Kdo by si myslel, že diamanty, rolexky, vuittonky a další ikony luxusu jsou koníčkem bohatých Číňanů, Rusů nebo krášlí jen elegantní Francouzky, spletl by se. Okázalost, drahota, ale zároveň ty nejkvalitnější materiály a originální zpracování lákají i Čechy.
„Trh s luxusními značkami vyšel celosvětově z finanční krize v dobré kondici. Důvod, proč tomu tak je, souvisí zřejmě s proměnou myšlení zákazníků, kteří v nejistých dobách začali více vyhledávat hodnoty, jako jsou nadčasovost, kvalitní řemeslná výroba, trvanlivost a autenticita,“ vysvětluje analytička průzkumu trhu společnosti JLL Blanka Vačková.
Češi loni za luxusní zboží podle odhadů utratili zhruba miliardu korun. Přibližně polovinu tohoto obnosu nechali v tuzemských luxusních buticích i další Evropané.
Exkluzivní zboží za 1,5 miliardy pak u českých obchodníků nakoupili cizinci ze zemí mimo Evropskou unii, spočítala společnost Global Blue, která zprostředkovává vracení daně z přidané hodnoty. Z mimoevropských zákazníků utráceli v tuzemsku hlavně Rusové.
Pořídit luxusní zboží jich do Česka přijelo zhruba o čtvrtinu více než v roce 2012 a při jednom nákupu nechali v kasách obchodníků přes 21,5 tisíce korun. Ještě víc ale utráceli v tuzemsku za okázalost obyvatelé Hongkongu. Jedna návštěva některé z místních prodejen je vyšla na více než 42 tisíc korun.
Svět chce módu, Češi klenoty
Chápání luxusu v Česku bylo donedávna na rozdíl od zbytku světa mírně specifické. Velká část lidí ještě před několika lety vnímala jako luxusní značky ty, které v zahraničí dosáhnou pouze označení „prémiové“.
Punc luxusu tak měl třeba módní řetězec Zara, Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Replay nebo třeba Lacoste. Dnes je to ale podle obchodníků jinak a Češi hranici mezi skutečným luxusem a dražšími značkami dokážou dobře rozlišit. I přesto je tady nakupování jiné a má hned dvě specifika.
Tím prvním je skutečnost, že na rozdíl od zbytku Evropy v Česku k nejkupovanějším luxusním věcem nepatří oblečení, kabelky nebo třeba brýle či šátky.
Češi utrácejí nejvíc za hodinky a hlavně šperky. Podle údajů firmy Global Blue nakoupilo loni luxusní šperky nebo hodinky o 42 procent více zákazníků než v roce předchozím. „Čeští zákazníci, kteří nakupují luxusní zboží, skutečně preferují zejména šperky.
Obvykle dobře znají hodnotu tohoto zboží a chápou ho nejenom jako šperk, ale hlavně jako investici do budoucna,“ potvrzuje Ekaterina Tushishvili, majitelka The Luxury Network ČR, což je marketingová skupina na trhu s luxusním zbožím a službami.
Stejně to vidí i samotní obchodníci. „Šperky a hodinky se v oblasti luxusu prodávají nejvíce. Šperky si bezesporu uchovávají svou trvalou hodnotu, navíc jsou předmětem, který se stává součástí rodinných sbírek a ukrývá v sobě mnohdy ještě vyšší hodnotu emoční,“ vysvětluje Romana Frkalová z luxusního tuzemského klenotnictví Halada. Podle ní tvoří Češi 70 procent všech zákazníků šperkařství.
Diamantový levhart Cartier...
Kromě Halady navštěvuje v tuzemsku klientela vyhledávající luxus ještě několik dalších klenotnictví. Mezi ty nejexkluzivnější patří Cartier, Bulgari a Tiffany&Co.
Klenotnictví Cartier otevřelo svůj první butik v Praze – v Pařížské ulici – v roce 2007. Podobně jako většina vybraných světových značek patří do jedné z největších skupin ovládajících trh s luxusem, a to do skupiny Richemont, kterou vlastní Johann Rupert z Jihoafrické republiky.
ČTĚTE TAKÉ: |
Pod Richemont spadají i značky hodinek Piaget SA či Vachero, německý výrobce psacích potřeb Montblanc nebo kosmetická značka Chloé.
Se jménem klenotnictví, které má ve svém znaku i na mnoha diamantových špercích levharta, jsou spojeny ikonické drahé kameny, červená krabička i nejslavnější šperk zakladatele klenotnictví Louise Cartiera – prsten Trinity.
Tři navzájem propletené kroužky z bílého, růžového a žlutého zlata, které mají symbolizovat přátelství, lásku a věrnost – zákazníci v Česku ho mohou pořídit už zhruba od třiceti tisíc korun výš.
Luxusnější varianty ale vyjdou i na sto a více tisíc a podobné je to třeba i s diamantovými náušnicemi ve tvaru orchidejí nebo zlatým náramkem s nápisem LOVE. Kdo by chtěl ještě něco okázalejšího, může sáhnout například po diamantovozlaté broži ve tvaru papouška, která vyjde na zhruba 840 tisíc korun. I přes ceny, které se drtivé většině Čechů zdají astronomické, se butiku skvěle daří.
„Hodinkám či šperkům od chvíle jejich vzniku hodnota pouze stoupá a jde o investici, pro kterou tyto kusy čeští klienti kupují, ať už se jedná o investory, sběratele, či milovníky umění ve šperkařském či hodinářském světě. V poslední letech má tento trend zvyšující se tendenci,“ říká mediální zástupkyně klenotnictví Zita Vinšová.
Dalším luxusním šperkařstvím je značka Bulgari. Původně řecké klenotnictví z 19. století patří dnes pod největší skupinu na trhu s luxusem Louis Vuitton Moët Hennessy neboli LVMH.
Luxusní řetězec desátého nejbohatšího muže světa, Francouze Bernarda Arnaulta, vlastní kromě značky Louis Vuitton i Kenzo, Givenchy, Fendi, Dior, Marc Jacobs nebo třeba Hublot či TAG Heuer. A značku LVMH má i šampaňské Moët & Chandon nebo koňak Hennessy.
