Sobota 1. června 2024, svátek má Laura
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Prokop či Macík si na Dakaru polepšili, Loprais ztratil

Sport

  9:00
San Juan de Marcona (Peru) - S rozporuplnými pocity končili úterní druhou etapu Rallye Dakar její čeští účastníci. Zatímco Martin Prokop, Martin Macík, Jan Brabec či Martin Kolomý si ve výsledkové listině oproti pondělnímu úvodu slavné soutěže polepšili, Aleš Loprais, Milan Engel nebo Tomáš Kubiena se propadli.

Česká posádka Martin Macík, František Tomášek a Lukáš Kalanka s kamionem značky Liaz 7. ledna 2019 na trati první etapy Rallye Dakar z Limy do Pisca v Peru. foto: ČTK

Prokopa v první etapě přibrzdily technické problémy, v úterý se mu ale podařilo „prokousat“ se na 18. místo průběžného pořadí. V etapě dojel dvanáctý.

Prokop se na Rallye Dakar posunul do první dvacítky, ve druhé etapě byl dvanáctý

„Konečně jsme se pořádně svezli. Už před startem jsem ale tušil, že auta před námi budou dělat problémy, což se bohužel vyplnilo. Zejména nezklamal jeden litevský pilot, se kterým už mám podobnou zkušenost. Ještě ke všemu mu nefungoval výstražný sentinel, takže od 150. kilometru, když jsme je dojeli, nás jel balík pěti aut za sebou bez možnosti předjetí,“ uvedl Prokop. „Jsem rád, že se posouváme celkovým pořadím dopředu a dál bojujeme, i když zatím to nejde tak, jak jsme si představovali,“ doplnil sedmý muž loňského pořadí. Jeho týmový kolega Tomáš Ouředníček je 27.

Až na sedmé místo mezi kamiony si polepšil Macík, který přitom bojoval s technickými problémy. Na jeho liazu nefungovaly tlumiče. „Bylo to jen nepohodlné, hlavně v dunách, musel jsem je pokaždé sjíždět do levotočivé zatáčky, aby nárazy tlumilo pravé přední kolo,“ řekl Macík, který měl i menší problémy s navigací.

Obávali se možné penalizace

Posádka týmu Big Shock Racing však nakonec všechny kontrolní body našla, i když se bezprostředně do dojetí do cíle obávala možné penalizace. „V jednom místě byl přejezd pisty, kde stál organizátor, a měl nám tu naskočit kontrolní bod. Byl jsem přesvědčen, že bod pípnul, takže jsme pokračovali dál. Asi po 500 metrech se na GPSce objevil výstražný trojúhelník, který říká, že jsme minuli bod. Ale znenadání zase zmizel a objevila se šipka ukazující úplně mimo, pryč do dun. Takže jsme byli trochu zmatení a nevěděli, co si o tom myslet,“ popsal Macík komplikace.

Problémy hned na začátku Dakaru. Prokopa zradila technika a nabral ztrátu

Hned za Macíkem se drží Martin Kolomý, jenž se také posunul z druhé desítky průběžného pořadí. „Byla to pěkná etapa. Střídaly se duny s řečišti. Snažil jsem se jet hlavně na jistotu, protože je stále začátek. Trochu jsme ztratili na jednom bodu, který jsme hledali déle, jinak to bylo bez problému. Auto šlape, takže jsem s úvodem spokojený,“ řekl pilot týmu Buggyra.

Asi největší problémy z Čechů měl Loprais, jenž musel dvakrát zastavit kvůli defektu, poté jej přibrzdily i potíže s technikou. „Začaly se nám ozývat rány do kabiny. Myslel jsem, že je to nefunkční tlumení, kolega, že je to uchycení motoru. Dvakrát jsme kvůli tomu stavěli. Kazilo se vše, co šlo. Hlavní ale je, že jsme v cíli,“ řekl Loprais.

Pilot Instaforex Loprais týmu nakonec na nejrychlejšího Eduarda Nikolajeva z Ruska ztratil 85 minut. „Chtěl jsem si vypracovat náskok a místo toho máme ztrátu. Patří to ale k tomu. Dakar začíná velmi ostře. Doufám ale, že bude těžký i nadále. To je naše šance, že se na nás obrátí štěstí a smůla nás opustí. První dvě etapy nebyly nic moc, ale nevzdáváme se a valíme dál,“ dodal Loprais bojovně.

Problémy s kamenitým terénem nebo navigací

Mezi motocyklisty se už na 22. místo posunul Brabec, který ale bojoval s kamenitým terénem a skalami uprostřed měřeného úseku. „S druhou etapou i umístěním jsem maximálně spokojený. Ale jsme tam teď naskládaní v minutách, takže vím, že to bude ještě těžké. S motorkou nebyl vůbec žádný problém, jede perfektně. Za mě zatím všechno dobré,“ řekl Brabec.

Nebezpečný, ale krásný Dakar. Do dun vyrazí i jezdec s Downovým syndromem

Engel měl problémy s navigací, udělal několik chyb a klesl na 38. pozici. „Bylo to pro mě peklo. Auta nám brutálně rozryly trať a i navigace byla těžká. Hledat vše bylo docela matrix,“ řekl Engel, jenž se dvakrát vracel ke kontrolním bodům. „Nějaký čas to stálo, ale nakonec všechny kontroly mám, což je hlavní. Nepovedený den musím hodit za hlavu,“ doplnil člen týmu Moto Racing Group.

Jeho týmový kolega Kubiena do 41. ročníku rallye vstoupil třetím místem mezi čtyřkolkami. V úterý klesl o jednu pozici, ale měl by se propadnout ještě více. V bivaku totiž mechanik vyměnil na jeho stroji motor, čeká jej proto patnáctiminutová penalizace. Kubiena navíc bojuje s nachlazením. „Nemůžu dýchat nosem kvůli rýmě, cestou jsem s tím měl dost problémy. Etapa to byla pěkná, krásné duny, ale těžký fesh fesh,“ řekl.

Autor: