Zpětná platba je účinným nástrojem proti neférovým obchodníkům. "Průzkum ukázal, že ve většině evropských zemí lze uplatnit postup zvaný chargeback neboli zpětná platba, při němž zjednodušeně řečeno banka spotřebitele požádá banku obchodníka o navrácení zaplacené částky," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest.
Uvedený postup se dá použít v případě potíží při nákupu na internetu jak v tuzemských e-shopech, tak i u obchodníků z jiných zemí Evropské unie. Pomůže v situacích, kdy zákazník nedostal zaplacené zboží, bylo mu strženo více peněz, než mělo, nebo byl jinak podveden.
ČTĚTE TAKÉ: |
Legislativně je nástroj zpětné platby upraven především pro tzv. neautorizované transakce, které proběhly bez vědomí majitele karty. "Z našeho průzkumu však vyplývá, že pokud byl při zneužití karty zadán PIN, má spotřebitel poměrně omezené možnosti, jak se bránit. Přestože dokázat, že karta byla zneužita kvůli hrubé nedbalosti spotřebitele, musí vydavatel platební karty," uvedl ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci Tomáš Večl.
O zpětnou platbu lze požádat také tehdy, upírá-li obchodník spotřebiteli právo na odstoupení od smlouvy či nemůže dostát svým závazkům z důvodu insolvence. Nástroj zpětné platby může být někdy jedinou možností, jak dostat své peníze zpět. Podmínkou je, že spotřebitel nákup na internetu uhradil platební kartou.
Příkladem může být podle ESC situace zákazníků nedávno zkrachovalé maďarské letecké společnosti Malév. Cestující, kteří uhradili letenky tohoto dopravce platební kartou, obdrželi své peníze v naprosté většině zpět. Ti, kteří za objednané služby platili v hotovosti nebo bankovním převodem, takové štěstí neměli.
Zpětná platba není automatická
Banky v Evropské unii obvykle nemají ze zákona povinnost tuto zpětnou platbu provádět. V určitých případech jsou k tomu ale svolné, a to na základě pravidel karetních asociací.
"V případě problému by měl spotřebitel co nejdříve kontaktovat svou banku s žádostí o provedení zpětné platby. Žádost je vhodné podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem či potvrzením faktu, že se obchodník ocitl v úpadku," dodal Zelený.