Japonský pivovarnický koncern Asahi se tak od 3. dubna stane novým vlastníkem největšího producenta piva v Česku. Po vydání kladného stanoviska Evropské komise přebere Asahi neprodlenně svá nová aktiva.
„Mohu potvrdit, že souhlas byl udělen. Předpokládáme, že změna v ovládání se uskuteční v pátek 31. března. Prvním pracovním dnem nové organizace tedy bude pondělí 3. dubna,“ uvedla pro LN mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.
Japonci před branami Prazdroje. Asahi ale českému pivu neublíží |
Společně s Prazdrojem přebírají Japonci ještě maďarský Dreher, polskou společnost Kompania Piwowarska (značky Zubr, Tyskie, Lech), rumunský Ursus a slovenský Topvar (Šariš, Smädný Mních).
Asahi, které je 12. největším výrobcem piva na světě, kupuje balík zmíněných pivovarů v čele s Prazdrojem a prémiovou značkou Pilsner Urquell od koncernu Anheuser Busch – Inbev za 7,3 miliardy eur (197,3 miliardy korun).
Jedná se zřejmě o největší převzetí zahraničních pivovarnických aktivit ze strany některého z japonských pivovarů.
Zmíněná skupina středoevropských výrobců patřila původně světové dvojce koncernu SABMiller, který byl loni pohlcen globálním lídrem AB Inbev. Spojení dvou největších producentů piva na světě posvětily antimonopolní úřady, ten evropský však nařídil, že AB Inbev musí kvůli hrozící dominanci na evropském trhu část získaných aktiv prodat.
Loni v prosinci pak v konkurenci sedmi zájemců, ke kterým patřila i například česká investiční skupina PPF, zvítězil největší nabídkou koncern Asahi Group Holdings, který už předtím koupil od SABMiller také italský pivovar Peroni a nizozemský Grolsch.
Asahi prý českému pivu neuškodí
Analytici i lidé z pivovarnické branže hodnotí příchod Asahi do Česka pozitivně. Jedná se podle nich o lepší volbu než kdyby Prazdroj koupila nějaká investiční skupina nebo nějaký jiný zájemce, který nemá s vařením piva nic společného.
V podniku už měsíce panovala nejistota. Nejen z toho, kdo výrobu značek Pilsner Urquell, Gambrinus, Kozel a Radegast ovládne, ale hlavně jak si bude počínat.
Plzeňští právovárečníci se snaží zastavit prodej Prazdroje Japoncům |
Je zřejmé, že Japonci teď dosadí do vedení některé vlastní lidi. Nejméně jistou pozici má dosavadní generální ředitel Paolo Lanzarotti, dosazený ještě předchozími majiteli. Neočekává se ale, že by noví majitelé radikálně měnili technologii nebo portfolio vyráběných značek.
„V Japonsku má zejména plzeňský ležák vysoké renomé. Dá se očekávat, že naše piva bude nový majitel intenzivně podporovat,“ uvedl například pivovarnický expert a někdejší dlouholetý ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.
Dlouhodobě ziskový a pravidelně investující Prazdroj bude svou roční produkcí 10 milionů hektolitrů hektolitrů (včetně licenční výroby v Rusku) vítaným přilepším pro Asahi, které v roce 2015 prodalo 20,5 milionů hektolitrů piv. To je objem, který zhruba odpovídá celkové produkci všech pivovarů v Česku.