Lidovky.cz

Cyklisté na Kampě žádné úrazy chodcům nezpůsobili, odmítá zákaz aktivista

Česko

  8:00
PRAHA - Někteří cyklisté projížděli parkem Kampa neohleduplně, připouští odborník na cyklistickou dopravu v Praze Vratislav Filler, člen iniciativy Auto*Mat. Odmítá však, že by kdy způsobili zranění kolemjdoucím. „V tom parku nedošlo od roku 2007 k žádné srážce chodce a cyklisty, kterou by řešila policie,“ zlobí se Filler. Přesto tam radnice Prahy 1 dočasně zakázala vjezd na kole.

Značka před vstupem do parku ze směru od Smíchova foto: Matěj Ludvík, Lidovky.cz

Lidovky.cz: Poté, co minulý týden Praha 1 zakázala vjezd na kole do parku Kampa, jste protestovali. Protestovat ale nestačí, máte nějaké řešení?
Občanské sdružení Komunitní centrum Kampa zaslalo během června všem zastupitelům a radním dopis, kde poukazovalo na řadu problémů na Praze 1 a jedním z nich byli i chodci a cyklisté na Kampě. V návrhu byla taková řešení, aby tu kola mohla zůstat a současně, aby se omezily konflikty. Naše Iniciativa Auto*Mat se k tomuto návrhu připojila a doplnila ho o technikálie, které v návrhu chyběly. Konkrétně šlo o doplnění chybějícího dopravního značení, které omezovalo rychlost cyklistů v parku na 10 km/h, přidání značky s piktogramem srdce, vyzývajícím ke vzájemné ohleduplnosti a doplnění obrázků jízdního kola na cestu.

K TÉMATU:

Lidovky.cz: Takže argument radnice Prahy 1, že jde o dočasné řešení, po kterém dostanou cyklisté vlastní pruh, nestačí?
Podle nás je při těch prostorových možnostech nejlepší řešení ponechat v parku smíšený provoz a zajistit, aby se dodržovala omezená rychlost, pak by stačila šířka 4 až 5 metrů. Kdybyste chtěli pro kola a chodce cestu rozdělit, bylo by potřeba metrů víc. To má v plánu udělat radnice při rekonstrukci parku a dostat se na šířku 6 metrů. To si ale myslím, že je na oddělení pruhů stále málo. Chodci budou vstupovat do jejich zóny a cyklisté budou parkem projíždět plnou rychlostí, takže bude ke konfliktům docházet i nadále.

Lidovky.cz: Vaše řešení smíšeného provozu by bylo dočasné nebo definitivní?
Místní občanská sdružení nechtějí rozšiřování cest a my nepůjdeme proti názoru těch, kteří park dlouhodobě znají, využívají a jízdu na kole tolerují. Další variantou by bylo ještě vytvořit zcela oddělenou cyklostezku trávníkem, ale to by ten park zničilo úplně. Proto jsme tuto variantu také zamítli a navrhujeme i v dlouhodobém horizontu, aby cesta fungovala společně. Je to podle nás nejlepší kompromis. Ale cyklisté musejí jezdit pomaleji, nemá cenu, aby tam frčeli třicítkou.

Ne všichni cyklisté omezení respektují

Lidovky.cz: Takže odmítáte návrh Prahy 1 na podobu parku po revitalizaci, i když je k cyklistům vstřícný?
Pokud nevezmeme v potaz vůbec nic jiného, pro jízdu na kole by bylo rozšíření a oddělení cesty lepší. Ale je to potom jako když necháte na průtahu obcí rychlost 80 km/h. A to by nedělalo dobrotu.

Lidovky.cz: Proč je pro cyklisty takový problém dočasně vést kolo přes park?
Ta vzdálenost je 350 metrů a při této vzdálenosti se pak kolo přestává vyplácet. A důležité především je, že ti lidé, kteří tam jezdili ohleduplně a nepůsobili problémy, jsou teď perzekuováni a kriminalizováni. Zatímco ti, co tam jezdili jak šílenci, předpokládám, že pokud policisty neuvidí, budou jezdit pořád stejně. Takže ani toto současné značení nemá vliv na to, aby se situace zlepšila.

