Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Absurdita roku: Egyptologie nedostala od Akreditační komise ČR glejt

Aktualizováno. Navazující magisterské studium egyptologie na Univerzitě Karlově nedostalo akreditaci, ohroženo je studium budoucích vědců.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
M

Michalbsoukup1

13. 12. 2013 12:53
Archeologie
Trochu bych si dovolil Vás poopravit. Například taková archeologie (míněna je ta naše středoevropská, nikoli klasická) se studuje dnes přinejmenším na 7 univerzitách a 10-12 lidí v ročníku - to už je také minulost. Stejně jako i ostatní obory nabírá co nejvíc lidí, protože co 1 ks studenta, to peníze.  Takže ze škol vychází podstatně víc archeologů, než kolik se jich může uplatnit.To, že se archeologie studuje na každé druhé univerzitě, má za následek kvalitativní rozdíly jak na straně výuky, tak na straně absolventů. Nehledě na to, že je řada odborníků, kteří učí na několika univerzitách souběžně. Rozdělení studia archeologie na Bc. a Mgr. také moc nepomáhá, kolikrát si Mgr. stupeň dopřejí lidé, kteří o archeologii skoro nic nevědí.Možná, že výsledkem by měla být větší konkurence v oboru a možnost vybírat si (školu, absolventy, zaměření etc.) podle kvality, ale nemohu se zbavit dojmu, že tudy cesta nevede.Máme moc profesorů, moc docentů, moc vysokých škol, ale zatím nic neukazuje na to, že by průměrná kvalita absolventů archeologie odpovídala dobám minulým, naopak. Pánové nahoře chtějí, aby vysokoškolské vzdělání bylo dostupné každému, nikoli pěti procentům těch nechytřejších, takže museli zařídit, aby i nároky na absolvování VŠ byly "pro každého" a svezly se s tím i výrazně specializované obory. V oblasti společenských věd je to o to horší, že tyto obory stoupají a upadají s celkovým stavem společnosti jako přes kopírák.
0 0
možnosti
I

Ikan77

13. 12. 2013 12:09
Je to absurdní
1. Připadá mi, že se snažíme implementovat části systému, který je ze základu jiný a pak nic nefunguje. Anglosaské colleges mají podle mě charakter něčeho mezi naším gymnáziem a vysokou školou: poskytují z velké části všeobecné vzdělání. Pak navazuje specializované studium magisterské, které mívá různé varianty podle toho, jaké kurzy člověk v bakalářském stupni absolvoval.U nás se to deformuje, kdy obory koncipované tradičně od začátku jako specializované se uměle rozdělují na 2 stupně. Studium ale pak stejně není dotatečně prostupné, tak aby bakalář z jednoho oboru mohl studovat magitra z úplně jiného oboru.2. Není pravda, že bychom měli stovky archeologů a egyptologů. Pokud vím, tyto obory přijímají ročně 10-12 lidí.3. Není pravda, že po absolventch všech technických oborů je všude potávkaa absolventi oborů humanitních jsou nezaměstnaní. Statistiky tomu nenasvědčují, podle nich záleží spíše kterou univerzitu konkrétně student absolvoval. Některé technické obory jsou na tom špatně (momentálně třeba stavebnictví s mnoha tisíci odboníků), jiné humanitní dobře (např. anglistika, andragogika a asi i ta egptologie nemá problémy). A nejvíce placení? Právníci, bankéři, lékaři.... Ne strojní inženýři.
0 0
možnosti
A

Astrapa

13. 12. 2013 11:00
Už se mi chtělo zvolat, jak
Už se mi chtělo zvolat, jak jste mne mile překvapil, avšak bohužel indonésistiku (a ani afrikanistiku) nemohu mezi akreditovanými obory nalézt: http://akredb.ff.cuni.cz/akreditace-public?destination=akreditace-public Naopak arabistika, zdá se, zatím přežívá.
0 0
možnosti
K

