Nevšimnout si nových zelených koloběžek v Praze je nadlidský úkol. Člověk je potká s nadsázkou téměř na každém rohu. Někdy i uprostřed chodníku, jinde zase opřené o dům. Právě to je jedna z věcí, která pěším Pražanům vadí. Jezdci totiž koloběžku mohou odložit kdekoliv. Neexistují žádné stojany nebo konkrétní místa na parkování. Lime svým uživatelům zatím doporučuje, aby koloběžky neparkovali bez rozmyslu a dbali na bezpečnost. To si bohužel k srdci nevzali všichni.
Další sdílené elektrokoloběžky v Praze? Po Lime je chce nabídnout druhá firma |
„V Praze realizujeme zóny, ve kterých bude zákaz parkování, ty budou také v Praze 1. Jezdec bude informován o tom, že zde nemůže koloběžku zaparkovat. Budeme také aktivně pracovat na tom, abychom naše uživatele vzdělávali, co se týče pravidel o přepravě na elektrických koloběžkách,“ řekl pro Lidovky.cz provozní manažer českého zastoupení Lime Ondřej Široký.
Koloběžky a další sdílené dopravní prostředky jsou provozovány podle memoranda o rozvoji mezi Prahou a zástupci několika společností. Mezi ty se řadí kromě Lime také Rekola a Velonet. Společnosti se v memorandu přihlásily k řádnému a bezkonfliktnímu provozování služeb bikesharingu, zejména k motivování svých uživatelů v odkládání kol a dalších obdobných zařízení na místa, kde nebudou překážkou pro ostatní účastníky veřejného prostoru. O to se údajně firma Lime snaží, ne vždy se ji to ale daří. „Máme tým lidí, který se stará o rozvoz koloběžek po městě. Jeden z jejich úkolů je také přeparkovávání těch, které jsou na nevhodném místě,“ uvedl Ondřej Široký.
Magistrát: Lime jsme už upozornili, že nedodržují memorandum
„Jakmile se k nám dostane nějaká stížnost, a zatím jsme nezaznamenali žádnou konkrétní, tak to se společnostmi, které podepsaly memorandum, budeme řešit,“ sdělil mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Vít Hofman. Zároveň však dodal, že si je magistrát těchto problémů vědom. „Společnost Lime jsme již upozornili, že tyto body memoranda neplní. Firma se s městskými částmi nedomluvila na místech, kde by se měly koloběžky odkládat. Dle vyjádření společnosti se v následujících dnech na městské části obrátí,“ dodal Hofman.
Co je to Lime?
|
Parkování však není jediným problémem, za který může vlna sdílených koloběžek. Jezdci s koloběžkami často nedodržují dopravní předpisy a jezdí po chodníku. Na vyhodnocení, kolik takových přestupků už policisté zaznamenali je podle městské policie brzo. Zároveň ve statistikách nerozdělují přestupky cyklistů podle využívané služby nebo prostředku, na kterém dotyčný jede. Pro srovnání v uplnyulém roce celkem Městská policie Praha odhalila více než 2 tisíce přestupků cyklistů.
Pro jezdce na koloběžce platí stejná pravidla jako pro cyklisty. Koloběžkář tak může chodník využít pouze tehdy, pokud koloběžku vedle sebe vede a při tom neohrožuje ostatní chodce. Jízda na chodníku je zakázána. „Pokud strážník zjistí, že takové koloběžky budou neoprávněně vjíždět na chodník, lze osoby na nich se takto pohybující postihnout za přestupek. Za ten lze příkazem na místě uložit pokutu do výše 2 000 korun,“ řekl pro Lidovky.cz mluvčí Městské policie Praha Jan Čihák.
Pravidel, které by měl jezdec na koloběžce Lime dodržovat, je celá řada. Jedním z nich je například minimální věk jezdce, který je stanovený na 18 let. Není ale problém potkat několik dětí, kterým rodiče jízdu zaplatí. Po přečtení podmínek aplikace Lime může někoho zaskočit také to, že každý uživatel má mít platný řidičský průkaz. Aplikace však tuto povinnost nijak nekontroluje a podle českého zastoupení firmy tato podmínka v Česku neplatí.