Středa 29. května 2024, svátek má Maxmilián, Maxim
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

PPF vykázala mimořádný zisk. Míří na Západ, z Air Bank chce mít jedničku

ilustrační snímek foto: Profimedia.cz

Skupina PPF má za sebou jeden z nejlepších finančních výsledků ve své historii. Rok 2023 uzavřela s čistým ziskem 1,45 miliardy eur, v přepočtu tedy zhruba 36 miliard korun. Vyšší zisk vykázala pouze v roce 2008, kdy prodala Českou pojišťovnu italské společnosti Generali.
  9:46aktualizováno  17:11

„Jsem hrdý na společnou práci našich týmů, která k vynikajícím výsledkům za loňský rok vedla. Zároveň mám radost, že se nám nově uzavřenými obchody podařilo vytvořit silný základ pro další rozvoj Skupiny v příštích letech,“ uvedl generální ředitel skupiny PPF Jiří Šmejc.

Na mimořádném výsledku za rok 2023 se podílely jak telekomunikační společnosti, tak televize, banky a další finanční služby na všech trzích, kde PPF působí. Velmi se dařilo například PPF bance, která dosáhla zisku 3,9 miliardy korun. „Rok 2022 ještě byl poznamenán odchodem z Ruska. To už odeznělo. V roce 2023 se dařilo firmám napříč skupinou PPF,“ uvedl dále Jiří Šmejc. „Loni jsme měli hodně zajímavých obchodů. Těší mě, že se dařilo rozvíjet všechny firmy,“ dodává.

Skupina se krátce po invazi na Ukrajinu začala stahovat z Ruska. Loni tam zůstávalo ještě deset procent majetku skupiny. „Teď doprodáváme poslední nemovitosti. Čekáme také na to, aby kupec dostal schválení pro akvizici naší životní pojišťovny PPF Life Insurance. Je dobře, že jsme s prodeji spěchali. Bylo to správné eticky i byznysově. Tamní aktiva se totiž prodávají stále hůř,“ řekl Šmejc novinářům.

Postupný odchod z Asie

K pozitivnímu loňskému výsledku celé skupiny přispěly i jednorázové příjmy z prodeje filipínského a indonéského Home Creditu. Opuštění těchto trhů s finančními službami předznamenalo postupný přesun aktivit PPF z Asie směrem na Západ. Koncem letošního února oznámil Home Credit podpis rámcové dohody o prodeji aktiv ve Vietnamu za přibližně 800 milionů eur, tedy asi dvacet miliard korun. A minulý týden ohlásila společnost i opuštění indického trhu.

„To, že chceme odejít z Asie, říkáme delší dobu. Důvodem jsou deglobalizační tendence. Zároveň ale chceme odejít bez hysterie tak, aby nám to dávalo finanční smysl. Aktiva v Asii nebyla špatná a kupci to dokázali ocenit,“ zdůraznil Šmejc.

V Asii funguje Home Credit ještě v Číně a Kazachstánu. „Když přijde zajímavá příležitost, budeme se o prodeji banky v Kazachstánu bavit. V Číně o prodeji aktiv jednáme delší dobu, už máme zájemce, ale trvá roky, než se tam transakce schválí,“ uvedl Šmejc.

Celá skupina se aktuálně dívá na západní trhy. „Příležitosti na Západě hledáme stále. Když budete pracovat systematicky, tak můžete vytvořit zajímavého hráče. Díváme se kolem sebe. Platí, že nemusíme vydělávat za každou cenu, například do zbrojního průmyslu nikdy nepůjdeme,“ ujistil média Jiří Šmejc.

O Evropě se přitom v byznysových kruzích dlouhodobě mluví jako o lokalitě s ne zrovna nejlepším investičním potenciálem, a to i s ohledem na její regulace. „Evropa není investičně nejatraktivnější místo, ale historicky lidé vydělávali na všech teritoriích bez ohledu na makroekonomickou situaci. Evropskému prostředí ale rozumíme a je předvídatelnější než Asie,“ vysvětluje Šmejc, proč se zraky PPF upínají zrovna na Evropu.