Kh1

12. 12. 2013 23:19
Lzi, dezinformace, polopravdy
V tehle diskusi i mezi akademiky koluje rada nepresnosti, lzi a dezinformaci.Je naprosty blabol, ze kdyz se CR pripojila k Bol. procesu, tak se VSECHNY obory musely rozdelit na Bc. a Mgr. Takove kravine nepodlehla rada fakult. Pochopitelne lekarskych, ale dale farmaceuti popr. veterinari, sveho casu treba i nektere ucitelske obory na odbornych fakultach (prirodoveda, matfyz), dale prava. No jak byste asi pohlizeli na soud, kdyby Vas soudil pan Bc. soudce :-) (i kdyz o zdravotnictvi do nedavna rozhodoval jisty bakalar Snajder - jen nahodou nebo jeste zatim nesedici v lochu). Pri zavadani Bolone byli nektreri fuhreri fakult horlivejsi nez bylo treba a umele rozdelili a podstatne znehodnotili studium nekterych oboru. Priklad? Treba takova geofyzika nebo astronomie. Ta se nejakych 40 mozna 50 let vyucovala na mff 3 roky, po zavedeni Bolone jen 2, a to pri stale rostoucim objemu vedomosti a poznatku v oboru, ktery je ted treba zvladnout ve vetsim tempu. Vysledek? Devalvace oboru. Dusledek Bolone? Po 3 (vicemene proflakanych) letech vyuky "obecne fyziky" vyleze z matfyzu tzv. OBECNY fyzik, ktery hov** umi, nezna nic poradne natoz do hloubky. Proste clovek, ktereho nikdo nezamestna. Neni pak nahodou, ze 90% bakalaru obecne fyziky nebo matematiky pokracuje v magisterskem programu.O.K. Bolona mela zvysit mobilitu a moznost studentu presunovat se mezi fakultami nebo univerzitami. Tzn. Bc. fyziky vystudovat v Olomouci a Mgr. udelat v Praze. Ale presne tomu je braneno nastavenymi pravidly samotnymi fakultami ve stylu: kdo vystudoval Bc. na nasi fakulte, bude prijat do Mgr. bez primacek. Kdo vystudoval Bc. jinde nez u nas, tomu prijimacky naridime. Pseudoargument proti egyptologii lze pouzit vuci 75% oboru. Priklad? Napr. magistersky obor matematicka analyza take nema sveho predchudce v analogickem studiu bakalarskem, o pojistne matematice nebo astronomii ani nemluve.Znamena to tedy, ze se zjara akreditacni komise rozjede po fakultach a zrusi nam vyuku astronomie? Nejsmesnejsi je pak na cele veci to, ze aby system akreditaci na fakultach prosel, vymysleji se ruzne figle v podobe fiktivnich prednasek (prednasi se jedna pod 5-ti nazvy se stejnym obsahem), chce-li se z magisterskeho oboru udelat ryze bakalarsky, tak se do jeho nazvy vlozi slovo "aplikovany(a)", ackoliv prednasky jsou stejne apod.Cele tohle jsou typicke ceske Potemkinovske vesnice, ktere zavadeli, kontrolovali a stale ovladaji ruzne KLADNY AKADEMICKYCH APARATCKU typu Mateju, Hoschlu, Netuku, ..., kteri sedi na prameni a u vesla 24 let (nekteri i dele) a tvari se velmi dulezite a objektivne, ale zbytek akademicke obce se jim bud smeje nebo na ne nadava, zbytek je ma za darebaky.Ve finisi o oboru rozhoduji 2 az 3 čičmundové, kteri se neco snazi vycist z lejster zaslanych fakultou, a bazirujicich na jednotlivuch slovech v anotacich prednasek, podle kterych se stejne neprednasi (v tom lepsim pripade) nebo se prednasky stejne realne nekonaji (v tom horsim pripade). 
0 0
možnosti
M

Msebek

13. 12. 2013 21:50
Bologna za to opravdu nemůže.
Bologna za to opravdu nemůže. Jako většinou si to naše akademická obec pokazila sama. Byl jsemeu tvorby několika programů a téměř vždy (až na opravdu řídké výjimky) převážil vliv většiny (průměru), které nešlo ani o kvalitu ani o rozvoj oboru, natož o nějaký pokrok či dokonce dohánění světové špičky.Většině vždy šlo o to, mít co nejvíce studentů (a tedy peněz za ně), neboť výzkumem se průměr neuživí. Proto hlavní starostí bylo, aby program nebyl náročnější něž konkurence, aby mě co nejvíce vyučovaných hodin a předmětů (zaopatřil co nejvíce učitelů) atd. Vrchnost může jen za to, že tohle dovolila (např. se platilo tak moc magistrů), ale vůle k honu za kvantitou přišla zespodu. 
0 0
možnosti
T

