Diskuse k článku: Kalousek o dostavbě Temelína: Efektivitou investice si nejsem jistý

Diskuse uzavřena, nelze přidávat příspěvky

  • Příspěvků: 16
  • Poslední: 27.5.2013 19:01
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
V. Venc 25.5.2013 12:16

Bude to trochu jinak

Je třeba registrovat, že ministr Kalousek i Schwarzenberg jsou exponenti EU a tedy svými politickými aktivitami jsou v souladu s "věrchuškou" EU.

Ekonomika v tomto případě nebude vážným argumentem, pouze využívaným prostředkem. Hlavním momentem jsou záměry velmocenské politiky EU.

(Pokud by tendr vyhrála francouzská organizace, asi by se žádné ekonomické argumenty neobjevily.)

P. Janáček 24.5.2013 11:33

tady není jednoznačná odpověď

aktuální energetické trendy nic neříkají o tom, jaká bude situace za deset let a elektřiny se spíše bude nedostávat.

problém je cena. jednak se zdá dost vysoká (i když čez s jeho zisky cca 40 miliard ji bez problémů ustojí), takže může být navýšena o typicky české bonusy do něčí zlodějské kapsy. navíc při výstavbě atomovek vždy dochází k zdražení projektu, což by znamenalo ještě další zvýšení už tak vysoké ceny. a tam to náhle je deset let zisku v háji.

J. Dlohoš 24.5.2013 10:17

Já jsem si jistý neefektivitou investice

Z ekonomického hlediska je dostavba Temelína v současné situaci propadák, viz např. http://www.motejlek.com/pohled-vyznamneho-akcionare-cez-proc-je-dostavba-temelina-nesmysl

J. Holič 24.5.2013 12:10

Re: Já jsem si jistý neefektivitou investice

Ten článek je dost podivný. Vyjádřím se ke shrnujícím argumentům na konci textu:

1.) Samotný údaj o množství vyvezené energie není argumentem proti dostavbě temelína. Zaprvé proto, že právě možnost vývozu a prodeje energie v zahraničí může být vnímána - právě z ekonomického hlediska - jako výhodná. Zároveň je údaj o celkovém vývozu nedostatečný, protože se energie neustále přelévá přes hranice v době, kdy OZE v Německu nemají dostatek výkonu, jindy může docházet k jejímu nedostatku a toku opačným směrem.

2.) Předpoklad trvale nízké ceny emisních povolenek je odvážný a nedá se na něj vsadit. Vzhledem k tomu, že Německo nahrazuje Jaderné elektrárny uhelnými, dá se očekávat zvýšení cen uhlí i rychlosti těžby a dovozu.

3.) Předpoklad, že spotřeba elektřiny neporoste, je relevantní jen v krátkodobém horizontu. Především pak z důvodu nastupující elektromobility, která bude mít největší výhodnost pro městské dopravní systémy, ale i v tak omezeném rozsahu bude znamenat velký nárůst spotřeby.

J. Holič 24.5.2013 12:21

Re: Já jsem si jistý neefektivitou investice

4.) Podíl OZE je právě to, co je důvodem pro dostavbu Temelína. Tyto zdroje jsou nestálé a proto není možné zabezpečit dostatek energie v případě poklesu jejich výkonu. Rozvodná síť není schopna distribuovat dostatečně rychle tyto výkyvy napříč Evropou. V případě bezvětrné noci nad Německem je pak jedno, zda nevyrábí elektřinu 10 elektráren OZE, nebo 50. Je to ale problém, pokud nebude existovat na počasí nezávislá záloha. Věta o tom, že jsou v tržních podmínkách OZE téměř provozovatelné bez zvýšené výkupní ceny, není pravdivá. Pokud by totiž musela být do ceny OZE započtená cena pro akumulační zdroje, které by výkyvy z OZE omezovaly, nemohly by se OZE bez dotace uživit - to by bylo tržní prostředí.

5.) Evropský trend je každý rok jiný a není vždy správné jen to, co je zrovna v kurzu.

6.) Spalování plynu ale produkuje do ovzduší velké množství škodlivin a prachu, které v případě JE nejsou - odpad je zakopán pod zem.

