Lidovky.cz

Galerie umístila mezi obrazy padělek. Návštěvníci ho měli najít

Kultura

  5:00
LONDÝN - Netradiční „hru“ vymyslela pro své návštěvníky obrazová galerie v Dulwichi nedaleko Londýna. Mezi vystavené staré mistry umístila záměrně jeden plagiát, který měli lidé za úkol odhalit, napsal britský list The Guardian.

Galerie umístila mezi svá díla plagiát. Návštěvníci jej měli odhalit. foto: ČTK

Během tří měsíců trvající akce prošly galerií tisíce návštěvníků. Všichni pozorně zkoumali všechny Rembrandty i Rubense a doufali, že se jim podaří zjistit, který obraz je padělkem.

Galerie nyní odtajnila, že vetřelcem mezi 270 uměleckými díly byla kopie obrazu Mladá žena, který namaloval v 18. století francouzský malíř a grafik Jean-Honoré Fragonard. Vedení galerie ho přes internet objednalo za v přepočtu 2700 korun v Číně. Ze 3000 návštěvníků nakonec správně hádala desetina.

Podle lidí byl padělkem zrestaurovaný Rubens

Výstavu nazvanou Made in China sestavil americký umělec Doug Fishbone. Jejím cílem bylo, aby návštěvníci přemýšleli o způsobu, jakým nahlížejí a hodnotí mistrovská díla.

„Bylo to jistě docela provokativní, protože se ukázalo, že neznáte to, co jste si mysleli, že znáte,“ řekl hlavní kurátor galerie Xavier Bray. Muzeum je podle něj považováno za chrám umění, takže jakmile člověk překročí jeho práh, má za to, že všechno je popsáno správně.

„Takový zásah mladého umělce, který vás nutí zpochybňovat každý kus, může být tím pádem docela nervující, ovšem v pozitivním smyslu,“ dodal Bray.

Lov plagiátu si podle Braye lidé oblíbili a počet návštěvníků galerie se za poslední tři měsíce dokonce zčtyřnásobil. Kurátora prý příjemně překvapilo, že kopii odhalilo deset procent lidí. Naopak jej pobavilo, že šest procent návštěvníků označilo za padělek nedávno zrestaurovaný Rubensův portrét ženy.

Trénované oko plagiát odhalí

Někteří návštěvníci dokonce vedení galerie obviňovali, že úkol byl příliš jednoduchý. „Jsem rád, že mohu konstatovat opak,“ dodal Bray.

Klíčové prvky plagiátu jsou podle něj zkušenému oku patrné na první pohled - například fakt, že obraz byl namalován moderními akrylovými barvami. Pohled ženy na falešném portrétu navíc podle něj postrádal „psychologii, byl prázdný a bezvýrazný“.

Originál obrazu už byl vrácen na místo a visí vedle kopie. Návštěvníci tak mají příležitost porovnat rozdíly.

Hlavnímu kurátorovi prý teď bude chybět element zábavy, který přítomnost plagiátu do galerie vnesla. „Když tam ta kopie visela, kupodivu jsem si na to téměř zvykl,“ řekl Bray.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.