1. června se letoun společnosti Air France číslo 447 zřítil během letu z brazilského Rio de Janeiro do Paříže. Spadl do Atlantiku. Nikdo z 228 lidí na palubě neštěstí nepřežil. Jde o nejhorší katastrofu v dějinách společnosti Air France a jednu z nejhorších v historii civilního letectví.
Situaci komplikuje fakt, že většina leteckých neštěstí se odehrává blízko letiště. V tomto případě ale ne. Stroj uletěl skoro polovinu cesty, ve vzduchu byl čtyři hodiny. Šlo o rutinní zaoceánský let, jakých jsou denně desítky a co je znepokojivé, příčina katastrofy je stejně nejasná jako v prvních hodinách po zřícení Airbusu. Může se tedy neštěstí opakovat?
Co je jisté?
Velmi málo: stroj vlétl po čtyřech hodinách do silné bouře a krátce poté se začal potýkat se sérií výpadků palubních systémů - jejichž automaticky odesílaná echa doputovala k letovým dispečerům. Co ale komplikace způsobilo a proč kapitán neodeslal žádný nouzový signál, zůstává neobjasněno. Podle posledních verzí je velmi pravděpodobné, že se Airbus rozlomil už ve vzduchu a zřejmě postupně. Vyplývá to z polohy nalezených těl, které pátrací týmy nacházejí velmi daleko od sebe.
Jakou roli sehrála bouře?
Proč letadlo bouří neproletělo? Vždyť moderní letoun ustojí silnou turbulenci i zásah bleskem. "To je rutinní záležitost," přiznává Pierre Sparaco, člen francouzské letecké a vesmírné akademie. "Pád letadla nezpůsobil jen blesk, to muselo být něco, něco a ještě něco. Série událostí." Osudnou roli patrně sehrál rychloměr, který s největší pravděpodobností nefungoval, protože v bouři zamrzl. Výpadek mohl vést k selhání dalších funkcí letadla, pilot netušil, jakou rychlostí bouří prolétává (mohl letět příliš rychle nebo naopak pomalu), stroj zasáhl blesk a prudká turbulence. To vše dohromady mohlo vést k pádu. To je ale zatím pouze spekulace. V oblasti kolem rovníku se vyskytují prudké bouře doprovázené lokálními cyklony.
Problémy Airbusů s rychloměry
O potížích s rychloměry v airbusech A 330 a A 340 věděl výrobce i vedení Air France. Během roku 2008 došlo k nejméně pěti vážnějším poruchám tohoto zařízení. Na doporučení Airbusu zažádala společnost 27. dubna o výměnu zařízení, nové modely sond přišly 27. května. Ve zříceném stroji byl ale ještě starý rychloměr. Jenže francouzští vyšetřovatelé jako viníka rychloměr neoznačují. "Nejsem přesvědčený o tom, že rychloměr může za neštěstí," řekl ředitel Air France Pierre-Henri Gourgeon. "Navíc se nedá říct, že by se starým typem bylo letadlo nebezpečnější."
Komplikace s hloubkou
Podle záchranářů leží černé skříňky a další kusy letadla někde v hloubce kolem šesti kilometrů. Brazilci, Francouzi a Američani se snaží zachytit signál ze skříněk na ploše o rozloze podobné Rumunsku. Pokud jej zachytí, speciálně upravené ponorky by měly být schopné černé skříňky, které budou vysílat ještě 18 dní, vylovit. Pravděpodobnější je ale varianta, že se je nepodaří nalézt nikdy. "Ať to dopadne jakkoli, je jasné, že černé skříňky už nevyhovují," podotýká Pierre Jeanniot, bývalý šéf Mezinárodní asociace leteckých přepravců a muž, který stál u vývoje černých skříněk před čtyřiceti lety. "Technologie pokročila. Okamžité odesílání dat o letu pomocí satelitů zlevnilo, letecké společnosti by jej měly začít využívat. Černé skříňky by se nemusely hledat na dně oceánů nebo někde v pralese, klíčová data by byla hned k dispozici " míní Jeanniot. Nový systém už vyvíjí jedna firma v Torontu.
Co už moře vydalo
Zatím pátrací týmy objevily 44 těl. Naděje, že se najdou další, klesá den ode dne a možnost, že se podaří vylovit všechna mrtvá těla, je nulová. Vyšetřovatelům by o příčinách zřícení mohla napovědět pitva, která proběhne v nejbližších hodinách. Z trosek letadla patří k největším "úlovkům" část ocasní části.
Příbuzní ztrácejí trpělivost
Pozůstalí a příbuzní obětí začínají ztrácet trpělivost. Mají pocit, že vyšetřovatelé neříkají celou pravdu. proto v těchto dnech žalují Air France, aby získali přístup k protokolům vyšetřovatelů. "Doufají, že tak získají alespoň nějaké odpovědi," prohlásila právnička pozůstalých Sophie Bettoiová.