Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Produkce v Indii jede podle plánu, popisuje výrobní ředitel Škody Auto India Mojmír Hájek

Ekonomika

  18:20
Praha/Dillí - Indické závody Škody Auto i některých jejích dodavatelů jsou v regionu, jenž byl koronavirovou nákazou postižen nejhůře. Automobilka se proto už od začátku pandemie potýká s výpadky dodávek i nedostatkem pracovní síly.

Kousek Evropy v Indii.Ve výrobním závodu v Aurangábádu ve státě Maháráštra se montují modely značek Škoda, Volkswagen a Audi. foto: FOTO ŠKODA AUTO

Škodě se povedl malý technický zázrak. Nová Fabia je daleko větší a dospělejší auto než její předchůdkyně

„Kvůli dopadům první vlny pandemie jsme museli posunout zahájení sériové výroby prvních dvou indických vozů o sedm týdnů,“ říká vedoucí výroby a logistiky Mojmír Hájek. Nicméně program India 2.0, který znamená výrobu čtyř nových modelů vyvinutých speciálně pro indický trh, dle jeho slov pokračuje podle plánu.

Mojmír Hájek.

Lidovky.cz: Jak do činnosti indické Škodovky zasáhl covid?
Indie je rozlohou a počtem obyvatel obrovská a nárůst případů zde postupuje jako vlna mezi jednotlivými regiony, obdobně jako tomu bylo v Evropě. Naše výrobní závody a závody několika našich dodavatelů v Púně i Aurangábádu se nacházejí ve státě Maháráštra, což je jeden z nejhůře zasažených regionů Indie. Připadá na něj téměř polovina všech hlášených případů nákazy.

Je to průmyslový stát s velkým objemem obchodních a logistických aktivit, které přitahují mnoho pracovníků z jiných regionů Indie. Tito lidé se v krizové situaci samozřejmě chtějí vrátit domů ke svým rodinám, a našim dodavatelům tak ze dne na den chybí personál. Nedostatek pracovních sil, logistické problémy kvůli lockdownu v mnoha částech země, to vše má za následek nestabilní dodávky. Každý den je pro nás velkou výzvou.

Lidovky.cz: Jak řešíte bezpečnost vašich zaměstnanců? Jaká opatření jste udělali v provozech?
Samozřejmě dodržujeme nařízení státních i lokálních autorit a podmínky lockdownu. Ale v našich závodech také nasazujeme vlastní opatření, která se osvědčila jinde v rámci koncernu. Doporučení se neustále mění na základě toho, jak pandemie postupuje.

Na začátku pandemie jsme zavedli výrobu celoobličejových masek na našich 3D tiskárnách jak pro naše zaměstnance, tak pro zdravotnický personál místních nemocnic. Začali jsme vyrábět speciální intubační boxy a další praktická zařízení. Rovněž jsme podpořili vytvoření jednoho z největších zařízení specializovaných na covid v Púně a zorganizovali nákup ventilátorů a dalšího lékařského vybavení pro nemocnice v Púně, Aurangábádu a Bombaji. Získali jsme také souhlas s otevřením očkovacího centra v areálu závodu v Púně s očkovací kapacitou 500 dávek denně, které využívají nejen naši zaměstnanci, ale také lidé žijící v okolí našeho závodu.

Lidovky.cz: Pomáhá s něčím v souvislosti s pandemií stát?
Stát definuje na různých úrovních základní pravidla, opatření a omezení chodu společnosti včetně podmínek fungování jednotlivých odvětví průmyslu a obchodu. My tato pravidla respektujeme a odvozujeme od nich naše další možné strategie. Vláda také zajistila očkování pro všechny osoby starší 45 let a očkovací kampaň probíhá jak pod záštitou vlády, tak i soukromých nemocnic.

Lidovky.cz: Kolik lidí v současnosti zaměstnává Škoda Auto India? A co zaměstnanci z Evropy a jejich rodiny, zůstávají, anebo odjíždějí domů?
V Aurangábádu, Púně a Bombaji máme aktuálně zhruba 4500 zaměstnanců – nejvíce v závodě v Púně. Ještě minulý týden bylo v Indii přes 70 našich expertů a jejich rodinných příslušníků z Česka, Německa, Belgie, Francie, Maďarska, Ruska, Turecka a několika dalších zemí. Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci a zatížení zdravotních služeb v Indii jsme se rozhodli snížit jejich počet na 26. Ostatním zaměstnancům a jejich rodinným příslušníkům zajišťujeme bezpečný návrat domů.

Lidovky.cz: Jak se Indové stavějí k protipandemickým opatřením?
Nemám negativní osobní zkušenost. Pokud jsou pravidla k zamezení šíření pandemie nastavena jednoznačně a jsou dostatečně vysvětlena, pak je zde lidé dodržují. Myslím, že naši zaměstnanci rizikům rozumějí, neboť jsou o nich dobře informováni.

Lidovky.cz: Jak se daří naplňovat program India 2.0? Došlo k nějakému posunu plánovaného harmonogramu kvůli pandemii?
Program India 2.0, v jehož rámci připravujeme do sériové výroby čtyři zcela nové modely vyvinuté exkluzivně pro indický trh, je na dobré cestě. Kvůli dopadům první vlny pandemie a složité situaci u našich dodavatelů jsme posouvali zahájení sériové výroby u prvních dvou modelů o sedm týdnů.

Poté, co byl významně omezen pohyb osob mezi jednotlivými státy a v tomto případě i kontinenty, jsme si museli poradit s lokálními zdroji. Zkušenost se spoluprací s většinou našich dodavatelů technologických zařízení i dílů je však pozitivní. Dostalo se nám také podpory z našich mateřských závodů v Mladé Boleslavi a v Kvasinách a jsem velmi spokojen s výkony našeho mezinárodního týmu.

Lidovky.cz: V polovině března jste v Bombaji oficiálně představili SUV Škoda Kushaq. Jaký je o něj zájem?
Škoda Kushaq, náš první SUV model na modulární platformě A0 IN, bude na trh uveden během června. Následovat bude Volkswagen Taigun. Podle všeho budou velmi úspěšné. Přestože jsou naše produkty v Indii řazeny do prémiového segmentu, mají rozsáhlou fanouškovskou základnu. Ačkoli byly tyto nové vozy ušity na míru specifikům indického trhu, předpokládáme zájem také ze strany obdobných trhů po celém světě.

Lidovky.cz: Co vlastně Škoda Auto India vyrábí nyní?
V Púně vyrábíme Škodu Rapid a VW Polo a Vento, všechny na starší platformě PQ. K tomu připravujeme zmíněné čtyři zcela nové modely. Nacházíme se tedy v dost náročné situaci, protože na našich výrobních linkách brzy pojede sedm různých modelů na dvou platformách. V Aurangábádu pak z dílů a komponent, které nám dodávají mateřské závody koncernových značek, montujeme modely, které známe v Evropě: Škoda Superb, Škoda Kodiaq, Volkswagen Tiguan a Audi A4, A6, Q5 a Q7.

Redakce serveru Lidovky.cz se omlouvá za významový posun od původní verze titulku.