Skupina by ráda také více investovala do USA. „Je to složité, diskuze jsou v začátcích. Amerika je trh, který má specifika. Sám zde můžete jít do jednodušší oblasti, jakou jsou nemovitosti, nebo jít s partnerem do něčeho složitějšího. Například retail by si žádal partner,“ uvedl dále Šmejc.

Generální ředitel PPF novinářům také řekl, jak hodnotí aktuální ekonomickou situaci v Česku i celé Evropě. Hlavním problémem podle něj je, že chybí politická vize, která by dávala možnost pro větší strukturální změny. „Tím ekonomika zaostává ve schopnosti inovovat. Trpí i tím, že se nám v Evropě chce méně a méně pracovat. Je ale potřeba brát na zřetel, že lidé už nebudou pracovat do úmoru. Naše generace dělá chybu, že občas pouze kritizuje mladé, měla by jim zkusit víc porozumět,“ vysvětlil Jiří Šmejc.

Z Air Bank chceme jedničku na trhu

Air Bank za loňský rok přibylo 170 tisíc nových klientů, což je největší nárůst za existenci banky. „Chceme, aby byla nejrelevantnější bankou. Aby byla největší na trhu, co se týká každodenních transakcí. Air Bank má stále nálepku malé banky, ale spolu s Home Creditem a Zonky dělá 25 procent hotovostních úvěrů na českém trhu. Když se podíváme, jak ji lidé využívají na transakce, tak za tři roky můžeme být jednička,“ řekl Šmejc novinářům s tím, že má před sebou ještě obrovský růst.

Co se týká podílu, který má skupina PPF v Monetě, tak prodej není na pořadu dne. „Platí, co jsem říkal loni. Moneta je stabilní banka a jsme spokojeni s dividendovým výnosem Kdyby ale přišla neodolatelná nabídka, tak bychom ji zvážili. Teď ale k prodeji našeho podílu nemáme důvod,“ uvedl Šmejc.

V minulém roce měla skupina PPF zájem o koupi Zásilkovny. Obchod se ale nakonec neuskutečnil. „Domluvili jsme se, že nám stačí expozice v InPostu,“ zdůvodnil Šmejc.

Ve firmě, která spravuje samoobslužné boxy kromě svého domovského trhu v Polsku také v osmi západních zemích včetně Francie a Velké Británie, letos skupina PPF navýšila svůj podíl. Celkový podíl skupiny na základním kapitálu společnosti tímto nyní dosahuje přibližně 28,75 procenta.

Do Česka InPost vstupovat nebude. „Věříme, že ta firma je nejlepší platforma pro výdejní boxy v Evropě. Je pro nás hlavní, aby uspěl na těch velkých trzích. Kdyby by byla v Česku zajímavá nabídka, tak neříkáme ne. Naše hlavní pozornost jsou ale velké trhy.“

Další příležitosti pro ekosystém Unity

Jiří Šmejc na setkání s novináři také uvedl, že ho těší spuštění ekosystému Unity, díky níž podle jeho slov začaly firmy více spolupracovat. Ten vybraným spotřebitelsky zaměřeným firmám ze skupiny PPF umožňuje poskytnout společnou nabídku služeb a produktů jejich stávajícím i novým zákazníkům. Unity je výsledkem pilotního projektu dvou největších značek z portfolia PPF na českém spotřebitelském trhu, Air Bank a O2. Platforma uživatelům nabízí benefity za využívání jejich služeb. Jde například o zjednodušené platby, exkluzivní nabídky či pravidelné měsíční odměny.

Šmejc novinářům sdělil, že by Unity PPF ráda rozšířila o další firmy. Zmínil například streamovací platformu Voyo nebo srovnavač Heureka.

Zároveň by se podobný ekosystém mohl rozšířit také do dalších zemí. „Něco podobného bychom rádi zkusili tam, kde funguje operátor Yettel. Když se nám to podaří v Čechách postavit dobře, tak není důvod, proč by se to nefungovalo i jinde,“ uvedl Šmejc.

Hlavní finanční ukazatele (v milionech eur)
31.12.202331.12.2022Meziroční změna
Zisk1 449164+783,5 %
Aktiva celkem43 48439 883+9,0 %
Vlastní kapitál9 2629 250+ 0,1 %
Zdroj:PPF
Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!