Čtvrtek 22. února 2024, svátek má Petr
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Reklamní tvůrci se bouří proti Santovi

Ekonomika

  10:03
PRAHA - Reklamní textaři vyhlásili válku Santa Clausovi a spustili webové stránky, které protestují proti jeho infiltraci do české kultury. Na stránky navíc upozorňuje neobvyklá kampaň.

Santa je infiltrát. „Santa Claus nemá na českém trhu jako symbol co dělat,“ tvrdí reklamní textaři. foto: www.anti-santa.czReprofoto

Sdružení Creative Copywriters Club, které spojuje reklamní textaře a lidi živící se psaním, iniciovalo akci, jíž chce zabránit dalšímu pronikání postavy Santa Clause do české kultury. Za tím účelem vytvořilo webové stránky anti-santa.cz, protestující proti používání postavy Santa Clause v předvánočních reklamách, ale také v dětských knížkách a podobně.

Ani dědu Mráze, ani Santu
„Nedokázali nám za čtyřicet let vnutit Dědu Mráze, tak by nám také neměli vnutit Santa Clause. Pokud ho už máte taky plné zuby, můžete tu vyjádřit své názory. My pak čas od času budeme vaše ohlasy rozesílat reklamním agenturám a firmám, v jejichž reklamě se objeví Santa, červená čepice, sobi a podobný nevkus. Aby viděli - a věděli,“ tvrdí iniciátoři kampaně. Na stránky navíc sdružení upozornilo inzerátem, který vyšel v časopise Strategie, odborném týdeníku o marketingu, reklamě a médiích. Snímek, ukazující Pannu Marii, mající v náručí místo Ježíška Santu Clause, nafotil Lukáš Vrtílek. Klub reklamních textařů se letos formou přímého marketingu obrací přímo na marketingová oddělení firem, která se symbolem Santa Clause pracují, příští rok uvažuje také o větší reklamní kampani. Pro tu však zatím hledá partnera, který by ji financoval.

„Moje tříletá dcera dostala k Vánocům veselé leporelo s názvem Vánoce se sněhulákem... Oba jsme se těšili, až si ho před usnutím prohlédneme. Příběh se ze začátku vyvíjel slibně: Tomáš s Janou si při čekání na Ježíška postavili sněhuláka... Až potud v pořádku, ale pak, na straně osm, přichází ta bomba (tedy pardon, přichází Ježíšek)... Tak schválně, uhodnete, jak vypadá? Jako veselý vousatý pán, který si evidentně nedělá starosti s nadváhou. A v červenobílém kožíšku!“ píše na stránkách anti-santa.cz reklamní textař na volné noze David König.

„Už tři roky uvažujeme o tom něco podobného rozjet, letos se to konečně povedlo,“ uvedl pro Lidové noviny prezident Creative Copywriters Clubu Petr Voborský. „Leporelo, které koupil David König, nás ještě pošťouchlo. Chceme, aby co nejhlasitěji zaznělo, že Santa Claus do české kultury nepatří. Naše děti si totiž bohužel opravdu začínají zvykat, že takhle vypadá Ježíšek.“

Zmíněné leporelo vydalo pod názvem Vánoce se sněhulákem vydavatelství Svojtka & Co, do češtiny jej překládala jeho redaktorka Alena Soušková. „Protože se jí Santa Claus také nelíbil, přepsala jej na Ježíška, ale vzhledem k tomu, že tyto publikace vycházejí v obrovských mezinárodních korporacích a pouze se u nás překládají, s obrázky se už nedalo hnout. Je to společný problém všech vydavatelství, která uvádějí na trh vánoční publikace a jsou jako my orientována na anglosaský trh, odkud nakupujeme licence,“ sdělil LN redaktor vydavatelství Vladimír Červený.

Podle Voborského chce sdružení oslovit i další společnosti, které tradičně používají Santu Clause ve své předvánoční komunikaci. Jako příklad zmínil prezident Creative Copywriters Clubu mezinárodní úvěrovou společnost Home Credit. Podle jejího marketingového ředitele Jakuba Petřiny je však Santa Claus celosvětově známý a všeobecně prezentovaný jako symbol Vánoc. „Umožňuje rychlou kreativní zkratku. Tradiční symbol českých Vánoc (Ježíšek) je dítě, nemá zažitou vizuální podobu a použitím této symboliky bychom se mohli dotknout mnoha lidí. Ježíšek není symbolem dárků, ale spíše duchovně vyšších hodnot. Do tohoto konceptu se tedy nehodí,“ vysvětlil pro LN Petřina.

„Nemyslíme si, že českým Vánocům nějaký vizuální symbol chybí. Je pravda, že Ježíšek se neztvárňuje, jak dává dárky, což nahrává Santovi, ale firmy by se na to neměly vymlouvat,“ tvrdí Voborský.

Marketing a tradiční svátky
Předvánoční čas není jediným obdobím, v němž se začínají objevovat protesty proti zavádění nových symbolů a vytlačování tradičních zvyklostí. Jiným příkladem může být třeba oslava Halloweenu namísto českých Dušiček, nebo implantovaný svátek svatého Valentýna coby dne všech zamilovaných, který se slaví 14. února. Problém Vánoc je však podle Voborského zřejmě nejcitlivější. „Valentýn nevytěsňuje jinou tradici a Halloween u nás zase tolik nezdomácněl,“ říká Voborský. „Dušičky jsou navíc v české kultuře velmi intimní svátek, který není komercionalizovaný,“ dodává.

Zatímco v některých případech působí firemní marketing proti tradičním svátkům, v jiných je naopak pomohl vzkřísit. Příkladem může být Svatomartinské víno (první mladé víno daného roku, ochutnávané na svatého Martina), jehož tradici loni obnovil český Vinařský fond coby protiklad k francouzskému a mezinárodně rozšířenému svátku Bejaulois Nouveau.

Autor: