Vysoké teploty v kombinaci se špatným stavem kolejí znamenají četná zpoždění. Jakmile teploty překročily tropickou třicítku, snížili železniční správci na mnoha místech maximální povolenou rychlost - zpravidla na třicet kilometrů v hodině.
Kde dráhy nasadily "pomalé jízdy"- v závorce je počet úseků Brno-Přerov (1 úsek) Hrad. Králové-Trutnov (1) Plzeň-Železná Ruda (1) |
Takových míst je v Česku více než padesát. Omezení rychlosti se tak dotkne 22 celostátních a 12 regionálních drah. České dráhy zatím větší zpoždění nehlásí. Většina opožděných vlaků se vešla do patnáctiminutové prodlevy.
"Zatím nemáme informace o tom, že by pomalé jízdy někde způsobily větší problémy. Například na části trati z Vyškova do Nezamyslic je rychlost snížena na 30 kilometrů v hodině. Zpoždění se tam zatím pohybují okolo devíti minut," řekla LN regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Podle jejího kolegy Petra Šťáhlavského by mohly potíže nastat jen v místech, kde by byla rychlost snížena v delším úseku nebo na části trati, která je extrémně frekventovaná. "V minulosti nám teplotní pomalé jízdy dělaly problém především na trati z Brna do Nezamyslic, kde jsme museli nasazovat i náhradní autobusy. Vlaky se tu totiž natolik zdržovaly, že jich nemohlo projet tolik, kolik sliboval jízdní řád," zmiňuje extrémní příklad Šťáhlavský.
"Teplotních pomalých jízd" přibývá
Nynější zavedení pomalých jízd by mohlo vyvolat podobné potíže. Míst, kde musí vlaky zpomalit, je totiž neobvykle mnoho. "Takzvané teplotní pomalé jízdy se zavádí každé tropické léto, letos ale v daleko větším rozsahu než obvykle," říká Halla.
Důvodem je červnové vykolejení vlaku u Vyškova, které zavinily povolené šrouby upevňující kolejnici. Právě po této nehodě nechalo nové vedení SŽDC udělat mimořádnou revizi všech tratí v republice. Výsledek obřího auditu, při němž čtyři sta železničních správců zkontrolovalo 2700 kilometrů kolejí, ukázal na tristní stav české železniční sítě.
ČTĚTE TAKÉ: |
Nejhůře dopadly jihomoravské tratě. Například na dráze z Brna do Přerova bylo na jednotlivých úsecích uvolněno 15 až 65 procent šroubů. Na trati z Lanžhotu na státní hranici našli revizní technici 50 až 70 procent povolených šroubů.
Pochybení nalezli ale i v jiných regionech - například na hlavním tahu z České Třebové do Bohumína bylo uvolněno 35 až 45 procent šroubů. Na trati z Uherského Brodu do Újezdce 30 procent a mezi Kojetínem a Valašským Meziříčím 25 až 55 procent upevňovadel.
Na základě těchto výsledků zavedla na konci června SŽDC na řadě tratí pomalé jízdy při extrémních vedrech. Ta si ale dala na čas a udeřila až nyní - na konci srpna. Mezitím se železničním správcům podařilo alespoň část rozbitých tratí opravit. Celkové náklady na opravu všech nedostatků odhadují správci na 150 milionů korun.
