Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Spotřeba lihovin u nás dlouhodobě klesá. Trend posílí i vyšší spotřební daň

ilustrační snímek foto: Profimedia.cz

Spotřeba lihovin v Česku každoročně klesá a nižší trend spotřeby navíc v příští roce posílí vyšší spotřební daň na lihoviny, které by se měla pohybovat okolo deseti procent. Spotřebitelé si za lihoviny v gastru i maloobchodě připlatí přibližně o šest až patnáct korun, uvedl výrobce lihovin Stock Plzeň-Božkov.
  18:52

„V současné době v gastru vidíme dvouciferný pokles poptávky, v off-trade to není tak výrazné, protože je vidět, že lidé si doma pořád lihoviny dopřávají,“ uvedl generální ředitel společnosti Rafal Walendzik.

Podle něj loni bylo silné léto, spotřebitelé po covidu více utráceli, letos už se to ale kvůli šetření neopakovalo. „Spousta konzumentů se přesunula z restaurací domů,“ uvedl. Na nižší spotřebu může také fakt, že se zahraniční turismus v ČR po covidu ještě nezotavil.

Od ledna 2024 se zvýší spotřební daň na lihoviny o deset procent, což opět ovlivní spotřebu. „Procentuální nárůst cen běžných lihovin bude výrazně vyšší než u prémiovému alkoholu, třeba whisky. Pokles poptávky po dražších značkových lihovinách by se neměl projevit, ale u běžných lihovin je desetiprocentní zvýšení hodně,“ řekl Walendzik.

Míchané nápoje sílí

„Lihoviny celkově se loni propadly o tři procenta. Meziročně rostou jen dvě kategorie – RTD nápoje (ready to drink, tedy míchané drinky v plechovce i ve skle) a giny. V současné době je zejména u mladých patrný trend lihovin s nižším obsahem alkoholu pod 30 procent, a to na celém světě,“ řekl Walendzik.

RTD nápoje rostou dvouciferně, Stock do nich výrazně pronikl loni a včetně dovozových jich teď nabízí přes deset druhů. „Instalovali jsme v Plzni novou linku, která už přestala stíhat,“ řekl marketingový ředitel společnosti Tomáš Hejkal. O jednotky procent stále rostou prodeje ginu, vodka stagnuje. Tuzemáky a rumy, které v ČR tvoří asi 30 procent prodejů, podle něj klesají, stejně jako hořké bylinné likéry.

„Pro příští rok jsem optimista a doufám, že se vrátí zpět chuť lidí utrácet v gastronomii, jde to pozvolně nahoru. Čekám, že se budou nůžky rozevírat. Minimálně na začátku roku čekáme u lihovin propad,“ řekl Hejkal.

Společnost v listopadu také spustila nový prodejní kanál, vlastní e-shop Drinkito.cz. Online prodej alkoholu zaznamenal výrazný nárůst během epidemie covidu a část zákazníků už u tohoto způsobu nakupování zůstala. Ve vlastním e-shopu tak bude Stock Plzeň-Božkov nabízet limitované edice láhví, které bude možné v jiných prodejních kanálech zakoupit jen obtížně.

Autoři: ,