Sdílení aut vnímají jako velkou příležitost především nové a dynamické firmy z digitální oblasti, nové obchodní modely a způsoby vlastnictví a využívání vozů však zkoumají i samotné automobilky.
V Davosu snad poprvé nahlas zazněla obava, že sdílení aut by mohlo přinést potíže pro ekonomiky zemí, které se zaměřují na výrobu vozů a subdodávky pro automobilový průmysl.
Služba Uber budí rozporuplné reakce, ve Francii proti ní vloni stávkovali taxikáři. |
S tím však nesouhlasí například Travis Kalanick, spoluzakladatel a šéf služby Uber.
„My jsme ale také důležitou součástí řešení. Pokud budete moci jezdit levněji a bude to snazší, budete dopravu autem využívat častěji,“ ujišťoval Kalanick nepřímo i českou ekonomiku, že celkové dopady inovací budou pozitivní. Počet vyrobených aut by se tak podle něj snižovat nemusel.
Uber navíc svým fungováním v podstatě pomáhá majitelům vozů snížit náklady na jejich provoz. Služba totiž umožňuje řidičům fungovat v podstatě jako taxi s vlastním vozem. Výdělek pak mohou použít na provoz auta v době, kdy jej potřebují výhradně jen oni. Firma funguje v 67 zemích světa ve stovkách měst a patří k největším hráčům na poli sdílení mobility.
Není samozřejmě sama, k jejím největším konkurentům patří například Lyft, který se zatím soustředí na americký trh. Vyzyvatelem Uberu je i francouzský startup BlaBlaCar, který nedávno prostřednictvím akvizice služby Jízdomat.cz vstoupil i na český trh. Firma se na rozdíl od amerických konkurentů soustředí na opravdovou podstatu spolujízdy.
Společně tyto firmy vytváří nové příjmy a obraty, které tak mohou alespoň částečně kompenzovat případný pokles v jiných částech ekonomiky. Jestli ale nakonec přinesou podobné služby nižší poptávku po automobilech, to ukáže až čas.
Jak funguje Uber a jaké druhy služeb po světě nabízí čtěte už v pondělí v magazínu Index LN. Na stáncích s Lidovými novinami.