Lidovky.cz

Zahrádkář Hovorka celý rok kypřil. Teď sklízí úrodu dokumentů

Kultura

  12:35
JIHLAVA - "Markův festival dokumentárních filmů Jihlava", jak jej podle jména ředitele Hovorky překřtili moderátoři slavnostního zahájení, odstartoval včera večer prvním českým soutěžním filmem. Dálniční freska Dál nic režiséra Ivo Bystřičana předznamenává, že uplynulý rok byl vskutku ve znamení "dobré úrody", jak zní letošní motto festivalu.

Zahájení MFDF Jihlava 2013 foto: Reprofoto

"Člověk za sebou vždycky vidí výsledek. To je na stavařině krásné," říká ve filmu hlavní stavbyvedoucí problematického úseku dálnice D8, které je snímek věnován. Slova ovšem pronáší ve chvíli, kdy ještě netuší, kolikrát bude muset kvůli stavebním průtahům odložit svůj odchod do důchodu.

Bystřičanův snímek vznikal šest let, od roku 2007, kdy stavba posledního úseku dálnice D8 začala, a zaznamenává dopady dění plného průtahů, administrativních problémů, žalob a soudů, nucených přestávek ve výstavbě a politických bojů.

Hlavními aktéry filmu, kteří mu dodávají potřebnou šťávu, přestože se na plátně až na výjimku nesetkají a jejich rozbroje jsou jen zprostředkované, jsou dva muži stojící na opačných stranách barikády. Stavbyvedoucí pan Lány a zakladatel ekologického sdružení Děti země Miroslav Patrik snad nemohou být rozdílnější, jak názorově, tak osobnostně. Zároveň ale jejich filmová prezentace nabourává podvědomá očekávání diváka, že režisér bude jasně "nadržovat" poněkud potrhle působícímu ekologovi a vysmívat se sucharskému staviteli plnícímu rozkazy shora. Naopak, film dává až úzkostlivě prostor oběma stranám a snaží se o objektivní mapování jejich názorů a postojů.

Z filmu Dál nic Ivo Bystřičana.

Hlavní viník? Česká legislativa

Lány a Patrik jsou vlastně vyrovnaní protivníci, kteří se svým způsobem navzájem respektují, a dokonce se shodnou i na hlavním viníkovi absurdní situace kolem dálnice, která stále není dokončená, ani definitivně zakázaná – může za to česká legislativa. Ta totiž umožňuje začít výstavbu i v okamžiku, kdy nejsou schváleny a domyšleny všechny následující kroky, a zároveň nechá do věci mluvit angažovaného občana, který se nebojí přistoupit k žalobám vůči státu.

Jak už bylo řečeno, film působí v předkládání názorů protikladných stran velmi vyváženě, přesto je jasné, na čí straně režisér stojí. Ve snaze o objektivitu a zároveň elegantní vizuální styl a v zásadě hladký průběh filmu však bylo něco paradoxně přehlédnuto. Ve filmu vlastně chybějí konkrétní připomínky a témata soudních sporů, které Miroslav Patrik ve všech případech vyhrál. "Je to složitá problematika, která by se ve filmu těžko vysvětlovala," komentoval to později režisér. Možná i proto jsou postoje lidí, kterých se stavba dálnice bezprostředně týká, tak jednoznačné – všichni dálnici chtějí a upřímně nenávidějí ekologa, který "kvůli nějakým broukům" celou věc bojkotuje. Snaha Miroslava Patrika vysvětlit, o co mu ve skutečnosti jde, se zcela míjí účinkem. A otevírá druhé velké téma filmu – nemožnost komunikace ve světě, kde jsou na každou oblast lidského život specialisté…

Páteční česká lákadla

Po filmu Dál nic se dnes v Jihlavě představí i další tři soutěžní české snímky. A velké zážitky slibují všechny: film Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus od Jana Gogoly portrétuje pozoruhodnou českou výtvarnici, která se podle svých slov snaží svými projekty "sbližovat lidi pomocí toho, co je rozděluje."

Eugéniové Pavla Štingla předkládají "dějiny jedné ideje se zrůdnými důsledky podané stylem Filmových týdeníků a proložené citáty z Europeany Patrika Ouředníka". Archivní záběry se mají ve filmu prolínat s animacemi, zatímco komentář nás vlídným hlasem provede cestou od myšlenky pěstování "lepší lidské rasy" až do plynových komor…

Do třetice všeho českého dnes mají diváci možnost podstoupit Léčbu dějin skrze film Víta Janečka. V jeho snímku se setkávají jezuita, anarchista, lékařka a bankovní expert, kteří mají jedno společné - projevili občanskou odvahu, za kterou si vysloužili cenu jednoho z nejodvážnějších mužů československé politiky 20. století – Františka Kriegela. Kudy všude vede hranice, za níž je ohrožena důstojnost člověka? Uvidíme večer.

Lekce animace

Na co se ovšem nejeden z návštěvníků včetně autorky těchto řádků těší dnes nejvíc, to je Masterclass či "mistrovská přednáška" velkého básníka světové animace Jurije Norštejna. Jihlavu navštíví u příležitosti vydání svého knižního opusu Sníh na trávě v češtině. Na Masterclass s postitulem Fenomén zobrazení by se mělo hovořit také o inspiračních zdrojích pro filmovou tvorbu, principech a hranicích umění filmu i o souvislostech obrazu, zvuku a hudby…

A nefilmový cíl dne? Hodit svůj lístek do volební urny v budově místního gymnázia. Nás přespolních, kteří nelenili a včas si vyzvedli voličské průkazy, je tu myslím naštěstí dost…

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.