižení.
  • Limity se nakonec zvedly utajeně. A to změnou systému měření.

„U nás by měla vyrůst jen malá zeď, která by nám nevadila. Do tohoto kompromisu jsme šli dobrovolně. Jestli to opravdu dopadne dobře, tak nám spadne balvan ze srdce. Stálo nás to čas, úsilí i peníze,“ oddychl si Brzák. Ten konečnou dohodu připisuje zejména novému řediteli stavební správy SŽDC, který podle něj vnesl do celé věci zdravý rozum.

Neslaví zdaleka jen Brzák, ale i celé Úvaly a všichni cestující na nejfrekventovanější české trati z Prahy do Kolína. Dohady o protihlukové stěně totiž po celých dvanáct let blokovaly modernizaci posledního úseku zmíněné dráhy, která může nyní konečně začít.

 „Pokud hygienik na naše protihlukové opatření kývne, zahájení modernizace trati už nic nebrání. Znamená to, že bude zrekonstruováno posledních dvanáct kilometrů hlavní trati a vlaky tu budou moci jezdit místo nynějších 100 až 120 km/h až stošedesátkou,“ tvrdí mluvčí Halla.

 Kromě samotné trati se dočká opravy i úvalské nádraží, což kvitují zejména místní. „Na našem nádraží by se mohl nyní natáčet film z druhé světové války. Nástupiště jsou rozbitá a nádražní budova zchátralá. Jestli spory o zeď tímto opravdu skončí a začne se s opravou, vrátíme se konečně do jednadvacátého století,“ soudí Pavel Hrachovec, který bydlí v úvalské Klostermannově ulici hned vedle Brzákových.

ČTĚTE TAKÉ:

Brzák, ostřílený dvanáctiletými tahanicemi s úřady, ale zůstává ve střehu a celou věc ještě zdaleka nepokládá za hotovou. Tvrdí, že i když dá hygienik novému přepracovanému projektu zelenou, bude se snažit, aby před jeho domem nevyrostla žádná zeď. „Stále doufám, že se začne dříve modernizovat a odhlučňovat samotná trať. Poté by se totiž mohlo ukázat, že je i ta dvoumetrová zeď zbytečná,“ myslí si Brzák.

 Obdobný případ jako v Úvalech řešila SŽDC v jihočeském Zvíkově. Tam pár metrů před okny rodinného domu stěna dokonce vyrostla. Po protestech obyvatel byla její horní část prosklena.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.