Mrija, ukrajinsky sen, budí svými parametry zaslouženou pozornost všude, kde se objeví. Na délku má 84 metrů a rozpětí křídel činí 88,4 metru. Samotný letoun váží 250 tun a jeho maximální vzletová hmotnost, tedy váha včetně nákladu a paliva, je 640 tun. Plně naložený uletí An-225 kolem 4500 kilometrů, prázdný více než třikrát tolik.
Obří rusko-ukrajinské transportní letadlo AN-225 Mrija.
Po svém prvním zkušebním letu v prosinci 1988 sloužil obří Antonov hlavně k převozům raketoplánu Buran. S tímto vesmírným korábem připevněným na zádech provedl An-225 celkem 14 letů o celkové délce skoro 28,5 hodiny. Při jednom z nich zavítala v červnu 1989 tato pozoruhodná dvojice i do Prahy.
Počátkem 90. let byl program letů ruských raketoplánů kvůli finanční náročnosti ukončen. Nad budoucností obřího Antonova tak zavládly otazníky. Jediný funkční exemplář skončil odstavený na letišti v Gostomelu, kde postupně chátral. Druhý rozestavěný kus nebyl dokončen.
ČTĚTE TAKÉ: |
Situace se změnila po roce 2000, kdy odstavený An-225 prošel rozsáhlou modernizací. Od té doby slouží jako komerční letoun, který ukrajinská společnost Antonov Airlines pronajímá k vzdušné přepravě nadměrných nákladů.