Lidovky.cz

KLESLA: Plzeň za 197. Japonský pivovar je lepší než finanční investor

Názory

  8:11
PRAHA - Tak dlouho se Japonci snažili uvařit plzeň, až si ji šli raději koupit. S trochou nadsázky by se tak dal popsat tuzemský obchod roku, a především zdůraznit, že koupě Plzeňského Prazdroje a sesterských pivovarů japonským koncernem Asahi není vůbec špatná zpráva.

Pivo Pilsner Urquell v plechovce. foto: Plzeňský Prazdroj

Právě naopak, i díky dlouholeté společné zálibě obou národů v pivu může jít o začátek celosvětově úspěšného tažení tradiční české značky, jakou zažívá třeba Škoda Auto s koncernem Volkswagen.

Japonci před branami Prazdroje. Asahi ale českému pivu neublíží

S trochou pivní hořkosti se dá samozřejmě připomenout, že minulým investorem do českého pivovarnictví byla japonská investiční skupina Nomura. Miliardová kauza České pivo pak zanechala pachuť, kterou by si žádný dobrý ležák neměl dovolit. Nicméně, dnes se role obrátily: čeští zájemci se rekrutovali právě z řad finančních žraloků, jako jsou skupiny PPF a J&T; naopak Japonci představují strategického partnera s jasným zájmem o rozvoj našeho rodinného stříbra.

Dobré pivo je v Japonsku naprostý standard, návštěvník nemusí přemýšlet ani při koupi exotičtěji znějících značek. Zákazníci vyžadují kvalitu podobně jako třeba v případě Francouzů a vína. Navíc naše pivovary mají mimořádně dobré jméno a také dlouhou tradici spolupráce. Titulky tamních novin jako Český vliv na japonské pivo je nezpochybnitelný mluví samy za sebe. Ostatně i noví plzeňští páni se chlubí tím, že jsou největším producentem piva plzeňského typu v zemi.

Japonci koupili Prazdroj a další značky za 200 miliard. Jejich nabídka přebila PPF

Koncern Asahi je přitom obrovská korporace zasahující do mnoha odvětví a pivovarnický gigant světového významu. Není tak pochyb, že má potenciál Prazdroj i české pivo obecně prosadit na nových trzích, kde se to dosud z různých důvodů nedařilo. První na mysli vytane samozřejmě Japonsku geograficky blízká Asie v čele s miliardovou Čínou.

Nejen tam, ale i jinde je pro ně Plzeň vynikající značkou. Z tohoto pohledu není ani na první pohled závratná cena 197 miliard korun nesmyslná. Ochota přeplatit další nabídky o stovky milionů eur je jasným signálem, že Japonci myslí tohle pivní spojení tentokrát naprosto vážně.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.