Diskuse k článku: ČD představily první lokomotivu Taurus ve firemních barvách

Diskuse uzavřena, nelze přidávat příspěvky

  • Příspěvků: 6
  • Poslední: 18.9.2013 17:23
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
P. Krušina 18.9.2013 14:20

Proč?

Proč přesně pořizují ČD lokomotivy schopné jet rychlostí 357 km/h, když u nás nemohou jet rychleji než 160?

J. Holič 18.9.2013 14:57

Re: Proč?

ČD nepořizují lokomotivy schopné jet 357 km/h, pouze si je pronajímají. Dále doporučuji si uvědomit, že rychlostní rekordy se provádějí v jiném režimu, než běžný provoz. Kupříkladu Francouzi sice dosáhli rekordu 574,8 km/h s jejich patrovým rychlovlakem TGV 2N, ale běžně s ním jezdí jen 300 km/h. V případě Taurusů sice nebyl stroj nijak výrazně upraven (pro rekord TGV dostalo speciální dvojkolí a zvýšilo se napětí v troleji), jen se mu odebral pluh a stěrače, ale i tak se jedná o zásadní přetížení celého stroje, které mu krátkodobě nijak neublíží, ale není s ním počítáno pro pravidelný provoz (nekupujeme vozidlo, abychom ho po pár letech mohli poslat do šrotu). Ty Taurusy jsou el. lokomotivy pro rychlost 230 km/h, což je i maximální rychlost Railjetů. Tato rychlost sice není na všech tratích v Rakousku (většinou je na 200) a na žádné z našich, ale železniční vozidla se kupují ne na 5 let, ale na třeba na 40. Přinejmenším těch 160 už u nás nebude špičkou moc dlouho.

J. Holič 18.9.2013 15:09

Re: Proč?

A na doplnění:Railjety se kupují hned z několika důvodů.ČD mají možnost provozovat mezinárodní spoj do Rakouska,čímž budou jezdit na jednom z hlavních rakouských koridorů,kde se už dnes pravděpodobně Railjety provozují.Na tomto spoji se musí dohodnout ÖBB a ČD a ÖBB nechce snižovat kvalitu dálkových spojů proti tomu,co už v Rakousku využívají dnes.Kdyby ČD nabídly pro tento spoj třeba staré vozy, mohl by vyhrát soutěž o konkrétní spoj někdo jiný.Druhým důvodem je,že ÖBB získaly na své Railjety cenu,do které se rozmělnily náklady na vývoj,takže ČD vlastně těží z tohože kupuje hotový produkt,což výrazně snižuje jeho cenu.Dále při koupi nových vlaků na spoje nejvyšší kategorie, se mohou slušné vozy ze současných IC/EC spojů dostat i na rychlíky a kaskádovitě dál.Nakonec srovnání: 7 Pendolin (ve všech parametrech-počet míst, zrychlení, pohodlí, spotřeba, náklady na údržbu...-horší než Railjet) stálo 8 mld. 7 Railjetů (bez lokomotiv, nová lokomotiva dnes stojí cca 120-130 mld.) 2,5 mld.

P. Krušina 18.9.2013 15:36

Děkuji!

Moc děkuji za vysvětlení. Vlastně bylo zajímavější než celý původní článek :-)

J. Holič 18.9.2013 17:14

Re: Děkuji!

Dík :-)

J. Holič 18.9.2013 17:23

Re: Proč?

Lokomotiva samozřejmě měla být oceněná v milionech a ne v miliardách :-) Trochu jsem se upsal...