Úterý 26. ledna 2021svátek má Zora 0 °C sněhové přeháňky Předplatné LN

Diskuse k článku

Létání s tupolevem byl čistý adrenalin. Vozil šéfkuchaře i sudové pivo, vzpomíná mechanik Čech

Způsobil revoluci v dopravním létání. Tupolev Tu-104 byl teprve druhým proudovým letounem na světě využívaným v pravidelné letecké dopravě. Ve čtvrtek tomu bylo 60 let, co ruská společnost Aeroflot nasadila stroj do provozu. Flotilu Československých aerolinií rozšířil o rok později. Server Lidovky.cz přináší rozhovor s leteckým mechanikem ČSA Janem Čechem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
v. čajka 19.9.2016 8:01

Sám v tom článku říká, že od dob Tu-16 u Tupoleva nic tak nadčasového nepostavili. A pokud vím, u velkých dopraváků tak nadčasové není snad kromě 747ky nic.

v. čajka 18.9.2016 20:46

A že u Tupoleva nebylo dalších nadčasových designů jako Tu-16? Třeba Tu-22m je ve výzbroji čtyřicet let, Tu-160 třicet. Je to málo?

M. Foltyn 18.9.2016 22:10

Pan Čech je civilním leteckým mechanikem, proto píše o civilních Tupolevech. Tu-22M ani Tu 160 se na civilní předělat nedaly. Civilní byly jedině Tu-154.

v. čajka 18.9.2016 19:21

Rusové měli prakticky po celá padesátá léta převahu ve vývoji proudových motorů. Proto byly tehdejší americké bombardéry doslova ověšené motory. Zatímco Tu-16 poháněly dva obří motory o "suchém" výkonu přes 90kn, jeho mírně starší současník B-47 Stratojet byl šestimotorový a motor měl výkon 27kn. Navíc byl oproti šestnáctce navzdory své revolučnosti šitý horkou jehlou - přistávání s ním byl vyložený hazard, minimální komfort ve stíhačkové kabině a hlavně značná podmotorovanost. Stratojety byly i proto zcela vyřazeny v roce 1967, Tu-16 až v roce 1993, v Číně se používají dodnes.

V. Hamáček 18.9.2016 19:29

Zatímco Tu-16 poháněly dva obří motory tak 99,9 % dnešních ruských vesnic má jen hliněné cesty a chodí se tam kadit jen na suché WC :-D

L. Max 18.9.2016 19:51

:-)

v. čajka 18.9.2016 19:55

Co troglodytům zbývá, než neartikulovaně pindat, popřípadě psát smajlíky, že?

v. čajka 18.9.2016 19:52

Rusové tehdá dosahovali fantastických úspěchů a to jen pár let poté, co byla jejich země ve válce, která jim tak strašlivě pustila žilou. Stát se to spojeným státům, tak upadnou navždycky do doby kamenné. Rusové v té době vypustili první satelit a první člověk vstoupil do kosmu. Byli mnohem dál ve vývoji balistických raket. Američané toho měli co dohánět a pro co se znepokojovat.

L. Max 18.9.2016 20:00

:-) ted se smeji vasi tuposti!

v. čajka 18.9.2016 20:13

Pozoruhodné, troglodyt a primitiv mluví o tuposti! Není nad autentickou zkušenost....

J. Kohout 18.9.2016 19:56

.. a Američani žerou černochy

P. Bárta 18.9.2016 20:01

Americké stroje měly až do afery se strojem U2 naprostou převahu ve vzduchu, do té doby neměla ruská protivzdušná obrana žádnou šanci ovlivnit skutečnost, že americké stroje létají nad sovětským územím, fotografují a sledují pozemní cíle.

v. čajka 18.9.2016 20:09

Do značné míry to platí. Nutno ovšem taky vzít v potaz obrovskou rozlohu SSSR a relativní blízkost amerických základen v zahraničí. Navíc od počátku šedesátých let se Američané nakonec od území SSSR a jeho satelitů ještě rádi stáhli.

P. Bárta 18.9.2016 20:25

tak oni startovali z tureckého Incirliku, z Norska, z Pešaváru, z Wiesbadenu a pak i z Tchajwanu, takže pokryli svoje zájmový oblasti dobře. Zjistili, že Rusové nemají dostatek strategických bombarderu, že mají Turatam, kterému později Rusové dali jméno Bajkonur, který ale leží 200 km daleko...a že mají jadernou střelnici Semipalatinsk...jak a moc a kde zpracovávají uran...

P. Bárta 18.9.2016 20:28

mimochodem, všechny MIG 17, které za nimi startovaly, ztratily ve výšce 14500 m zcela ovladatelnost a neovladatelné se zřítily, opakovaně

v. čajka 18.9.2016 20:32

Sedmnáctky samozřejmě na U-2 neměly.

v. čajka 18.9.2016 20:37

V půlce padesátých let na tom Rusové ohledně strategických bombardérů byli bídně. Tu-4 byly vyřazovány pro zastaralost a Tu-16, M-4 a Tu-95 se teprve zaváděly do výzbroje. Ale i pár bombardérů s termojadernými zbraněmi bylo pro USA takovou hrozbou, že možnost vítězné, nepříliš krvavé války se SSSR se stále více tenčila.


Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Velký srovnávací test kombíků: Opel, Renault, Kia | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...