Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Expertízy z dob socialismu by Česku prospěly, míní stavaři

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Stavaři chtějí zavést u velkých zakázek povinné odborné expertizy, které byly běžné za minulého režimu. Prý by odhalily nedostatky v projektech. Podle generálního ředitele Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Miloslava Maška se totiž osvědčily.

Zatěžkávací zkoušky Nuselského mostu byly prováděny pomocí tanků. (rok 1970) foto: ČTK

"Odborné expertizy, které by byly zpracované zadavatelem, by určitě pomohly při odstraňování problémů, které nastávají při projektování staveb i při jejich realizaci. Kromě toho by v první řadě zjistily, jestli je plánovaná stavba odůvodnitelná," říká Mašek.

Marast ve stavebnictví

"Marast, který nyní v českém stavebnictví panuje, nutí stavební firmy dělat za 40 až 60 procent normální ceny. Pak ale mají problém se do toho vejít, a tak hledají všechny možnosti, jak ušetřit. Vybírají nejlevnější materiál a montují do staveb, co se dá," řekl před časem člen představenstva České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě Karel Vaverka. Snižující se kvalitu staveb připouštějí i zástupci stavebních firem.

Expertiza by prý také řešila to, zda je zvolené technické řešení optimální. To by podle Maška pomohlo předejít problémům, které v posledních dnech řešilo ministerstvo dopravy v souvislosti s rekonstrukcí dálnice D1 u Velké Bíteše.

Stavební firma OHL ŽS totiž kvůli horšímu stavu krajnice požadovala navýšení ceny zakázky, vedení resortu to odmítalo.

"Myslím si, že pokud by byla včas a dobře udělaná odborná expertiza, tak by odhalila, že u krajnice nebyla zjištěna její únosnost. Expertiza by jasně řekla: ´Pozor, tady nebyl dobře udělán geologický průzkum. Tam mohou být nějaké problémy," řekl Mašek.

Odborné posudky by podle něj buď dělal zadavatel sám, nebo by si najal renomovanou firmu. Každopádně zhotovitel expertizy by byl za její závěry plně zodpovědný a investor stavby by se jimi musel řídit. V současnosti se diskutuje o zavedení tohoto systému u dopravních staveb dražších než 300 milionů korun.

Odstranily by se tím problémy s podhodnocenými cenami stavebních prací, na které stavaři dlouhodobě upozorňují. Podle některých jsou dokonce za hranicí bezpečnosti.

Autoři: ,

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Administrativní pracovník

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha