Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Počet nákupů online se zdvojnásobil, přišli mu na chuť i nejstarší, říkají data

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Shutterstock

Podíl lidí v Česku, kteří nakupují na internetu, vzrostl mezi lety 2015 a 2023 zhruba 2,5násobně na 62,9 procenta. Ve srovnání s rokem 2020 byl loni tento podíl vyšší o 9,1 procentního bodu. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) a zúčastnili se ho respondenti ve věku šestnáct let a více.
  14:23

Nejčastěji podle nich na internetu nakupují lidé od 25 do 34 let, je jich 88,2 procenta. Nejvíce naopak e-shopům přibyli zákazníci od 75 let. Zatímco v roce 2015 si na internetu objednávalo 1,1 procenta lidí v této věkové kategorii, loni jejich podíl vzrostl téměř desetkrát na 10,7 procenta.

Druhou skupinou, která na internetu nakupuje nejčastěji, jsou podle ČSÚ s podílem 83,9 procenta lidé mezi 35 a 44 lety. Následují osoby od 16 do 24 let, kterých je 82,4 procenta. Z hlediska pohlaví ženy nad muži nepatrně vedou, v uplynulém roce jich online nakupovalo 63,4 procenta, kdežto mužů 62,4 procenta. Vysokoškoláků pak podle ČSÚ na internetu objednává 90,7 procenta a osob s maturitou 82,2 procenta. V případě lidí s nižším stupněm vzdělání podíl činí 60,2 procenta.

Česko lepší než průměr

Z dat Eurostatu k lidem od 16 do 74 let podle ČSÚ vyplývá, že v Evropské unii (EU) na internetu v roce 2013 nakupovalo 33 procent z nich. O deset let později už to bylo 58 procent. Česká republika tak loni překonala unijní průměr, když online nakupovalo 69 procent lidí od 16 do 74 let, což ve srovnání s rokem 2013 představovalo nárůst o 48 procentních bodů. V žebříčku 27 států pak Česko zaujalo šesté místo. Nejvíce na internetu podle dat Eurostatu nakupují Nizozemci, je jich 84 procent. Následovaly Švédsko, Dánsko, Irsko a Lucembursko. Naopak nejmenší podíl lidí nakupujících online má Bulharsko, a to 27 procent.

Za zboží objednané online Češi letos v dubnu podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) utratili průměrně 4 700 korun, tedy téměř o pětinu více než v předchozím měsíci. Nárůst zaznamenaly také služby. Zatímco v březnu za ně lidé na internetu vydali asi 5 000 korun, v dubnu už to bylo zhruba 6100 korun, informovala APEK ČTK v tiskové zprávě. „S blížícím se časem letních dovolených očekáváme přitom v tomto směru ještě další posun, a to především v souvislosti s nákupem zájezdů, ubytování či jízdenek a letenek,“ uvedl výkonný ředitel Jan Vetyška.

Obrat e-shopů loni v Česku meziročně klesl o šest procent na 185 miliard korun. Snížil se i počet internetových obchodů, a to o 200 na 49 900, informovaly už dříve online vyhledávač Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci. Obrat a počet e-shopů klesl druhý rok za sebou. Nejlepšího výsledků loni české e-shopy dosáhly v posledním čtvrtletí, kdy po třech čtvrtletích poklesu jejich obrat meziročně vzrostl o dvě procenta. V letošním prvním čtvrtletí pak tržby e-shopů v Česku meziročně vzrostly o čtyři procenta.

Autoři: ,

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...