Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Leo Express koupil padlého dopravce Locomore. Má vstupenku na německé koleje

Ekonomika

  5:00aktualizováno  14:09
BERLÍN - Firma Leo Express učinila klíčový krok pro vstup na německý železniční trh. Český dopravce podle informací serveru Lidovky.cz v uplynulých dnech převzal tamní společnost Locomore, která v květnu dobrovolně skončila v insolvenci. Jízdenky bude prodávat přes dalšího dopravce – Flixbus.

Vůz německé společnosti Locomore. foto: Locomore

Provozovatel černozlatých vlaků a autobusů uspěl v konkurenci dalších zájemců, kteří se o zkrachovalou společnost ucházeli. Leo Express svůj zájem přiznal už letos na konci května, nyní zdroj serveru Lidovky.cz potvrdil, že se zajímavý obchod podařilo úspěšně dokončit. Český podnik dá práci i většině z necelých tří desítek zaměstnanců.

Koupě Locomoru – který se v Německu těšil velké oblibě – je pro českého dopravce strategickou investicí. V tuto chvíli sice za své peníze dostane „pouze“ jeden vlak s osmi vozy, ale zároveň získá i vstupenku na lukrativní německý trh, kam by se jinak musel dostat přes hradbu nejrůznějších povolení. Nyní v zemi provozuje autobusovou linku do Mnichova a Regensburgu.

Vůz německé společnosti Locomore.
Vůz německé společnosti Locomore.

Leo Express se k věci zpočátku nechtěla vyjadřovat. Ve středu odpoledne pak informace serveru Lidovky.cz potvrdila oficiálně.

„Po několikaměsíčním vyjednávání a přípravách můžeme potvrdit převzetí vybrané části aktiv insolventní společnosti Locomore, podstatné části zaměstnanců včetně zakladatelů Locomore a vozidel. Leo Express bude zajišťovat provoz a údržbu, partner FlixBus prodej a zákaznický servis,“ uvedla spoelčnost ve svém prohlášení.

Už v minulosti se firma podnikatele Leoše Novotného zájmem o Locomore netajila, založila i německou dceřinou společnost. Za kolik peněz nakonec Locomore získala, není v tuto chvíli jasné.

Obnovit provoz na trase mezi Berlínem a Stuttgartem, kde Locomore působil, by chtěl Leo Express od 24. srpna, Flixbus už na svém webu nabízí jízdenky. Vlak se třemi různými druhy prostor pro cestující bude zastavovat například ve Frankfurtu, Kasselu či Hannoveru. Trasu z východu na západ země zvládala souprava v minulosti zhruba za sedm hodin.

Tunel pro vlaky na letiště musí uhnout Fyzikálnímu ústavu. Hrozily obří škody

Leo Express nepůjde do německého projektu sám. Spolupracovat bude s další dopravní společností Flixbus – která před pár dny ohlásila expanzi na český trh – přes níž půjde veškerý prodej jízdenek.

Locomore založený už v roce 2007 začal vozit pasažéry v polovině prosince loňského roku. Jako levnější, ale zároveň o něco pomalejší konkurent státního dopravce Deutsche Bahn vydržel na trhu pouhých pět měsíců.

Do vínku dostala společnost železničního manažera Dereka Ladewiga podporu bezmála půl milionu eur, které vybrala od nadšenců v rámci crowdfundingové sbírky. Další dary se postupem času vyšplhaly téměř na dvojnásobek. Ani toto nadšení ale firmě nepomohlo, tržby nesplňovaly původní předpoklady a přišel poměrně rychlý konec.

První vizualizace soupravy určené pro společnost Leo Express od čínského výrobce CRRC.

Nový majitel Locomoru Leo Express loni pracoval především na rozšiřování sítě autobusových linek. V tomto druhu dopravy vstoupil na trhy v Rakousku a Německu. Spustil například linky do Vídně, Lince a Salcburku. Cestující vozí autobusy také do Polska a na Ukrajinu.

V Česku je Leo Express nejznámější jako vlakový dopravce jezdící zejména mezi Prahou a Ostravou. Na trhu působí už od roku 2013.

Společnost loni svezla svými vlaky a autobusy 1,4 milionu cestujících a vykázala ztrátu zhruba 110 milionů korun, meziročně jde o propad o deset milionů korun. Tržby vzrostly o 47 milionů korun na přibližně 300 milionů.

Společnost také loni podepsala dohodu s čínským vlakovým výrobcem CRRC na dodávku tří souprav s opcí na možný nákup dalších 30 strojů. S dodávkou počítá Leo Express v příštím roce.

Autor:

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...