J. Holič 24.5.2013 12:26

Re: Já jsem si jistý neefektivitou investice

Ale i přes to netvrdím, že je výstavba jaderných elektráren všespasujícím řešením. Podle mě je důležité se daleko více věnovat distribuční síti. Je potřeba se více zaměřit na "Smart grids". Jenže to mělo přijít současně s překotnou výstavbou OZE, ne až když uklízíme následky. Podle mě je mnohem ekologičtější vyrábět energii z jádra, než z uhlí. Budoucnost mají jen ty OZE, které mají vyřešen problém s nestabilitou výkonu, nebo se budují zároveň s akumulačními elektrárnami.

J. Dlohoš 24.5.2013 12:36

Re: Já jsem si jistý neefektivitou investice

Dík za zevrubnou informaci. Nejsem odborník na energetiku, domnívám se ale, že otázka dostavby Temelína je vysoce zpolitizovaná. Měla by proběhnout odborná diskuze, zohledňující jak cenu, tak energetickou bezpečnost ČR. Nerad bych, abychom po solárním tunelu platili další, tentokrát atomový tunel.

R. Langer 27.5.2013 14:45

Re: Já jsem si jistý neefektivitou investice

Co se týče ceny, je to jednoduché - JE vyrábějí nejlevnější elektřinu ze všech. Dá se to snadno dohledat.

R. Langer 27.5.2013 14:42

Re: Já jsem si jistý neefektivitou investice

Ten článek nemá s ekonomikou společného zhola nic...

P. Pruner 24.5.2013 9:47

má pravdu

Toto jsem psal už loni a s panem Kalouskem naprosto souhlasím. Po solárním tunelu na naše peněženky nám hrozí další atomový hrazením rozdílu mezi cenou elektřiny vládou slíbenou ČEZu a skutečnou tržní cenou po rozjezdu dalších bloků.

R. Langer 27.5.2013 14:40

Re: má pravdu

Jo, to jste psal, a stejně jako loni je to i dnes naprostá blbost... :-P

P. Krušina 24.5.2013 9:38

Trh se mění

V Německu se nyní zavírají plynové elektrárny, protože jsou příliš drahé v konkurenci uhelných na levné uhlí z USA. Zda se v Evropě začne těžit zemní plyn z břidlic dnes nikdo nedokáže říct. To by zlevnilo elektřinu ještě víc. Za takového stavu nejistoty se uvázat k tak obří investici jako je stavba dalších bloků Temelína není ekonomicky rozumné. A pokud se na základě politické objednávky bude stavět přestože to není ekonomické, tak to bude znamenat jediné - desetiletí dražší elektřiny a dotace ze státního rozpočtu. Protože to přesně znamená stavět nekonkurenceschopný zdroj - dorovnávat rozdíl mezi výrobními náklady a tržní cenou z dotací a je úplně jedno, zda se zrovna jedná o fotovoltaiku nebo jádro.

R. Tichý 24.5.2013 11:47

Re: Trh se mění

Nikdo elektřinu nezlevní. Vždy se najdou důvody, aby cena mírně rostla. Je totiž nutno vybírat objemy daní..... I dkyby výroba stála 0,1 Kč, tak stát nasadí "regulační" poplatky, aby se neplýtvalo...

R. Langer 27.5.2013 14:39

Re: Trh se mění

Mýlíte se - cena elektřiny neklesá ani náhodou, pouze je naprosto zničen trh s elektřinou díky dotacím do OZE.

M. Bomar 27.5.2013 19:01

Re: Trh se mění

naprosto souhlasim.

T. Hošek 24.5.2013 9:17

hm.... bohužel

pořád i při těch miliardách bude Temelín efektivnější než všechny "eko" zdroje dohromady...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Václav Klaus starší | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Deset dní a Slavia mohla zmizet. Miliardář Šimáně exkluzivně vypráví

Miliardář Jiří Šimáně | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jiří Šimáně, jeden z nejbohatších Čechů, koupil před pěti lety zadluženou Slavii. Klub nad propastí. Ta stejná Slavia,...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Psychoterapeut Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...