Lidovky.cz: Připouštíte tedy, že tam docházelo k častým střetům, jak upozorňoval starosta Lomecký?
Připouštím, že občas tam někdo projel neohleduplně, ale současně mám informaci, že v tom parku nedošlo od roku 2007 k žádné srážce chodce a cyklisty, kterou by řešila policie. To znamená, že tam nedošlo k nehodě se zraněním.

Lidovky.cz: Z čeho tedy starosta Lomecký vycházel?
Já jsem se dozvěděl z různých korespondencí, že má pan starosta na stole asi 60 různých podnětů, které se ale zřejmě týkají celé Prahy 1. A jde zejména o jízdu po chodníku. Což je samozřejmě problém, ale je to způsobené tím, že se po silnicích nedá bezpečně jezdit. A jestliže se zákaz vjezdu aplikuje na Kampu, což bylo jediné legální místo mimo auta, tak tímto rozhodnutím radnice cyklisty na chodníky ještě víc přivede. Teď je místo Kampy alternativou ulice Karmelitská, která je pro kolo téměř nesjízdná a nebezpečná. Už mám zprávy od lidí, kteří tam začali jezdit a cítí se velmi ohroženi, protože je auta těsně a nebezpečně předjíždějí. Poslední možností je pak chodník a to Praha 1 oprávněně kritizuje.

Lidovky.cz: Jaká jiná místa v centru města jsou pro cyklistickou dopravu problematická?
Problémové místo je určitě Smetanovo nábřeží, kde kvůli silnému provozu volí často lidé na kole jízdu po chodníku. Řešením pak je zamezit po otevření tunelu Blanka tranzitu a nechat jezdit jenom místní dopravu. Tím se provoz tak zklidní, že bude možné v klidu jezdit po vozovce. Podle nás tedy řešení existují, Praha 1 ale na ně nechce slyšet.

Lidovky.cz: Jak by měla vypadat cyklistická doprava v centru města?
Souhlasíme s Prahou 1 s tím, že je tam specifická situace kvůli užším ulicím. Navíc jsou ulice jednosměrné pro auta, tak aby skrz centrum neprojížděla, jenže to tím pádem platí i pro cyklisty, kteří pak nemohou uhnout z hlavních ulic a řeší to jízdou po chodníku. Kdyby se tedy podařilo plošně povolit obousměrný provoz pro cyklisty v centru města, byla by pro ně pak mnohem lépe prostupná. Zároveň máme analýzu, že zřizování obousměrek je velmi bezpečné, navzdory opačnému tvrzení mnohých. V Praze byly za posledních 7 let 4 nehody kola s autem v protisměru, což je velmi malé číslo. A tam, kde je vyznačená cykloobousměrka, je nehoda evidovaná pouze jedna. V neposlední řadě by bezpečnosti pomohla i rovnější dlažba.

Pražskou Kampou už neprojedete na kole ani segwayi

Pražští cyklisté se bouří proti dopravní značce, kterou umístila Technická správa komunikací (TSK) v pátek 15. srpna z obou stran parku Kampa v centru města. Přestože tudy prochází páteřní cyklistická trasa A1, značka nařizuje cyklistům, aby parkem kolo vedli, pro elektrická vozítka segway je pak vjezd zakázán zcela. „Odbor dopravy Prahy 1 na základě dlouhodobých stížností obyvatel Prahy 1 a návštěvníků parku Kampa, kteří si stěžovali na střety s cyklisty a vozítky segway, nechal dopravní značení umístit,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí městské části Veronika Blažková.

Značka trpí také tím, že je nesrozumitelná. Mluvčí Prahy 1 však tvrdí, že neexistuje značka, která by znázorňovala zákaz vjezdu vozítka segway, jelikož je stále tento dopravní prostředek brán „jako chodec“. Proto TSK použila zákazovou značku s doplňkovou tabulkou, která přesný zákaz definuje. „Tato situace je dočasná, než dojde k oddělení cesty zvlášť pro cyklisty a zvlášť pro chodce,“ zdůrazňuje Blažková. Přesto je zásah radnice první městské části kritizován na facebookových stránkách informačního centra Prahou na kole i na webech různých iniciativ. Za hlavního iniciátora je pak považován starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09), který se nedávno odmítavě vyjádřil k provozování veřejné půjčovny kol pod hlavičkou magistrátu.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.