Čtvrtek 2. prosince 2021, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ekonomika

Na obzoru je další obří nákup tramvají. Praha řeší, jak zaplní nové tratě

Dosud největší byl nákup 250 tramvají 15T ForCity ze Škody Transportation za 19 miliard korun, který Praha dokončila před třemi lety. foto: Patrik Kotas - atelier designu a architektury

Původní zpráva
V mapě české metropole přibyla za poslední dobu řada míst, která v příštích deseti letech protnou tramvajové koleje. Některé z nich už se dokonce staví – například trať z Barrandova směrem na Holyni a dále ke Slivenci. Hlavní město ale chystá také soutěž na vozy, které by po nich jezdily. Podle informací serveru Lidovky.cz může jít ve finále o jednu z největších zakázek svého druhu v Česku.
  8:44

Dosud největší byl nákup 250 tramvají ze Škody Transportation za 19 miliard korun, který Praha dokončila před třemi lety. Cestu k další olbřímí zakázce, jíž se má právě ve středu zabývat dozorčí rada dopravního podniku, otevírá dotace. Konkrétně Národní plán obnovy, což je bruselský program, který má vést k obnovení ekonomik ztrápených pandemií. Záměr už v listopadu schválilo představenstvo dopravce.

Škoda 15T ForCity (Praha)
Patrik Kotas (na snímku s modelem tramvaje 15T ForCity) je český architekt...

„Budeme připravovat veřejnou zakázku na příští rok. V Národním plánu obnovy je 1,18 miliardy korun pro Prahu na nákup nových tramvají. Musí jich být minimálně dvacet. O dotaci se rozhodně budeme ucházet a budeme ji chtít využít,“ popsal serveru Lidovky.cz šéf pražského dopravního podniku Petr Witowski.

Částka, kterou zmiňuje, představuje 85 procent ceny, na niž by nové nízkopodlažní vozy měly vyjít. Jedná se tedy o zajímavou příležitost doplnit vozový park s výraznou slevou.

Nové tramvaje by mohly jezdit například z Divoké Šárky na Dědinu, z Vinohrad na Václavské náměstí, případně z Malovanky ke strahovským stadionům. To jsou tratě, které mají velkou šanci se z papíru přenést do plenéru.

Větší než malé množství?

‚Takové zdražení nepamatujeme.‘ Pražský dopravní podnik dá za energie o půl miliardy víc

Zakázka nemusí skončit na čísle dvacet. Podle informací serveru Lidovky.cz se do věci vložil organizátor pražské hromadné dopravy, společnost Ropid. Jeho lidé měli přijít s návrhem, aby dopravní podnik, jejž plně vlastní hlavní město, zvážil, že dá vítěznému dodavateli opci na dalších skoro 200 souprav.

Z pohledu Ropidu to dává smysl: dnešních 143 kilometrů tratí se má zásadně rozšířit, navíc se vedení metropole zavázalo, že v roce 2030 bude nabízet až na výjimky plně bezbariérovou veřejnou dopravu, k čemuž budou třeba nové nízkopodlažní tramvaje.

Plánovači z Ropidu každopádně zdůrazňují, že půjde plně o rozhodnutí vedení Prahy a jejího dopravce. Nyní vytváří koncept, který odráží představy vedení Prahy, jak by měly budoucí tramvaje vypadat. „Zejména s ohledem na vzhled vozidla, uspořádání pro cestující a odbavovací systém, což je hlavním předmětem zájmu organizátora provozu,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Kdo může mít zájem

Zároveň zástupci této společnosti, která mimo jiné sestavuje jízdní řády, připouštějí, že nové soupravy potřeba budou. „V případě, že by byly postaveny všechny uvažované tratě a platil zájem města mít ve stejný okamžik všechny tramvaje bezbariérové, se jejich potřeba skutečně blíží k číslu 200,“ řekl Drápal.

Politici z hlavního města spolu s manažery dopravního podniku si musí v následujících letech vyhodnotit, kolik tramvají budou reálně potřebovat. Poměrně hodně peněz utratili za už zmíněné vozy 15T, chystají také tendr na firmu, která upraví 65 vozů T3, aby do nich mohli nastupovat vozíčkáři nebo rodiče s kočárky. Počítá se s takzvanou vanou, tedy jedním sníženým místem.

„Je zcela legitimní se ptát na opci na nákup dalších tramvají a z pohledu nákladů na údržbu, plánování flotily by dávalo smysl nakupovat vozidla ve větším množství než po 20 kusech, aby byla flotila typově co nejhomogennější. Na druhou stranu jsme do vozového parku tramvají v uplynulých letech investovaly nemalé prostředky,“ dodal šéf dopravce Witowski.

O prvotní zakázku na alespoň dvacet tramvají s možnou opcí by mohli projevit zájem jak čeští, tak zahraniční výrobci, tedy například Inekon, Siemens nebo Bombardier. A samozřejmě největší tuzemský hráč Škoda Transportation, který dodal Praze dvě poslední velké série: tramvaje 14T s designem Porsche či už zmíněnou obří zakázku na soupravy ForCity 15T.

„Samozřejmě sledujeme všechny příležitosti na našich domácích trzích. Nicméně k obchodním záležitostem se nevyjadřujeme,“ reagoval mluvčí Škody Jan Švehla.

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Advantage Consulting, s.r.o.
TRYSKAČ 3 směny bez víkendů (od 30000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Mohlo by vás zajímat