Tomas

12. 12. 2013 22:59
Je zvrácené kolik egyptologů
Je zvrácené kolik egyptologů a archeologů máme. K čemu jsou stovky studentů a něco přes 200 doktorandů těchto oborů? Kolik z nich se uplatní? Proč vyhazujeme veřejné finance oknem za jejich studium a granty typu život a dílo určité osoby, počítačové metody či výzkumy lokalit, které neleží ani na našem kontinentu, když jsou oblasti jako třeba zdravotnictví, kde ty peníze chybějí a byly by využity lépe.
0 0
možnosti
ZM

13. 12. 2013 3:28
škoda, že nemáme cenzory
byl byste osoba na místě 
0 0
možnosti
PS

Petr Svoboda

12. 12. 2013 17:21
test
Tohle je skutecny test leadershipu dekana Stehlika. Tem oborum nerozumim, ale zdalky laikovi pripadaji jako vlajkove lode FF UK.  Jestli dekan formalne zaprotestuje a ve skutecnosti to necha dojit tak daleko, ze jeden z tech dvou nebude otevreny kvuli tomu, ze neprosla akreditace, mel by zapomenout na kandidaturu na rektora. Jestli je oba otevre za kazdou cenu, i kdyby to mela UK nabizet bez platne akreditace jako undergroundovy kurz, neni jeste ztraceny :) ... ja vim, ze to neni mozne, dekan za nic nemuze, musime se ridit predpisy blablabalba, ale uprimne - jednou stejne bude potreba ten konflikt se slepou a mocnou administrativou eskalovat, aby se posunul pohled na to, kdo ma komu slouzit, a kde se najde lepsi prilezitost nez tahle?
0 0
možnosti
A

Astrapa

12. 12. 2013 15:29
Zaniklé obory
Je smutné, že orientalistické a filologické obory zanikají. Před 13 lety zanikla indonésistika, pod hrozbou tuším byla romistika. V 90. letech zanikla barmština, ale zrušených oborů bylo mnohem více. Tehdy panovala klausovská móda humanitní obory ponižovat jako ekonomicky nepotřebné. Výsledkem dnes je, že chybí překladatelé do některých jazyků, na což doplácí exportéři - a kupodivu ekonomika.
0 0
možnosti
L

Lsd

13. 12. 2013 9:08
Indonéstika na FF UK znovu
Indonéstika na FF UK znovu existuje a v nějaké podobě (nechci spekulovat o kvalitě, byť papírově mají slušné vyučující) se učí i na MUP. V minulých letech dost bojovala o přežití bojovala arabistika a afrikanistika (ta možná i zanikla, už se bohužel v této oblasti nepohybuju a nemám přesné informace).Barmštiny je škoda... Umí ten jazyk v ČR ještě někdo jiný než dr. Bečka s manželkou?
0 0
možnosti
K

Křivan

12. 12. 2013 13:37
Faktem je, že egyptologie má
Faktem je, že egyptologie má v Čechách tradici již z první republiky, škoda o tu tradici přijít. Nejspíš jde jako vždy především o peníze.
0 0
možnosti
UV

Uplnej Vypatlanec

12. 12. 2013 11:53
ale na plzensky sorbone frcej dal
ze jo ... Marecek vratil diplomecek a delame ze se nic nestalo
0 0
možnosti
L

Lsd

12. 12. 2013 11:19
Japanistika, egyptologie...
Japanistika, egyptologie... Není ten problém náhodou na FF?
0 0
možnosti
SZ

Sam Zajicek

13. 12. 2013 14:38
Jap & Egy
Prosím rozlišujme mezi těmito dvěma obory. Zatímco egyptologie je tradiční obor s dlouhodobými obrovskými úspěchy a většina pedagogů dělá kvalitní vědu (s čímž korelují i počty jejich publikací, objevů a bodů v RIV),  japonská studia jsou taková lepší jazykovka (ostatně i ona Japan Foundation charakterizuje ony "core institutions" jako instituce, které významně přispívají k výuce japonštiny, nikoli jako instituce vědecké - i proto tam chybí většina prestižních univerzit), u níž je vědecká činnost pracovníků v podstatě nedohledatelná. Dá se asi souhlasit s tím, že i takovéto obory mají na UK své místo. Pokud ale má UK ambice zařadit se mezi univerzity výzkumné, musí i na takové obory tlačit ve smyslu zvýšení jejich záměru na vědeckou činnost. Přitom akademické orgány včetně vedení fakulty nemají moc možností, jak toto udělat, a jednou z mála příležitostí je právě okamžik reakreditace.  A nejmenším, co lze udělat, je právě zavedení dvouoborového studia, ve kterém se student setká s vědeckým provozem alespoň na té druhé půlce oboru.
0 0
možnosti