Častou chybou bylo mimo jiné to, že informace o alergenních složkách byla v provozovně sice na viditelném místě, ale alergeny nebyly vztaženy ke konkrétním jídlům.
Povinnost informovat o obsahu alergenů v pokrmech platí od loňského 13. prosince a podle směrnice mohou stravovací zařízení uvádět alergeny různým způsobem: buď přímo v jídelním lístku, vyvěšením na viditelném místě v provozovně, nebo ústně, kdy zákazníka bude informovat obsluha ještě před tím, než si objedná.
ČTĚTE TAKÉ: |
„Za splnění povinnosti nelze považovat situaci, kdy je tato informace poskytnuta až na výslovnou žádost spotřebitele. Ten musí být minimálně dopředu jasným způsobem informován o tom, kde informaci o případné přítomnosti alergenů v provozovně obdrží,“ uvedl hlavní hygienik Vladimír Valenta.
Podle zjištění hygieniků častým prohřeškem v kontrolovaných provozovnách bylo opomenutí informovat i o alergenech v nápojích a balených potravinách používaných pro přípravu pokrmů nebo neúplné informace o všech alergenech.
Kdo podá informace?
Provozovatelé chybovali i v tom, že neuvedli alergeny u nebalených potravin, například při nabídce vlastního pečiva v kavárnách nebo cukrárnách. Hygienici se setkali také s tím, že informace o alergenech provozovna měla, ale zákazník nebyl upozorněn na to, kde a kdo mu je dá.
V několik případech podle Valenty spotřebitel nebyl o alergenech v jídle vůbec informován, například kvůli jazykové bariéře nebo neznalosti této povinnosti. „Nedostatky byly zaznamenány rovněž u pokrmů nabízených přes internet a rozvozu jídel na objednávku,“ dodal hygienik.
Za zjištěné chyby hygienici uložili pokuty v řádu desetitisíců korun a nařídili jejich nápravu.